Malmö stad
$left
$middle
holma, kroksbäck

Uppgifter i media om föreningsbidrag till Flamman –

så hanteras uppgifterna

Sydsvenskan har sedan december haft en pågående rapportering om föreningen Flamman med nya uppgifter om föreningen. Kommunstyrelsen beslutade om en utredning för att säkerställa att kommunens bidrag till Flamman används till det de är avsatta för. Denna granskning utökas nu.

I den externa utredning som Malmö stad beställt framkommer en rad brister inom Flamman samtidigt som det efterfrågas mer underlag som inte har inkommit under utredningen. Den lyfter också fram behovet av en tydligare bidragsprocess inom Malmö stad. Därför fortsätter processen.

– Malmö stad tar ett samlat grepp för staden i både detta fall och för processen framåt. Vi har skickat en begäran om mer underlag från Flamman och jobbar nu med att upphandla en extern auktoriserad revisor som ska granska underlaget, säger Per-Erik Ebbeståhl, hållbarhets- och trygghetsdirektör i Malmö stad.

I den senaste delen i Sydsvenskans rapportering beskrivs hur en tidigare medarbetare på stadskontoret har haft dialog med föreningen i samband med bidragsansökningarna. Malmö stad jobbar för att säkerställa att rutiner gällande mutor, jäv och korruption i alla processer efterlevs.

Hur funkar Malmö stads bidragsprocess?

Malmö stad ställer flera krav för att en förening ska få bidrag och beslut om bidrag fattas i flera olika nämnder i Malmö stad, bland annat i kommunstyrelsen, fritidsnämnden och arbetsmarknads- och socialnämnden.

Föreningar ska till exempel lämna in stadgar och årshandlingar, och fungera enligt demokratiska principer. Malmö stad har rutiner för uppföljning där föreningar som fått bidrag bland annat ska återrapportera hur pengarna använts.

Kommer bidragsprocessen att förändras?

Malmö stad ska fortsätta att förtydliga processerna för bidragsgivning. Detta är ett pågående arbete där fokus är att säkerställa tydliga rutiner, ge alla sökande likvärdiga förutsättningar samt att resurser ska användas på ett korrekt sätt.

Som ett led i detta beslutade kommunstyrelsen i höstas att det ska införas fasta ansökningsperioder för de bidrag som fördelas via kommunstyrelsen. Det ska göra det enklare att planera och fördela resurser framåt. Ett annat beslut innebär att den som söker bidrag från kommunstyrelsen inte kan beviljas ett nytt innan tidigare bidrag har återrapporterats.

Hur går Malmö stad vidare med en utökad granskning om Flamman?

Efter att ha tagit emot den externa utredningen i maj 2025 tar Malmö stad nu ett samlat grepp för staden och utökar granskningen om Flamman och stadens process. Vi kommer exempelvis att begära in bokföringen i sin helhet för båda Flammans föreningar.

Stadskontoret arbetar just nu med en upphandling och kommer att ta in en extern auktoriserad revisor för att göra den utökade granskningen. Till dess att Malmö stads förtroendevalda tagit några nya beslut fortsätter tidigare beslut om pausade bidragsansökningar gälla.

Hur jobbar Malmö stad med välfärdbrott?

Att upptäcka och motverka välfärdsbrott är ett pågående och prioriterat arbete i hela organisationen och ett intensivt arbete även på nationell nivå. Malmö stads förvaltningar samarbetar aktivt med till exempel Skatteverket, Polisen, Arbetsmiljöverket, Kronofogden, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Genom att samarbeta med andra aktörer får vi mer kraft i arbetet. Vi kan också få syn på mönster och risker, och även gemensamt utveckla arbetet för att motverka brott.

I Malmö stad finns en handlingsplan som heter ”Att förebygga och hantera ekonomisk brottslighet och oegentligheter i välfärden”. Den syftar till att förebygga, upptäcka och åtgärda brott och oegentligheter. Det kan handla om att säkerställa att rätt stöd, bistånd, bidrag eller avtal går till rätt person, förening eller företag. Åtgärder kan vara i form av utökade kontroller och uppföljningar, att utveckla metoder och arbetssätt. En viktig del i arbetet handlar om att stärka våra medarbetare genom att höja kunskapen i organisationen.

sv