Malmö stad
$left
$middle

Norra Holma

Arbetet med detaljplan för norra delen av Holma (Dp 5708) pågår. Planförslaget möjliggör uppförandet av tre nya kvarter ut mot Pildammsvägen i en halvöppen struktur.

En öppen stadsplats med bänkar och planteringar omgiven av flerfamiljshus. En stor väggmålning föreställande ett par i kärleksfull omfamning pryder en av byggnaderna. Träd med gröna och höstfärgade löv skapar en livfull atmosfär, och människor rör sig runt i området.

Utvecklingen av norra Holma kan bidra till att stärka områdets karaktär och öka attraktiviteten. Nya bostäder, förbättrade cykelvägar och möjliggörandet av handel och service gör stadsdelen mer jämlik och sammansvetsad med omgivande områden.

Arbetet med detaljplan för norra delen av Holma (Dp 5708) pågår. Detaljplanen var på samråd den 10 januari till och med den 20 mars 2022. Den 9 mars 2022 hölls det ett samrådsmöte för boende i matsalen på Holmaskolan.

Blandad bebyggelse

Planförslaget möjliggör uppförandet av tre nya kvarter ut mot Pildammsvägen i en halvöppen struktur. Planförslaget möjliggör bostäder, centrumverksamhet, vård (inte sjukhus eller fängelse), parkering och transformatorstation. Utöver de tre kvarteren möjliggörs ett mobilitetshus (parkeringshus) med verksamheter i bottenvåningen ut mot Ärtholmsvägen.

Planerade förändringar av Pildammsvägen

I samband med utbyggnaden av Holma kommer Pildammsvägen byggas om från att vara en infartsled till att bli en stadsgata med fler funktioner, däribland gång- och cykelvägar. Byggnaderna som planförslaget möjliggör ska bidra till att gatan upplevs som stadsmässig. Detta görs genom att kvarteren placeras utmed och i linje med Pildammsvägen. Folkliv skapas bland annat genom att byggnadernas bottenvåningar förses med lokaler för centrumverksamhet och genom att byggnadernas entréer orienteras mot gatan.

Vad händer nu?

Arbetet med detaljplan för norra delen av Holma (Dp 5708) pågår. Detaljplanen var på samråd den 10 januari till och med den 20 mars 2022. Den 9 mars 2022 hölls det ett samrådsmöte för boende i matsalen på Holmaskolan.

Vanliga frågor och svar

Detaljplan

Vid behov kan du använda modulen Fokus - Dokument för att länka vidare till andra sidor som är relevanta till ditt innehåll. Om du inte behöver den kan den raderas.

Det är många som vill bo i Malmö och för att klara efterfrågan på boende byggs det nya bostäder i hela Malmö - både i nya och äldre bostadsområden. I Holma har det i stort sett inte byggts något nytt sedan 1970-talet, bortsett från bebyggelsen runt Holma torg. Genom stadsförnyelse kan Holma bli en än mer attraktiv stadsdel som är bättre sammansvetsad med omgivande områden.

De delar av Holma som avses att bebyggas utgör idag främst överdimensionerade angöringsgator, markparkeringar och sparsamt utnyttjade ytor däremellan. Stadsbyggnadskontoret bedömer att ytorna kan användas på ett mer lämpligt sätt genom att möjliggöra bostadskvarter med verksamheter i bottenplan. Den nya detaljplanen kan bidra till folkliv, trygghet och en större närhet till handel och service för befintliga boende i Holma.

Holma byggdes på 1970-talet under miljonprogrammet och bär därför karaktärsdrag från sin tid. Holma karaktäriseras av öppna, luftiga, och solbelysta bostadsgårdar med mycket grönska. Byggnadshöjden inom Holma varierar mellan tre och åtta våningar. I Holma finns det ett fåtal verksamheter.

Den delen av Holma som avses bebyggas består av gator och markparkeringar och ytor däremellan. Detaljplanen syftar till att bidra till att binda samman Holma med de omgivande områdena så att Holma i framtiden upplevs som en naturlig del av stadsväven.

Genom att tillföra tre nya bostadskvarter tillskapas vistelsekvaliteter även i den här delen av Holma. Den nya bebyggelsen bidrar också till ett ökat folkliv vilket i sin tur även kan öka tryggheten.

Detaljplanen möjliggör även verksamhetslokaler både i bottenplan på bostadsbyggnaderna men också i bottenplan på planerat mobilitetshus (parkeringshus). Boende i Holma kommer få en ökad närhet och utbud av handel och service.

Detaljplanen gör det möjligt att bygga ut det befintliga bostadsområdet med cirka 300–350 bostäder.

Flerbostadshusen höjd kommer att variera mellan fem och sex våningar. Ut mot lokalgatorna kommer höjden vara fem våningar. Ut mot Pildammsvägen kommer höjden vara sex våningar.

I en detaljplan regleras inte vilken form bostäderna kommer att upplåtas med. Det kan därför komma att bli såväl hyresrätter som bostadsrätter och äganderätter.

Den nya bebyggelsen kommer att uppföras främst utmed Pildammsvägen, som även kommer att kompletteras med gång- och cykelvägar. Bebyggelsen kommer att få en mer innerstadskaraktär med kvarter som är delvis kringbyggda. På så vis kan bostadsgårdarna skyddas mot trafikbuller.

Utmed Pildammsvägen kommer byggnaderna vara sex våningar och in mot lokalgatorna kommer byggnaderna att vara fem våningar. I byggnadernas bottenvåning möjliggör detaljplanen verksamhetslokaler.

Bostadskvarteren ut mot Pildammsvägen ligger långt ifrån befintliga bostäder och kommer inte påverka bostädernas ljusinsläpp. Detsamma gäller planerat parkeringshus som ligger norr om befintliga bostäder i Holma.

Inga utemiljöer eller bostadsgårdar kommer att tas i anspråk för bebyggelse.

Ett av detaljplanens huvudsakliga syften är att överbygga den fysiska barriären mellan Holma och omgivande stadsdelar och göra Holma till en integrerad del av staden. Majoriteten av markytan som tas i anspråk för bebyggelse utgörs av markparkeringar och överdimensionerade gator som saknar gång- och cykelvägar och ytor däremellan. I stort är det inte möjligt att vistas i de här delarna av Holma idag.

Detaljplanen kommer att tillgängliggöra de här ytorna för både framtida och befintliga boende i Holma genom att uppföra bostadsmiljöer och omvandla Pildammsvägen till en stadsgata med gång- och cykelvägar. De tillkommande bostäderna ska ha sina entréer ut mot gatorna och verksamhetslokaler i bottenvåningen för att befolka gatorna och bidra till folkliv under fler timmar på dygnet.

Med fler verksamhetslokaler får Holmabor närmare till handel och service. Holma är också en av Malmös mest trångbodda områden. Fler bostäder skapar förutsättningar för att minska trångboddheten, samtidigt som familjer kan bo kvar i Holma.

Detaljplanen är ute på granskning fram till den 26:e maj. Därefter kommer detaljplanen att revideras utifrån inkomna synpunkter.

Först efter granskningen kan stadsbyggnadsnämnden anta detaljplanen. Ett beslut om antagande planeras i oktober 2023, men kan komma att ändras under processens gång. Först när beslutet om att anta detaljplanen har vunnit laga kraft kan bygglov sökas och byggnation påbörjas.

Synpunkter på förslaget skickas till e-postadress stadsbyggnadskontoret@malmo.se eller postadress Malmö stadsbyggnadskontor, 205 80 Malmö. Det är viktigt att mejl och brev märks med Dp 5708.

Synpunkter ska lämnas skriftligt och med namn och adress senast den 26:e maj 2023.

Synpunkter som inkommit under granskningen sammanställs i ett utlåtande. Först efter granskningen kan detaljplanen antas av stadsbyggnadsnämnden.

Detaljplanen möjliggör tre nya bostadskvarter. Bostadskvarteren kommer att generera ett behov av parkeringsplatser. Samtliga parkeringsplatser avses lösas i det planerade mobilitetshuset (parkeringshuset) som ligger ut mot Ärtholmsvägen. Ett fåtal parkeringsplatser, som är avsedda för rörelsehindrades fordon, kommer att anordnas inom kvarteren.

Idag upplevs Pildammsvägen som en barriär mellan Holma och omkringliggande områdena. Planprogrammet som antogs år 2016 föreslog en ombyggnation som gör det lättare att röra sig till fots och med cykel längs med och över gatan.

Gatan kommer att få en ny sektion med mer plats till träd och grönska, busshållplatser och gång- och cykelvägar. Sammantaget kommer Pildammsvägen byggas om från att vara en infartsled till att bli en stadsgata.

Gång- och cykeltunneln utgör idag både en fysisk och mental barriär som behöver överbyggas. Gång- och cykeltunnlar kan också upplevas som otrygga kvällstid. Gång- och cykeltunneln utgör också en lågpunkt och vid kraftig nederbörd (skyfall) riskerar tunneln att fyllas med vatten. Beslut har därför tagits att ersätta gång- och cykeltunneln med ett övergångsställe för fotgängare och cyklister.

Den befintliga bussgatan kommer att byggas om till att bli en lokalgata för biltrafik. Lokalgatan kommer att förses med gångvägar. Busstrafiken planeras att flyttas ut på Pildammsvägen. Holmavångsvägen kommer att tas bort och biltrafiken kommer istället att ledas till den tidigare bussgatan som kommer att anslutas direkt till Ärtholmsvägen.

Det nya mobilitetshuset planeras i direkt anslutning till Ärtholmsvägen, som fortsatt kommer att vara den primära infartsvägen till Holma. Detta gör att biltrafiken från det nya området kan minimeras i stor utsträckning. Med fler boende och besökare kommer biltrafiken att öka på framförallt den tidigare bussgatan som i denna plan föreslås bli ny lokalgata.

Detaljplanen föreslår bebyggelse på ytorna mellan Pildammsvägen och Holmavångsvägen. På denna yta finns grönytor med ett stort antal träd. Träden kommer behöva fällas eller flyttas i samband med genomförandet av detaljplanen. Detta är en negativ konsekvens av detaljplanens genomförande.

Förlusten kommer att till viss del kompenseras genom plantering av cirka 50 nya träd ut med Pildammsvägen och anläggandet av tre nya bostadsgårdar med grönska. Stadsbyggnadskontoret har gjort bedömningen att planförslagets positiva aspekter överväger värdet av grönytorna i den här delen av Holma, som i stort saknar vistelsekvaliteter.

I samband med utvecklingen av Holma har beslut tagits att flytta ut busslinjen till Pildammsvägen. Både ombyggnationen av Pildammsvägen och flytt av bussen planeras att ske oberoende av den här detaljplanen.

Flytten innebär att bussen får en kortare färdväg vilket möjliggör en kapacitetsstark kollektivtrafik med ett större upptagningsområde. Bussens flytt innebär att befintliga boende i Holma kommer att få cirka 100 meter längre till närmsta busshållplats.

sv