Med anledning av revisionens granskning av stadens arbete med barn i begynnande eller pågående kriminalitet
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar revisionens granskning. Granskningar som görs, bland annat av revisionen, är en del av förvaltningens arbete med att förbättra kvaliteten i verksamheten. Innehållet i den genomförda granskningen kommer att bemötas när svar skickas från arbetsmarknads- och socialnämnden till revisionen.
Barn som befinner sig i risk för att hamna i kriminalitet är en viktig fråga och ett område som är aktuellt i hela landet. Därför är granskningen både aktuell och viktig. Det som händer i andra delar av landet händer också i Malmö.
Socialtjänsten är samhällets yttersta skyddsnät och behöver, varje dag, göra sitt yttersta för att möta alla de samhällsutmaningar som ingår i uppdraget.
– Inom socialtjänsten har vi bred erfarenhet av att arbeta med barn och unga. Dessutom har vi en väl utvecklad samverkan med andra förvaltningar, polisen och civilsamhälle, säger Anna von Reis, avdelningschef vid arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
– En del insatser som socialtjänsten erbjuder till barn och unga kan förvaltningens medarbetare själva genomföra. Andra insatser är beroende av tillgång på externa leverantörer, som till exempel HVB (hem för vård eller boende) eller placeringar på SiS (Statens institutionsstyrelse), säger Sara Kleijsen Åhlander, avdelningschef vid arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Förvaltningen ser positivt på revisionens rekommendationer men avser inte att föregripa nämndens hantering av ärendet.
Förvaltningen vill dock kommentera några delar som angelägna att lyfta fram.
Ej färdigställda utredningar
Förvaltningen har, under 2024, arbetat aktivt med att ändra arbetssätt så att alla utredningar ska vara slutförda inom fyra månader.
Under ett år genomför förvaltningens medarbetare inom avdelningen för individ- och familjeomsorg cirka 8 500 utredningar rörande barn och unga upp till 20 år.
Vid årsskiftet 2024/2025 var det tre utredningar som inte var färdigställda inom lagstadgad tid.
För lång tid att verkställa beslutade insatser
När det gäller att verkställa beslutade insatser direkt, delar förvaltningen revisionens uppfattning att det är optimalt. När det inte är möjligt sker en dialog med den unge och dess föräldrar, för att hitta ett alternativt stöd i avvaktan på att beslutad insats kan starta upp.
Förvaltningen verkställer, efter utredning och biståndsbeslut, ungefär 4 150 insatser varje år. Totalt, under 2024, var det 55 insatser som inte kunde verkställas inom rimlig tid.
Försvunnen journal/akt
Under granskningen visade det sig att en av de journaler revisionen skulle granska, inte kunde hittas vid det tillfället. Journalen är återfunnen, den hade hamnat mellan två mappar i arkivet.
Förvaltningen har vidtagit flera åtgärder för att detta inte ska hända igen. En personakt innehåller känsligt sekretessmaterial och det är oacceptabelt att inte kunna lokalisera en akt.
Förvaltningen arbetar aktivt med följande åtgärder för att minska risken för att något likande inträffar igen:
Ett centralt arkiv för personakter håller, sedan ett år tillbaka, på att implementeras i förvaltningen. Syftet är att samla samtliga avslutade personakter i ett och samma arkiv. Personakterna har tidigare varit uppdelade i 17 olika arkivlokaler, på fem olika adresser.
I samband med flytt av arkivmaterial till centralarkivet, som sker successivt, kontrolleras varje akt för att säkerställa att varje omslag är korrekt ifyllt samt att ingen akt råkat placerats i en annan akts omslag. Det var genom detta arbetssätt som den aktuella akten återfanns.
Förvaltningen arbetar även med att ta fram nya gemensamma rutiner för centralarkivet, då fem arbetssätt kommer att bli ett. Som en del av detta arbete utformas även ett stödmaterial för hantering av misstänkt förlorade akter.
Parallellt med införandet av ett centralarkiv pågår ett arbete för att se över möjligheten till att effektivisera digitaliseringen av handlingar hemmahörande i personakten, vilket också minskar risken för att handlingar kan tappas bort eller hamna i orätta händer.
Alla Malmöbor som har kontakt med socialtjänsten ska kunna känna sig trygga med att förvaltningen hanterar deras uppgifter på ett korrekt och ansvarsfullt sätt.
Om revisionprocessen
Den 20 mars kommer arbetsmarknads- och socialnämnden att diskutera ett förslag till yttrande på sitt sammanträde. De kommer också att besluta i frågan och därefter skicka yttrandet till stadsrevisionen. Stadsrevisionen kommer därefter att följa upp nämndens arbete vid ytterligare ett tillfälle.