Urban skog
En grön oas har växt fram runt den gamla färjeterminalen i Nyhamnen, på en plats där det tidigare bara fanns asfalt och betong. Här testar vi metoder för framtidens urbana grönska. Projektet är en del av Malmö Urbana Landskapslabb.
En grön oas har växt fram runt den gamla färjeterminalen i Nyhamnen, på en plats där det tidigare bara fanns asfalt och betong. Här testar vi metoder för framtidens urbana grönska. Projektet är en del av Malmö Urbana Landskapslabb.
Färjeterminalen i Nyhamnen, även känd som Euroterminalen, har under många år stått tom. Nu väcks platsen åter till liv. I väntan på att Nyhamnen ska omvandlas till Malmös nya bostads- och kontorsområde får tillfälliga projekt breda ut sig utanför den gamla terminalen.
Under 2025 har vi anlagt en urban skog med träd och växter. Här ska finnas plats för aktiviteter, odlingsprojekt och att bara vara.
Den urbana skogen består av växtbäddar med jord som placerats på marken. Bäddarna är hem åt en mängd olika växtarter, bland annat vilda blommor och en grupp barrträd. Att plantera på detta sätt är en ny innovation som testas i Malmö för första gången.
För att efterlikna hur naturen faktiskt ser ut har vi delat upp den urbana skogen i olika grupper. Närmast kajkanten och havet står träd som ska tåla vatten och vind och som ser krumma och krokiga ut. Därefter följer träd som även de är lite lägre, men desto frodigare, och ju längre in mot Hans Michelsengatan man kommer desto frodigare och tätare blir träden.
Urbana skogen ska i första hand vara något som är till för Malmöborna, en ny och grön plats de kan vara på och göra till sin. Men utöver det så finns det två olika saker som vi kan testa med hjälp av den urbana skogen. Den ena delen handlar om att se vilka typer av träd som skulle kunna trivas i Malmö. I den urbana skogen introduceras nya typer av trädet tall och då har vi valt tallar som aldrig odlats i Skandinavien tidigare. Genom att sätta små tallplantor och sen se hur de växer kan vi hitta ännu fler träd och växter som skulle kunna trivas i ett framtida Malmö.
Den andra delen handlar om det material som träden faktiskt växer i. Träden står i växtbäddar, som i sin tur är fyllda med biokol och olika typer av sten eller stenkross. Olika växtbäddar består av olika material och ibland har träd av samma art planterats i olika växtbäddar. På så sätt kan vi lära oss ännu mer om hur träden mår i olika typer av jord och vi kan sedan jämföra träden med varandra.
Växtbäddarna kommer att placeras ovanpå asfalten, utan att bryta upp den. Denna metod används eftersom det finns en risk för att marken, som består av fyllnadsmassor, skulle kunna innehålla giftiga föroreningar. Med växtbäddar kan vi testa framtidens metoder för att plantera mer träd och grönska i stadsmiljö, utan att först behöva sanera marken.
Ett syfte med den urbana skogen är att undersöka vilka växter och jordblandningar som kommer kunna trivas i staden när klimatet förändras. Platsen för den urbana skogen är nämligen ovanligt hårt utsatt för väder och vind. Genom att testa hur väl olika växter, material och bevattningstekniker fungerar här får vi större kunskap om hur grönska kan planteras på ett hållbart sätt i Malmö och andra städer i framtiden.
Arbetet med att skapa skogen påbörjades under våren 2025 och i september har träden planterats. Planen är att den urbana skogen ska finnas kvar i minst fem år, och hela tiden fortsätta utvecklas.
Den urbana skogen öppnar upp för besökare under september 2025.
Idén om den urbana skogen kommer från arkitekt- och konstnärsgruppen Team Layered, som arbetat med platsen runt Färjeterminalen inom projektet Power of places, ett samarbete med ArkDes. Team Layered har skapat flera andra verk och objekt på platsen: bland annat en markmålning, sittmöbler och en amfiteater. På området kan du även uppleva ett vävt konstverk av gruppen MalmöVÄV.
Den urbana skogen är en del av projektet Malmö urbana landskapslabb som bedrivs på Färjeterminalen. Projektet har fått finansiering från Malmö förskönings- och planteringsförening samt av EU genom projektet Arcadia.