Mobilitetshubbar testas i Malmö
Allt fler Malmöbor reser delat, med till exempel poolbilar, elsparkcyklar eller Malmö by Bike. För att möta dessa behov testar Malmö stad att bygga två mobilitetshubbar. De känns igen med symbolen Pil som ska fungera som vägvisare till delar av utbudet av delningstjänster. En nykomling i stadens utbud är lådcyklar, som kan hyras vid respektive pil.
Malmö blir en halvmiljonstad 2050. Då blir vi fler som ska samsas om samma yta. Allt fler av Malmöbornas resor görs med delningsfordon, till exempel med elsparkcyklar, poolbilar eller Malmö by Bike. Det är ett hållbart sätt att resa, eftersom det kan bidra till att minska utsläppen och trafikträngseln. Ett ökat delat och hållbart resande ger bättre möjligheter att använda stadens ytor på smartare sätt, så att vi kan skapa ett grönare och mer trivsamt Malmö.
För att möta stadens behov av hållbara transportalternativ arbetar Malmö stad med ett pilotprojekt för mobilitetshubbar. Genom att samla delningsfordon i hubbar kan de bli enklare att hitta, använda, navigera mellan och parkera. Det kan också underlätta ett kombinerat resande, där användarna enklare kan växla mellan olika fordon under sin resa.
Två mobilitetshubbar i maj
En mobilitetshubb kan vara en yta i ett parkeringshus (kallas då mobilitetshus) eller en yta på gatumark eller kvartersmark. Ibland kan en hubb bestå av en kombination av dessa två. Därför testar vi nu två typer av mobilitetshubbar: en tillsammans med Parkering Malmö vid parkeringshuset Anna, som samtidigt byter namn till Mobilitetshuset Anna, och en vid Davidshallstorg.
Mobilitetshuset Anna och Kaptensgatan är redan väl förknippade med resande. Här har vi kompletterat det utbud som finns i Anna såsom bildelningstjänster, med nya tjänster såsom hyrcykel, elsparkcykel och lådcykel i anslutning. Tillsammans blir det en mobilitetshubb som erbjuder alla de tjänster vi skulle vilja se på fler platser i framtiden, säger Karin Neergaard, projektledare på fastighets- och gatukontoret.
När vi testar Davidshall som sommartorg visar vi ju på sätt och vis upp ett framtida Malmö, med mer plats för trivsamma och gröna stadsmiljöer. Parkeringsplatserna tar vi bort tillfälligt, och genom att etablera en hubb här kan vi visa hur ett enkelt och hållbart resande kan fungera i framtiden, säger Karin Caesar, även hon projektledare på fastighets- och gatukontoret.
Hyrlådcyklar ett nytt inslag
I hubben på Davidshallstorg och vid Mobilitetshuset Anna finns möjlighet att hyra lådcyklar från och med preliminärt maj. Företaget Pedalink är leverantörer och det finns totalt fyra stycken, två vid respektive hubb. Lådcyklarna hyrs och parkeras från respektive hubb.
Det känns extra spännande och roligt att kunna testa om lådcyklar skulle fungera i Malmö. Det var ett önskemål från flera Malmöbor i den första delen av pilotprojektet vi gjorde på Johannesplan 2022, säger Karin Caesar.
Pilen visar vägen
En viktig del i arbetet är att göra hubbarna till synliga och igenkännbara platser. Därför har Malmö stad arbetat fram en fysisk utformning av hubbarna i stadsgrön färg med neongrön symbol föreställande en pil.
Pil, ett stiliserat pilträd, Skånes landskapsträd, består av fyra pilar som pekar mot en mittpunkt. Pilen är på så sätt vägvisaren till var ett delat resande kan börja och sluta. Skyltarna är placerade på Davidshallstorg och på Majorsgatan. Symbolen syns även på Mobilitetshuset Anna.