Malmö stad
$left
$middle

Lilla Nygatan

Vi bygger om gatan för att den ska kunna ta emot ett större flöde av bussar, bland annat MalmöExpressen-bussarna. Dessutom gör vi Raoul Wallenbergs park ännu större, tryggare och trevligare. Mer Malmö åt alla!

Visionsbild föreställande hur Lilla Nygatan kommer se ut när vi är klara med ombyggnationen 2025. Gatan är numera en bussgata och Raoul Wallenbergs park är större och grönare. Det är dessutom lättare att cykla. I bilden syns Malmöbor som reser på olika sätt, - med bussar, i bilar, på cyklar, mopeder och till fots.

Korsningen Lilla Nygatan / Malmborgsgatan. Visionsbild.

Just nu

Huvudentreprenaden på Gustav Adolfs torg och Lilla Nygatan är igång och just nu är större delen av torgets södra körbana inhägnat. Hela gatan ska enligt plan vara färdigbyggd vid årsskiftet 2025/2026.

Den mindre entreprenaden i Raoul Wallenbergs park är klar, förutom planteringen av nya växter. Detta kommer ske våren 2025.

Så påverkas trafiken

Bussar och annan tillåten fordonstrafik kan inte ta sig fram längs Gustav Adolf torgs södra körbana. Gående kan passera både längs entreprenadområdet och genom vid det befintliga övergångsstället.

Vad ska byggas?

Malmö stads arbete

  • Vi breddar Raoul Wallenbergs parkyta ut mot Lilla Nygatan där vi planterar fler träd och buskar. Vi anpassar den dessutom för skyfall, så att området kan ta emot mycket regn under kort tid om det skulle behövas.
  • Körfälten längs gatan smalnas av och ett antal parkeringsplatser tas bort.
  • Nya hållplatslägen byggs på södra sidan av Gustav Adolfs torg.
  • Det blir ett övergångsställe med trafikljus vid övergången Södertull-Gustav Adolfs torg.
  • Trafikregleringen vid korsningen Lilla Nygatan/Malmborgsgatan görs om, så att cyklister får lämna företräde för korsande trafik.

När ska det byggas?

Malmö stads arbete startar hösten 2024 och beräknas vara färdigt vid årsskiftet 2025/2026.

Varför ska det byggas?

Malmö stad vill vi skapa en bättre stad för dagens och morgondagens Malmöbor. 2050 planeras vi vara en halv miljon invånare. Då kommer desto fler resor göras inom, till och från Malmö. Genom att göra mer plats åt hållbara färdmedel, så som kollektivtrafik, cykel och gång kan fler få tillgång till ett smartare resande samtidigt som vi minskar våra koldioxidutsläpp och trafikträngseln.

Ombyggnationen av Lilla Nygatan är en del av det här arbetet. Så här blir det när det är klart:

  • De eldrivna MalmöExpressen-bussarna får den plats de behöver för att kunna rulla smidigare i trafiken, vilket gör den mer punktlig att resa med. Dessutom flyttar busstrafiken från Stora Nygatan, så att den kan utvecklas och bli ännu trevligare att vistas på.
  • Raoul Wallenbergs park blir större, grönare och mer trivsam att mötas i.
  • Lilla Nygatan blir tryggare att korsa för både cyklister och fotgängare.
  • Området blir bättre på att ta hand om skyfall.

Parkytan vid kanalen har rustats upp

Parkytan vid den tidigare dammen har rustats upp. Planteringarna av nya träd och perenner sker våren 2025.

Detta har Malmö stad gjort:

  • Rivit pumphuset för att skapa en mer öppen och trygg plats.
  • Byggt fler sittplatser, både längre sittbänkar i form av sittbänkar.
  • Gett statyn Göta, som tidigare stått här, en mer ombonad plats i en ny upphöjd planteringsyta.
Illustration som visar parkytan när den är ombyggd med bland annat nya träd, buskar, bänkar.

Platsen där dammen tidigare legat blir öppnare, grönare och trivsammare. Till höger i bild syns kanalen.

Mer Malmö åt alla

När vi bygger om vår stad kan det bli lite stökigt – vi vet. Då betyder din omväg allt. Så tack för att du förstår. Tillsammans skapar vi en hållbar stad med lika villkor för alla. Och vi är inte klara än.

sv