Malmö är en stad i ständig utveckling. Nya områden växer fram, det blir enklare att cykla och grönområden blir allt fler. Vi tar stora steg mot ett ännu mer hållbart och ihopkopplat Malmö. Här får du en överblick över vad som är på gång och hur staden fortsätter formas och utvecklas.
Visar 70 av 70 sidor
Snart bygger vi om Östra Fäladsgatan, Kronetorpsgatan och Segesvängen för kommande MalmöExpressen-bussar. Mer Malmö åt alla!
Almgårdsgatan byggs om och får nya planteringar med träd, buskar, perenner och lökväxter. Söder om gatan förbereds marken för nya bostäder. Arbetet påbörjas 2025.
Rosengård växer. En ny detaljplan för området öster om Rosengårds station ska bland annat göra det möjligt att bygga nya bostäder och lokaler för centrumverksamhet. Samtidigt påbörjar Amiralsgatan sin omvandling från infartsled till en tryggare, stadsmässig gata.
Nu färdigställs den västra delen av Bassängkajen. Kajstråket får ytor av natursten, sittbänkar, ett trädäck vid vattnet och många träd, som planteras i stora lådor.
Den röda gång- och cykelbron Beijers bro invigdes i augusti 2024. Bron är en uppskalad variant av klassisk fackverksbro och innebär en ny väg mellan Universitetsholmen och Varvsstaden.
På Bennets väg, ett stenkast ifrån Rosengårds station, planeras nu ett 16-våningshus som bland annat möter behovet av lägenheter med flera rum. Samtidigt ska gatan breddas och utvecklas till en trygg och trivsam plats.
Byggstarten för kvarteret Brännaren har gått och 2021 stod det första huset klart. Här blandas den äldre byggnationen och de bevarade industrilokalerna med nya bostäder och här skapas även plats för verksamheter av olika slag.
Den mindre parken i Varvsstaden, Brännhusparken, blir en entré både till området och till de konstnärliga utbildningarna som samlas i Varvsstaden. Brännhusparken får tät grönska och höga träd, kombinerat med lekfulla element från den tidigare varvsindustrin.
En ny stadsdelspark anläggs i Sorgenfri precis öster om Båghallarna i anslutning till Spårvägstorget. Det blir en grönskande plats med gräsmattor och en lekplats för alla med spring i benen.
Carlsgatan är den större gata i Nyhamnen som ligger närmast Malmö C. Här byggs flera större kontor och bostadshus, samt ett gång- och rekreationsstråk som löper längs med bangården. Gatan ska också byggas om och anpassas efter framtida behov.
Nu färdigställs den sista delen av området Cementen i Limhamns sjöstad. Här blir det ännu mer grönska och plats för både vila och umgänge, i ett sammanhängande kajstråk med torg och park.
Citadellsfogen är Västra Hamnens entré i sydväst. Här planeras för tät, blandad stadsbebyggelse med bostäder, kontor, förskola, parkeringshus och centrumverksamheter, som knyter an till både nyare och äldre bebyggelse österut på Universitetsholmen.
Alldeles intill Hyllie station är den sista pusselbiten runt Hyllie stationstorg på väg att ta form. Området var under år 2017 föremål för en markanvisningstävling där förslaget Embassy of Sharing vann.
Arbetet på Erikslustvägen och Linnégatan pågår för fullt. VA Syd rustar upp vatten- och avloppssystemet och Malmö stad gör plats åt smidigare resor med MalmöExpressen linje 4 och med cykel. Mer Malmö åt alla!
Arbetet pågår med en ny detaljplan för Fortuna hemgården. Detta blir andra etappen i att utöka verksamhetsområdet och bidra till fler arbetstillfällen.
Friisgatan har länge varit sommargata. Nu blir den permanent gågata. Så här skapar vi en mer bestående, attraktiv, levande och grönare stadsmiljö. Mer Malmö åt alla!
Med en fördjupad översiktsplan ska Jägersro bli en grönskande stadsdel med jämlikhet och folkhälsa i fokus. Utvecklingen kommer att ske etappvis under flera decennier.
Galeonen är den nordligaste delen av Västra Hamnen, som också är sist att byggas ut. Här kan en metrostation bli aktuell vid en framtida Öreundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.
Gatorna i området innanför Geijersgatan och Limhamnsvägen färdigställs, och får gångbanor, planteringar och ny belysning. Fernissagatan blir en gångfartsgata som ansluter till Gjuttorget, ett nytt kvarterstorg mitt i området.
I östra Bunkeflostrand runt Gottorpsvägen, Gottorps gård och Gottorps allé byggs nu ett bostadsområde med 600 nya bostäder, en förskola och ett nytt centrum för handel och service. I planerna finns också ett stort park- och rekreationsområde.
Delar av Hamnporten har redan omvandlats från industri- och hamnområde till blandad stadsbebyggelse. Nu pågår planering av området norr om Skeppsbyggaregatan, främst för nya bostäder.
Nu pågår arbetet med en detaljplan för Hans Michelsensgatan. Syftet är att utveckla gatan till en grön stadshuvudgata, kollektivtrafiknod och ryggrad för ett dynamiskt och tillgängligt stadsliv i Nyhamnen.
Gatan förstärks med många träd, nya cykelbanor och bättre busshållplatser. Din resa till och från centrum kommer bli ännu enklare och Hyllie boulevard desto trevligare att promenera längs. Mer Malmö åt alla!
Hyllievångsparken är Hyllies egen stadsdelspark och är lika stor som Malmö Folkets park. Här ges plats för lek, odling och umgänge, fruktlund och blomsterängar. Parken byggs i etapper och just nu pågår etapp 2.
I området Hyllieäng/Söder om badhuset står social hållbarhet i fokus. Området inrymmer cirka 350 bostäder, en förskola, ett kontor om cirka 10 000 kvadratmeter och ett mobilitetshus med flera funktioner.
Industrigatan byggs om och ska bli en huvudgata i området. Den långt sträckta gatan ska knyta ihop Sorgenfri med stadens centrum. Ytor för spontana möten och verksamheter ska bidra till att stärka stadslivet. Här prioriteras cykeltrafik, ökad trygghet och grönska.
En detaljplan för området gör det möjligt att flytta Jägersro Trav och Galopp öster om den befintliga anläggningen. Inom planområdet finns utrymme att utveckla området med fler hästverksamheter, men även ett natur- och rekreationsområde för Malmöborna.
Järnvägsverkstädernas centrala delar med sina historiska industrilokaler kompletteras med ny bebyggelse som lyfter fram kulturhistoriska värden och ger området en egen identitet. Den nya bebyggelsen ska i sin täthet och variationsrikedom inspireras av Kirsebergsstaden.
Två gator byggs om intill kvarteret Abborren i den sydvästra delen av Universitetsholmen. Västra Älvgatan färdigställs och blir gågata med kajstråk mot småbåtshamnen i Varvskanalen. Citadellsvägen får en tillfällig gestaltning med färg, sittplatser och planteringar.
Vi bygger om gatan för att den ska kunna ta emot ett större flöde av bussar, bland annat MalmöExpressen-bussarna. Dessutom gör vi Raoul Wallenbergs park ännu större, tryggare och trevligare. Mer Malmö åt alla!
Louisedals gård i Oxie ska få nytt liv i form av bostäder samt en lokal för gårdsbutik eller ett café. I januari 2023 beslutade Tekniska nämnden om en markreservation till företaget Urban Utveckling Bostäder AB.
Nu bygger vi en supercykelväg på Lundavägen. Och skapar bättre cykelflyt till och från centrum. Mer Malmö åt alla!
Läparken är en ny, lummig park och mötesplats i området Dockan i Västra Hamnen. Parken omfattar även en mindre lekplats, som delvis är tillgänglighetsanpassad. Läparken beräknas vara färdigställd med planteringar hösten 2025.
Det gamla magasinet M1, som ligger mellan Frihamnskajen och Grimsbygatan, ska renoveras och omvandlas till en plats för publika verksamheter. En ny detaljplan för fastigheten gör det möjligt.
Gatumiljön omkring Malmös centralstation ska bli grönare och mer trivsam. Dessutom bygger vi ny cykelbana och nya hållplatslägen så att fler MalmöExpressen-bussar får plats. Malmö C ska helt enkelt bli en ännu bättre knutpunkt för hållbart resande. Mer Malmö åt alla!
Den nordvästra delen av området där Limhamns gamla cementindustri tidigare fanns är nu ett område med blandad stadsbebyggelse. Här finns nya 800 bostäder och service i form av handel, kontor, en förskola för 160 barn. Snart även en park.
Arbetet med detaljplan för norra delen av Holma (Dp 5708) pågår. Planförslaget möjliggör uppförandet av tre nya kvarter ut mot Pildammsvägen i en halvöppen struktur.
Under 2025 ska en ny förskola börja byggas i området Örtagården i Rosengård. Förskolan ska ha plats för 80 barn och planeras stå klar 2026/2027.
Oxie centrum förnyas i två etapper, med bland annat ny park, torgyta och bättre cykelbanor. Oxie stationspark invigdes i oktober 2023. Arbetet omfattar Murtegelvägen, Lertegelvägen och del av Tegelbruksvägen.
Vi bygger om Regementsgatan del för del. Här ska det bli en ny cykelbana, som kommer sträcka sig hela vägen från centrum, via Erikslustvägen och mot Limhamn. Dessutom blir det mer plats åt MalmöExpressen linje 4 och fler träd. Mer Malmö åt alla!
Ett tätare Malmö innebär fler hårdgjorda ytor. Nu ser vi över möjligheten att minska dagvattenflödet i Risebergabäcken och på så sätt minska risken för översvämningar och förbättra vattenkvaliteten.
Tillsammans med VA Syd förnyar vi delar av gatorna med bredare cykelbana, nya busskörfält, mer grönska och ett modernare vatten- och avloppssystem. Allt för att säkra en fungerande infrastruktur för dig och alla som bor i här i framtiden. Mer Malmö åt alla!
Nu fram till juni 2025 finns det mer plats för häng och lek vid Sorgenfriskolan – mitt på Mariagatan. Det här en skolgata, ett nytt koncept Malmö stad testar för att öka trafiksäkerheten i Västra Sorgenfri. Och kanske vid ännu fler Malmöskolor framöver.
I takt med att Malmös befolkning växer behöver vi se över hur vi kan bli mer resurseffektiva med vårt vatten. I Sege Park pågår tester för att minska användningen av dricksvatten.
Delområdet Smedjan ligger mellan Nobelvägen och Östra Farmvägen. Detaljplanen för den östra delen av Smedjan antogs i november 2021. Här ska en blandad och varierad stadsdel växa fram med bostäder och verksamhetslokaler. Den västra halvan blir kvar oförändrad tillsvidare.
Smörkajen är den del av Nyhamnen som ligger vid havet och Malmö Centralstation, det första stora steget till en tät, hållbar stadsdel i centrala Malmö. Området får en blandning av bostäder och verksamheter, rekreation och grönska, samt tillgängliga kajer och mötesplatser.
En ny stadsdelspark anläggs i Varvsstadens sydvästra del. Solhöjdsparken karaktäriseras av en stor, återbrukad stålkonstruktion från Kockumstiden, och innehåller bland annat en lekplats, gräsytor samt många träd och blommor.
I Solkvarteren har solenergi stått i fokus från första början. Här optimeras möjligheterna till lokal energiförsörjning genom sol, tack vare byggaktörernas intresse för att skapa lösningar som ligger i framkant.
Spiggans plats blir Sorgenfris nyaste torg. Hittills har platsen haft en tillfällig utformning med ett konstverk. Nu ska torget, som fått sitt namn från de gamla spårvagnarna, bli en lummig mötesplats med bra sittmöjligheter.
Först ut i omvandlingen av Sorgenfri är Spårvägen. De nya kvarteren har en blandad bebyggelse med fokus på bostäder, som ger en tät och varierad stadsmiljö. Två torg och två mindre parker ger området grönska och värdefulla mötesplatser.
Stationsparken i Klagshamn har under det senaste året genomgått en förvandling med blomsterrabatter från sol till skugga och ny mötesplats med kulturhistoriska anor. Arbetet med parken blev klart sommaren 2024.
Detaljplaneområdet Stensåkers gård i nordöstra delen av Oxie omfattar cirka 210 000 kvadratmeter och här har staden gjort det möjligt att bygga nya bostäder i cirka 105 fastigheter. Nybyggnationen beräknas ske i sju etapper.
Vi bygger en bro tvärs över Bassängkajen. Via Styrmansbron kan du som cyklar, går och åker bussen lättare ta dig till och från Västra Hamnen. Mer Malmö åt alla!
Omvandlingen från industriområde till blandad stad är snart klar, med färdigställande av gator, parker och kajstråk. I Limhamns hamnområde står fortfarande cementfabrikens gamla silor kvar. Fastighetsägaren vill riva dem och bygga nya bostäder. Detta kräver ändring av gällande detaljplan.
Här skapar de upp till 50 meter höga kontorsbyggnaderna en storskalig entré för den som kommer med tåget från Danmark.
Tillsammans med VA Syd bygger vi om gatan. För att göra resorna till och från Kirseberg smidigare och för att säkra ett fungerande VA-system i den växande stadsdelen. Mer Malmö åt alla!
Södra Förstadsgatan ska rustas upp och bli grönare. Trottoar och cykelbana ska breddas, samtidigt som det skapas mer plats för mötesplatser och grönska. Mer Malmö åt alla!
Holma vill mer. Vi planerar nu för nya bostäder i Holma och beräknar börja gräva för dessa under 2025. Målet är även att förbättra befintliga bostäder och höja levnadsstandarden för alla Holmabor. Vi vill skapa fler mötesplatser och bättre möjligheter för företag att etablera sig. Mer stad i Holma och mer av Holma i staden.
Framför entrén till nya Högaholmsskolan i Lindängen planeras ett nytt torg, Lindängstorget. I väntan på permanent utformning har ett tillfälligt torg anlagts på samma plats.
Granne med Hyllievångsparken ligger det som kommit att kallas för Trekantstomten. Här fanns tidigare planer på att bygga kulturhus och skola, men detta har dragits tillbaka.
Vid Stora Varvsgatan i den södra delen av området Masthusen anläggs ett nytt torg – Tåtplatsen. Gångfartsgatan Öglegången intill får träd och sittplatser. Tillsammans utgör de delar av ett stråk med koppling till det större Masttorget.
Universitetsholmen strax väster om Malmö centralstation omges av kajer, kanaler och en hamnbassäng. Här samsas verksamheter som Malmö Universitet, Minc och Malmö Live med nya bostäder, handel och service.
Våren 2025 börjar vi plantera en urban skog vid den gamla färjeterminalen i Nyhamnen. Här kommer vi testa metoder för framtidens urbana grönska, samtidigt som kajen blir en grön oas för både människor och djur.
Varvsstaden i Malmö bär på 100 år av industrihistoria. Här byggs nu en attraktiv stadsdel med en spännande blandning av kulturhistoriskt värdefulla miljöer och moderna stadsmiljöer.
Snart bygger vi om Värnhems gator och torg för att göra plats för alla kommande elbussar. Så att det blir ännu enklare att resa kollektivt och för att göra Värnhem till en ännu mer trivsam knutpunkt för hållbart resande. Mer Malmö åt alla!
Detaljplanen innebär att tre lägenhetshus och 20-25 radhus kommer att få byggas, och att Snödroppsgången kan byggas om till en gågata med affärer i bottenvåningen.
Ångfärjekajen i den östra delen av Varvsstaden färdigställs, bland annat med ny markbeläggning, träd och andra planteringar, pollare samt nya bänkar av H-balkar och solitt ekträ. Här blir det mer plats vid vattnet, för fler.
Öster om mässan breder ut sig över ett 53 000 kvadratmeter stort område öster om mässan i centrala Hyllie. Här ska det bland annat byggas bostäder i enlighet med konceptet Mallbo.
Området längs med Hyllievångsparkens östra sida innehåller en blandning av nästan 600 bostäder, ett kontorskvarter, ett mobilitetshus och en förskola för 120 barn.
Ett nytt bostadsområde växer fram i norra delen av Ellstorp, alldeles intill Östervärns station. Genom nya gång- och cykelförbindelser under järnvägsspåren knyts Kirseberg ihop med de centrala delarna av staden.