$left
$middle

Visuellt manér som används i kommunikation av trafikkonceptet Skolgator. Illustration: Malmö stad

Skolgator ska öka trafiksäkerheten för barn

Mamö stad inför gång- och cykelzoner utanför Sorgenfriskolan och Gullviksskolan under läsåret 2024/2025. Konceptet kallas "Skolgata" och ska göra elevernas väg till och från skolan mer trafiksäker, och samtidigt bidra till att öka barnens rörelsefrihet i stadsrummet.

21 procent av Malmös befolkning är barn. Malmö stad vill skapa utemiljöer som är lika trygga och trivsamma för dem som för andra åldersgrupper. Tyvärr är många gator i närheten av Malmöskolor belastade med mycket biltrafik. Det skapar en otrygg trafikmiljö för elever som går och cyklar till skolan, men också för andra barn som bor eller vistas i närområdet.

Skolgata utanför två Malmöskolor

Nu vill Malmö stad prova att möta dessa utmaningar med ett nytt trafikkoncept – Skolgata, som innebär att med olika metoder skapa gång- och cykelzoner, där biltrafik förbjuds, på gator i skolnära miljöer. Skolgator testas på Ljungholmsgatan utanför Gullviksskolan, och på Mariagatan utanför Sorgenfriskolan, mellan augusti 2024 och juni 2025.

Förhoppningen är att begränsad biltrafik ska bli ett första steg för att hantera de problem som skolorna gjort fastighets- och gatukontoret uppmärksamma på, i samarbetet med både skolpersonal och elever.

Satelitbilder över Gullviksskolan och Sorgenfriskolan visar de nya trafiklösningarna i sin helhet.

Trygghet för cyklande och gående barn vid Gullviksskolan

På Ljungholmsgatan ska förbud för icke-behörig trafik gälla på de delar av gatan som ligger närmast Gullvikskolans entré. Det här är ett första steg för att komma åt problemen med trafikträngseln på gatan, som blir särskilt påtagliga vid hämtning och lämning då cyklande eller gående barn behöver ta sig fram och navigera mellan vändande och backande bilar. Den sista biten närmast skolan blir nu friare för barn eller hämtande och lämnande vårdnadshavare att cykla och gå på.

Mer plats för häng och lek vid Sorgenfriskolan

Det är mycket biltrafik på Mariagatan, vilket skapar en otrygg trafiksituation för elever som ska ta sig till och från skolan. Det upplevs även otryggt under skoltid, då många elever gärna korsar gatan för att besöka grönområdet på Mäster Eriksplan, lokalt kallad "Päronparken".

Biltrafik kommer förbjudas på delar av Mariagatan och enkelriktningen på Mäster Eriksplan riktas om åt andra hållet. I den bilfria zonen på Mariagatan byggs en vistelseyta med möbleringar, sittytor och grönska. Platsen ska kunna användas som lek- och hängplats av skoleleverna. Den blir en tryggare koppling och trevligare koppling mellan skolgården och Päronparken. Lite likt en sommargata, fast med mer fokus på skoleleverna.

Skolgator på plats juli 2024

Planen är att börja etablera skolgatorna i v. 30. Regleringarna planeras börja gälla månadsskiftet juli/augusti fram till och med juni 2025. Vid båda platser sätter vi även upp skyltar med kompletterande information. Lösningarna följas upp med observationer efterhand och visar de sig fungera väl kan de bli permanenta. Ambitionen med trafikkonceptet är att testa olika trafiklösningar för att komma till bukt med den problematik som finns, samt lära av dessa, för att på sikt etablera fler Skolgator i Malmö framöver.

sv