Justeringar i färdtjänstmodellen föreslås
Malmö stads nya färdtjänstmodell har varit i bruk sedan oktober. Nu föreslås mindre ändringar gällande åldersgränsen för pendlarresor samt antalet fritidsresor.
De nya reglerna grundar sig i en modell med tre olika färdtjänstabonnemang i Malmö stad. Det finns ett grundabonnemang för alla med färdtjänsttillstånd som har en månadsavgift och en rörlig avgift vid resor. Pendlingsreseabonnemanget och fritidsreseabonnemanget är valfria abonnemang som går att lägga till. Resor med dessa två abonnemang behöver schemaläggas.
Bakgrunden till de nya reglerna är att resurserna inom färdtjänsten ska användas mer effektivt och att skapa mer hållbara resmönster ur miljö- och kostnadsperspektiv.
Avgiftsmodellen har väckt synpunkter och reaktioner och vid Tekniska nämndens sammanträde den 21 oktober behandlades ett ändringsförslag i modellen. Det handlar om att sänka åldersgränsen på pendlingsreseabonnemanget från nuvarande 18 år till 15 år och att öka antalet resor i fritidsreseabonnemanget från 16 stycken till 18 stycken resor i månaden. Sänkningen av åldersgränsen på pendlingsreseabonnemanget görs för att abonnemangsformen ska inkludera vissa grupper som den nuvarande formen inte omfattar.
Den 12 november behandlades ändringsförslaget i kommunstyrelsen. Slutgiltigt beslut om att sänka åldersgränsen på pendlingsreseabonnemanget och att öka antalet resor i fritidsabonnemanget samt att dessa ändringar i riktlinjerna för färdtjänst ska börja gälla från den 1 januari 2026, kommer att tas i kommunfullmäktige den 26 november.