800 år av utveckling
Malmös karta har ritats om sedan dag ett. Vår stad växer, utvecklas och möter nya möjligheter – och hinder – varje dag. Precis som vi människor som bor, studerar och arbetar här.
Hela den förvandling som staden har genomgått de senaste 800 åren är omöjlig att koka ner så att den får plats här, men några godbitar plockade vi ut och hade med i vår utställning på Värnhem under hösten, tillsammans med några av stadens framtidsvisioner.
Här får du ett digitalt smakprov av det Malmö som vi gör mer av, åt alla.
Rörelse och resor
När muren föll
Malmös medeltida stadsmur uppfördes 1434 på order av kung Erik av Pommern. Skyddsmuren var tjock och gjorde det omöjligt för fienden att ta sig in. Men det blev också svårt att komma ut - och omöjligt för staden att växa. Muren blev till slut en tvångströja och i början av 1800-talet bestämde kung Gustav IV Adolf att de skulle rivas. Gustav Adolfs torg anlades, kanalen utmed Drottninggatan grävdes, Möllevången och Rörsjöstaden byggdes sakta upp.
Malmö öppnades upp, men saknade fortfarande en riktig hamn vilket försvårade handeln. Det var svårt att få ut varor till skeppen med häst och vagn då fartygen ibland låg så långt ut att hästarna inte nådde ner till den sandiga havsbottnen.
Av många avgörande epoker i Malmös historia var den när stadsmuren föll och hamnen byggdes kanske den viktigaste. De följande hundra åren tiofaldigade Malmös befolkning.
Bland hästar, cyklar, spårvagnar och bussar
Kollektivtrafiken är inte så gammal i Malmö. På 1800-talet tog man sig runt med häst och vagn, men när staden växte och befolkningen ökade blev det trångt på de smala kullerstensgatorna. När de första hästdragna spårvagnarna konstruerades kunde fler människor samåka och runt 1906 ersatte elen klappret av hovar på Malmös gator. Eldrivna spårvagnar skulle sedan komma att bli det främsta kollektiva färdmedlet de närmsta 70 åren.
Bussar fanns också, men körde mest på landsbygden där det inte fanns några järnvägsspår. Efterhand rullade de in även i Malmö och när högertrafik infördes 1967 tog bussarna över helt och den sista spårvagnsrutten lades ner 1973.
Och cykeln då? Jo, Malmös historia som cykelstad är lång och på 50-talet var cykeln varje Kockumsarbetares och strumpfabrikssömmerskas självklara transportmedel.
”Haur du sitt Malme så haur du sitt varden”
Det malmöitiska självförtroendet har aldrig sammanfattats bättre. Sydsvenska Dagbladets klassiska slogan, myntad redan på 80-talet, hänger med än. Och visst, det mesta finns i Malmö. Men inte allt. Europa ligger bara en bit bort och i framtiden går det snabbare än någonsin at ta sig dit. Jättesnabbt. Tre-timmar-till-Hamburg-snabbt.
Nu planeras en metro mellan Malmö och Köpenhamn som kommer halvera restiden till cirka 20 minuter. Med snabbare resor och tillgång till Köpenhamns metrosystem kan fler jobba i Danmark, vi stimulerar utbildning, möjliggör bättre forskning och mer turism.
Framtidens metropendlare avlastar bron och när Fehmarn Bält-tunneln öppnas 2029 är snabba tåg till och från Europa äntligen verklighet. Om du bor i Malmö bor du närmare världen.
Pilen, milen och bilen
Det finns hundra anledningar till hur du väljer att ta dig från en plats till en annan. Hur långt ska du just idag? Går det någon buss? Ska barnen med? Måste du köpa en lådcykel? Det beror på vart du ska. Ibland måste du ta bilen, är det nära till jobbet kan cykeln vara bättre och är det iskallt så går det kanske en lång grön buss precis utanför dörren.
Tänk om fler kunde hyra det färdmedel som passade bäst just där och då? Snart blir det verklighet. Målet är att du ska kunna hyra, parkera och växla mellan ett brett utbud av delningsfordon på en mängd olika platser i stan. Vi kallar samlingsplatserna för Pilen och två står redan färdiga. Den ena på Davidshalls torg och den andra i Mobilitetshuset Anna.
Med Pilen kan du välja mellan elbil, lådcykel eller spark. Som Malmö by bike, men du måste inte alltid trampa. Ju mer Malmö växer desto fler blir vi som ska samsas om samma yta. Därför vill vi göra det enklare att resa billigare, minska utsläpp och frigöra mer utrymme åt grönska och mötesplatser. Så besök Pilen och testa, vi utvecklar och förbättrar hela tiden. Pila lugnt.
Klimat och miljö
Stanken i Malmö
Axel Danielsson grundade en gång tidningen Arbetet och 1894 skrev han så här om Malmös kanaler: ”Vattnet är svart och tranglänsande, men efterhand som fabrikerna börjar uttömma sitt slamvatten uppstå olikfärgade fläckar kring kloaktrummornas mynningar, och var och en av dessa fläckar lukta på sitt sätt. Det hade då hunnit gå 90 år sedan kanalen grävdes för att dränera sankmarker och förbättra den allmänna samhällshygienen. Men det var inte bara fabrikspillet som luktade. En brun sörja från Malmöbornas toabesök rann långsamt ner i kanalernas stillastående vatten. Det stank fruktansvärt.
Och det var inte bara kanalerna som luktade illa, värdelös hygien och dåliga bostäder utan ventilation gjorde att tuberkulos, kolera och dysenteri spred sig lavinartat bland de fattiga i Malmö. Under hela 1800-talet muddrade, breddade och byggde man för att få ordning på kanalerna och hygienen. Men det gick inget vidare. Först några år in på sekelskiftet minskade utsläppen i och med att avloppspumpstationen på Rosendal färdigställdes. Sakta började kanalerna klarna.
Den gröna staden
Kanske har du aldrig hört talas om Erik Bülow Hübe, men utan honom hade Malmö förmodligen sett helt annorlunda ut. Han var både arkitekt och stadsplanerare och mellan 1921 och 1946 formade han dagens Malmö. Han planerade Lönngården, Dammfri, Ribersborg, Pildammsparken och Friluftsstaden.
Visionen var att varje stadsdel skulle vara en harmonisk blandning av bostäder, grönområden och arbetsplatser. Det var en motreaktion mot den snabba industrialisering som pågick, som istället ledde till trångboddhet, dåliga sanitära förhållanden och brist på grönska. Han kallade det för Den gröna staden.
Funktion och estetik var lika viktiga, att skilja bostäder och industrier åt, och han älskade varierade bostadsområden med olika byggstilar. Men kanske viktigast var trädgårdarna, parkerna, träden och grönskan i allt han gjorde.
Erik Bülow Hübe visste det inte själv, men hans tankar om grönska, stadsplanering och hur en hållbar stad kan se ut skulle växa sig starkare långt in i nästa årtusende.
Drömmen om kanalbadet
En gång i tiden var Malmös kanaler mer trögflytande och mycket skitigare än idag. Nu är de i bättre skick. Fiskare står på Malmös broar och hoppas på fångst, kanotister glider ljudlöst fram under Davidshallsbron och kompisgäng trampar trampbåt genom Kungsparken.
Malmö har länge velat tillgängliggöra kanalerna för alla Malmöbor och längs med kanalerna planeras promenadstråk och parker som inramning till stadens vattendrag. Men även om vattnet i kanalerna är mycket klarare idag än för 100 år sedan så är det ännu inget badvatten, resan mot helt rena kanaler är lång. Åtgärder för att förbättra vattenkvaliteten genom avrinning och föroreningar görs hela tiden och vattenkvaliteten ökar sakta men säkert.
Visionen om lokala bryggor i centrum kan mycket väl bli verklighet, men än så länge rekommenderas någon av Malmös många andra fina badplatser. Men kanaldrömmen i Malmö lever.
Arvid, Gudrun och Dagmar
För tio år sedan översvämmades Malmö av ovädret Arvid. Kommer ni ihåg? Skyfallet som lamslog oss den 31 augusti 2014 gav mer än 100 millimeter regn på bara några timmar. Viadukter vattenfylldes, källare översvämmades och bilar simmade runt i underjordiska garage.
En mängd vägar fick stängas av och regnet, som aldrig ville sluta, orsakade skador för miljoner på tusentals fastigheter. Arvid var ett så kallat hundraårsregn och de kommer med stor säkerhet bli fler och komma oftare. Därför har Malmö stad arbetat hårt för en lösning som minskar risken för liknande skador i framtiden.
Vår skyfallsplan innehåller både effektiva och smarta lösningar som uppdaterade ledningssystem, bättre genomrinning på allmänna ytor och fler träd. Att låta grönskan fånga upp stora mängder vatten är ett naturligt och smart sätt att lösa ovanligt elaka skyfall. Dagvattenparken i Hyllie är ett exempel på en plats som är byggd för att kunna översvämmas, precis som den kommande Hydrodromen i Amiralsstaden. Och så planeras ett nytt avloppssystem i Malmö med en tunnel som kan forsla enorma mängder vatten rakt ut i Öresund vid behov.
Så nästa gång Arvid, Gudrun, Dagmar eller någon kusin till dem drar förbi här är vi bättre förberedda.
Bo och verka
Arbete åt alla
Mellan 1850 och 1910 utvandrade 55 000 Malmöbor till USA. Sverige och Malmö var fattigt och drömmen om ett bättre liv lockade. Vändningen kom när industrialiseringen äntligen tog sig hit från England, och när Frans Henrik Kockum, en typisk fabriksaristokrat, grundade sitt skeppsvarv inleddes Malmös stora förvandling. Kockumsvarvets betydelse för Malmös utveckling fram till 1970 är enorm, allt kretsade kring båtar och industrierna kring Kockums.
1950 var Malmö en av Sveriges rikaste städer med en hög skattekraft och 539 fabriker, varav 198 inom metallindustrin. Ju mer varvet växte desto fler arbetare behövdes. Och de kom, i början från den utfattiga landsbygden runt om i Skåne, men senare ökade arbetskraftsinvandringen från länder som Italien, Tyskland, Finland och Jugoslavien.
År 1870 bodde det 25 600 människor i Malmö. 60 år senare var Malmö Sveriges tredje största stad med 130 000 invånare och då affärerna blomstrade som mest, arbetade närmare 10 000 personer på Kockums.
Hög, högre, högst
Vilken roll har Kronprinsen, Triangeln och Turning Torso spelat för Malmös utveckling? Som symboler är de viktiga, oavsett vad man tycker om själva byggnaderna eller hur de kom till. Historiskt signalerar skyskrapan framtid, utveckling, modern teknik och självförtroende. Ibland kanske också storhetsvansinne, eller dåligt självförtroende.
Kronprinsen invigdes 1964 och precis allt var toppmodernt. De flyttbara parkeringsplattorna i garaget, den lyxiga golvvärmen, den egna tv-stationen som sände lokal-tv i hela 25 år och så restaurang Översten, Nordens högst belägna restaurang.
35 år senare var Kockums storhetstid över och Triangeln, menade förespråkarna, skulle signalera en nystart för Malmö. Hotellskrapan stod färdig 1989, 69 meter hög, 20 våningar och inglasade hissar med utsikt över halva staden.
Malmös förvandling fortsatte och 2005 blickade Turning Torso ut över sundet. Med sina 190 meter, 54 våningar sin 90 graders twist från basen till toppen är arkitekten Santiago Calatravas samarbete med HSB Malmö spektakulärt. Och högst i Malmö. Så även om skyskraporna blev till i väldigt olika tidsepoker och under olika förutsättningar symboliserar de samma dröm om något större.
Växtkraft
Var femte Malmöbo är under 18 år och många växer fortfarande. Vissa träd i Kungsparken har stått där sedan mitten på 1800-talet, men de slutar inte att växa för det. Malmö är nästan 800 år och växer snabbare än någonsin.
Invånarantalet i vår stad kommer fortsätta öka med ungefär 5 000 personer varje år och 2050 beräknas en halv miljon människor bo här. Så hur planerar vi för alla nya Malmöbor som ska få plats? Det handlar om hur vi bygger nya bostadsområden, skapar förutsättningar för arbete, anlägger vägar och stärker vår Malmö-kultur än mer. För att växa är att förändras och skapa nytt.
Framtida malmöbor kommer träffa nya vänner, starta företag, lära sig dansa salsa, börja på förskolan, flytta ihop, bli fotbollsproffs eller nåt helt annat. För 200 år sedan bodde det ungefär 5000 människor i Malmö. 2050 är kan den siffran alltså vara en halv miljon. Det är växtkraft.
Från båt till bot
Malmö har genomgått en fascinerande förvandling. Från varvs- och industristad till en pulserande framtidsstad med nästan 40 000 företag inom kreativitet, design och kommunikation, i symbios med tjänstedesign, analys och data.
Trots förändringen lever Malmös själ som innovatör vidare, oavsett om det handlar om båtbygge från förr eller om att leda spelutvecklingen. Malmö fortsätter andas framtidstro och genomsyras av innovation. Och det går inte resten av världen förbi. Nyfikna internationella blickar har kastats mot stadens blomstrande inkubatorer och tech-hubbar i många år.
Sedan 1981 har den svenska techsektorns bidrag till BNP ökat med 1300 procent, och som en av Nordens främsta techstäder bidrar Malmö till den utvecklingen. Där är vi idag. Förvandlingen och utvecklingen av Malmö fortsätter. Mot oändligheten och vidare.
Kultur och möten
Hela Malmös vardagsrum
I Folkets Park har vi demonstrerat, strejkat, dansat, ätit sockervadd, kollat konserter och fikat i mer än 130 år. Parken var den lokala arbetarrörelsens lösning för att samlas, samarbeta och umgås. Här flätades politik och nöjen samman när arbetarstaden, nöjesstaden och framtidstaden samsades på en plats.
På Far i hatten har Malmöborna druckit öl ända sedan parken öppnades, inne på Moriskan samlades de som inte kände sig hemma i stadens mer borgliga salonger och på Amiralen dansade man till Duke Ellington och Louis Armstrong. Rösträttsmöten och demonstrationer är därför en lika viktig del i historien om Folkets Park som jazz, dansband och umgänge.
En vacker plan
Våra tankar, värderingar och beteenden påverkas av kulturen vi lever i. Och kultur kommer i många former; som en bra låt, en fantastisk dikt, eller en extra vacker byggnad. I Malmö är våra kreativa styrkor alltifrån film, musik, utbildning, mat, gaming och design. Och det sägs att just upplevelser är framtiden.
Därför vill vi skapa meningsfulla platser där vi malmöbor kan uppleva saker tillsammans, och då spelar stadsplanering en viktig roll. Malmö stad arbetar enligt en plan där konst och kultur blir en naturlig del i vardagen, som vi kallar för enprocents-regeln. Den innebär att en procent av den totala budgeten vid varje nybygge ska gå till konstnärlig gestaltning. Så bygger vi ett vackrare och mer spännande Malmö.
Den vita staden
Journalfilmerna från 1914 är kanske det tydligaste beviset på att den vita staden verkligen existerat. För idag känner inte många till det kanske största enskilda arrangemanget i Malmös historia – Baltiska utställningen. Sverige, Ryssland, Tyskland och Danmark medverkade och ambitionen var att sätta Malmö på kartan och träda in i de europeiska storstädernas krets.
Ferdinand Boberg var arkitekten bakom den vita stad som restes i Pildammsparken och kronan på verket var det 87 meter höga utsiktstornet, som vid tillfället sades vara världens högsta träkonstruktion.
Tusentals Malmöbor hurrade och vinkade med svenska flaggor då kungen anlände mitt på dagen den 15 maj 1914. Utställningen med den vita staden blev till slut en succé med över 850 000 besökande.
Come together
Individualism i all ära, men att ensam aldrig är stark vet alla. Det är tillsammans vi skapar ett levande Malmö där möten och samverkan är en naturlig del. Som när vi hänger på Ribban, slappar på bibblan, strosar i Folkets Park eller dricker kaffe på en uteservering. När livet flödar genom kaféer, parker och öppna torg, när samtal uppstår och idéer delas.
En levande stadskultur bygger broar, stärker Malmökänslan och visar att vi mår bättre tillsammans. Studier visar gång på gång att tillgång till offentliga platser, som parker, torg och gågator främjar gemenskap och skapar gladare invånare. Vi är sociala varelser och mer interaktion i stället för mindre får oss att må mycket bättre.
Sommargatorna inne i stan är fina exempel på hur stadsplanering kan hjälpa till och att Malmös offentliga miljö är roligare idag än igår kan de flesta hålla med om.
Alla bilder
1. Ribershus. 1949-50. Foto: Gunnar Lundh/Malmö museum
2. Karta över Malmö, Fredrik Adolf Wiblingen, omkring 1800
3. Malmö Gamla hamnen, slutet av 1800-talet. Foto: Okänd.
4. Förnyad plan över Malmö, Carl von Angell 1810.
5. Scania-Vabis CR 76, 16 december 1966, Foto: Bror Hansson
6. Gustav Adolfs torg 1962. Foto: Torkel Lindeberg/Malmö museum
7. Utkörning från Pågens bageri, ej daterad. Foto: Okänd
8. Visionsbild över Fehmarn Bält-tunneln. Bild: Femern A/S
9. Visionsbild över metrostationen – Malmö C. Bild: Malmö stad
10. Linjesträckning av Öresundsmetron. Bild: Malmö stad
11. Pilen vid Davidshallstorg.
12. Upptappning av vatten ur en vattenledning. Okänt år. Foto: Otto Ohm/Malmö museum
13. Cementfabriken Cementa i Limhamn, 21 mars 1966. Foto: Bror Hansson
14. Kanalen, 18 augusti 1965. Foto: Staffan Johansson
15. Ribersborgs strand. 1949–50. Foto: Gunnar Lundh/Malmö museum
16. Rostorp 1933, fr vänster O H Landsberg, Gustav Eriksson, Margareta Moberg, Erik Bülow-Hübe och Frans Rosenberg. Foto: Okänd
17. Kvinna sittande på parkbänk . 1905–1907. Foto: Johan Peter Landby/Malmö museum
18. Visionsbild över Malmö kanalrum, Östra hamnkanalen, White arkitekter.
19. Stormen Malik 2022, Foto: Jens Nordström
20. Stormen Malik 2022, Foto: Jens Nordström
21. Dagvattenparken vid ett stort skyfall – 6600 kubikmeter vatten. Bild: Malmö stad
22. Dagvattenparken i Hyllie. Foto: Ali Jehad
23. Arbetare på Kockum, 19 januari 1981. Foto: Richard Conricus
24. Interiör textilfabriken MAB och MYA. 1949–50. Foto: Gunnar Lundh/Malmö museum
25. Arbetargruppbild – Bröderna Cloetta. 1921. Foto: Okänd fotograf/Malmö museum
26. ITV:s TV-studio på våning 27 i Kronprinsen, 27 maj 1964. Foto: Okänd
27. Greger Dahlström med modell av byggnad vid Triangeln. Slutet av 80-talet. Foto: Åke Hedström/Malmö museum
28. Tanya elefant uppträder på Kronprinsen, 3 oktober 1968. Foto: Olle Karud
29. Percy Nilsson på Hyllievång i Hyllie, 22 februari 1999. Foto: Thomas Löfqvist
30. Foto över Hyllie tagen med drönare, 2024. Foto: Apelöga
31. Kockums. Fartygsbygge. 1949–50. Foto: Gunnar Lundh/Malmö museum
32. Magasinet 211 i Varvsstaden. Foto: Bojana Lukac
33. VR på Vinterspelen. Foto: Pierre Ekman
34. Demonstrationståg på 1 maj. Okänt år. Foto: Algot Larsson/Malmö museum
35. Restaurangen Far i Hatten i Folkets Park år 1930. Foto: Weyer
36. Karusellmotorcyklar i Folkets Park. Okänt år. Foto: Otto Ohm/Malmö museum
37. Väggmålning av Natalia Rak på Gamla väster. Foto: Thyra Evenäs Brandt
38. Points of View av Tony Cragg på Konsthallstorget. Foto: Apelöga
39. Spectral Self Container av Mattis Kallioinen på Anna Linds plats. Foto: Thyra Evenäs Brandt
40. Baltiska utställningen, 1914. Foto: Albert Wilhelm Rahmn/Malmö museum
41. Baltiska utställningen, 1914. Ferdinand och Anna Boberg. Foto: Albert Wilhelm Rahmn/Malmö museum
42. Baltiska utställningen, 1914. Utsikt från ”Berget” åt norr. Foto: Albert Wilhelm Rahmn /Malmö museum
43. Davidshallstorg som sommartorg. Foto: Julia Lindemalm
44. Dansbanan på Malmöfestivalen. Foto: Pierre Ekman
45. Friisgatan som sommargata. Foto: Julia Lindemalm