$left
$middle

Vanliga frågor och svar

Nu bygger vi Malmös morgondag. Vägen dit kommer bli lite stökig - vi vet. Under byggtiden gör vi allt vi kan för att det ska påverka din vardag så lite som möjligt. Tack för ditt tålamod. Tillsammans skapar vi ett hållbart Malmö.

På denna sida har vi samlat generella frågor och svar om våra större byggen på Malmös gator. Information om vad som byggs eller hur trafiken påverka på en specifik gata vi bygger om nu hittar du på respektive aktuell gata via länken nedan.

Tillgänglighet under byggtid

Vår ambition är alltid att tidplanen ska hållas, men mycket kan hända när man gräver upp en gata. Gamla ledningar ligger inte där de enligt uppgifter ska ligga, ibland hittar man arkeologiska fynd som länsstyrelsen behöver ta hand om med mera. Väder och temperatur kan också påverka; är det till exempel för kallt ute kan man inte asfaltera med tillräckligt god kvalitet.

Genomförs ombyggnationen ihop med VA Syd kan en kritisk punkt vara att få till godkända vattenprover. Detta kan ibland ta längre tid än än planerat.

Vi ska bygga om många gator framöver och det kommer påverka trafiken i Malmö. När vi bygger kan det bli tidsbegränsade störningar, som till exempel avstängda vägar och tillfälliga omledningar. Det kan i sin tur öka trafiken på närliggande gator och innebära en risk för köbildningar. Vi arbetar dock för att minimera besvären och ser till att det finns tydlig skyltning på plats som visar vart du kan köra bil, cykla eller gå.

Det är såklart viktigt att trafiken fungerar även när vi bygger om. Du som Malmöbo behöver alltid kunna ta dig dit du ska. Att leda om trafiken är ett komplext uppdrag och Malmö stads trafikplanerare gör sitt yttersta för att det ska bli så smidigt som möjligt att resa i Malmö samtidigt som vi bygger om och utvecklar stadsmiljön.

Om du vet att du ska köra bil, särskilt under rusningstid, kan det vara bra att planera din resa så att du har god tidsmariginal. Ibland kan du behöva ta en omväg. Det finns tydlig skyltning på gatorna som visar vart du kan köra bil.

Det bästa sättet att hålla sig uppdaterad på den aktuella trafikala situationen i Malmö är via din GPS. Vill du ha en helhetsbild över alla tillfälliga avstängningar i Malmö kan du läsa om det via länken här på malmo.se.

En del parkeringsplatser kan tas bort tillfälligt i samband med att vi bygger om. Då informerar vi om detta på plats alternativt via direkt skickad information. Ibland ser vi till att dessa ersätts på annan plats, i annat fall ber vi dig att parkera i till exempel ett närliggande parkeringshus istället.

Som ett resultat av förändringarna vi genomför kan vissa parkeringsplatser försvinna helt för att göra plats åt mer grönska, fler mötesplatser, busshållplatser eller cykelbanor.

Ja, du kommer alltid kunna ta dig runt arbetsområdet med cykel eller till fots. Ofta görs omledningar för gång- och cykeltrafik och vi anlägger ofta tillfälliga gång- och cykelvägar runtom arbetsområdet så att du ska kunna ta dig fram. Det finns tydlig skyltning på plats som leder dig dit du ska.

Att cykla är och ska fortsätta vara ett av de smidigaste sätten att ta sig fram i Malmö! Och då särskilt framöver när vi bygger om flera gator samtidigt.

Du kan alltid ta dig in- och ut ur din fastighet. Ibland kan vi behöva bygga tillfälliga ramper eller broar vid entréer. Vi gör vårt bästa för att det ska bli så enkelt och smidigt som möjligt att ta sig fram.

Våra arbeten kan ha en negativ påverkan på de verksamheter som finns i närheten av en ombyggnation, men i längden hoppas vi att resultatet av det vi bygger ska gynna stadens verksamheter istället. I takt med att vi blir klara kommer det bli trevligare och mer trivsamt att vistas på våra gator. Och fler kan dessutom ta sig runt smidigare och upptäcka andra delar av Malmö, tack vare alla nya cykelbanor och busslinjer som anläggs.

Vi gör allt vi kan för att arbetena ska påverka närliggande verksamheter så lite som möjligt. Vi säkerställer att entréer och leveranser fungerar även under byggtid.

Du som driver en verksamhet kan till exempel behöva tänka lite annorlunda när det kommer till marknadsföring under tiden vi bygger om utanför dig, då kundflödet och exponeringen kan påverkas negativt av arbetet.

Du som rör dig i närheten av en ombyggnation - stötta gärna det lokala näringslivet under byggtiden.

Om det vi bygger

Vi bygger morgondagens stad, ett Malmö där det ska vara lätt att ta sig fram! Och det gör vi genom att rusta upp många av Malmö stads större gator de kommande åren. Vi bygger nya hållplatser och anpassar trafiknätet för kommande MalmöExpressen, som drivs på el och som successivt kommer bli de nya bussarna att trafikera linje 2, 4, 5, 8 och 10 framöver. Vi bygger även smidiga cykelbanor, samtidigt som vi skapar trygga övergångställen och regleringar så att du kan cykla säkert. På vissa gator bygger vi dessutom enkelriktade cykelbanor så att fler får plats att cykla tryggt. Dessutom gör vi gatorna ännu grönare, med fler träd och planteringar vilket gör vistelsen och mötena trevligare.

Malmö växer kraftigt och 2050 beräknas vi vara en halv miljon invånare på samma yta som idag. Samtidigt behöver vi ställa om vårt sätt att leva i staden för att möta utmaningarna inom klimat, trygghet och segregation.

Våra stadsutvecklingsprojekt är beslutade av tekniska nämnden eller kommunfullmäktige och är en del av en större strategi för att möta de utmaningar som Malmö står inför. Dessa projekt grundar sig i kommunfullmäktiges mål, Malmös översiktsplan och våra trafik- och mobilitetsplaner, vilka alla syftar till att skapa en mer hållbar stad med lika villkor för alla.

Det kan självklart finnas olika åsikter om allt vi gör för att utveckla Malmö som stad. Vi är medvetna om att det stundtals kan var jobbigt. Större förändringar i stadsmiljön kräver ibland att vi som bor och lever här behöver ta en omväg. Men allt vi gör nu, imorgon eller de närmaste åren gör vi för att möta dagens och framtidens behov av en hållbar stad med lika villkor för alla.

När vi är klara kommer du kunna resa ännu smartare med kollektivtrafik och ha mer plats att cykla. Genom att göra resandet smidigare kapar vi dessutom avstånden mellan olika stadsdelar. Det blir närmare till kompisen, jobbet, butiken, parken, restaurangen, havet - samtidigt som Malmö kommer närmare dig. 

Det är namnet på Skånetrafikens smarta stadsbussar som ska trafikera Malmös busslinjer i framtiden. Dessa bussar är 24 meter långa, är helt elektriska och laddas på depå. De kan trafikera upp till 130 resenärer.

De första helelektriska MalmöExpressbussarna kom i juni 2022 och trafikerar linje 8. Genom att införa helelektriska bussar bidrar vi till att göra staden mer hållbar tack vare mindre utsläpp av fossila bränslen. Fler kommer också kunna resa kollektivt. Och dessutom blir stadsmiljön tystare.

Det är stadsbusslinje 2, 4, 5, 8 och 10 som kommer bli MalmöExpressen-bussar. En större del av de gator där dessa linjer trafikerar kommer byggas om de närmaste åren.

Massvis - för Malmö är faktiskt bäst på cykel! Varje dag jobbar vi för att göra Malmö till en bättre cykelstad. På nästan alla de gator vi bygger om just nu eller kommer bygga om i framtiden så anlägger vi nya cykelbanor eller förbättrar befintliga. Allt för att du som pedalälskare ska kunna ta dig fram på ett tryggt och smidigt sätt i Malmö.

Värdet av den biologiska mångfalden ska tas tillvara när vi förnyar staden. Många träd kommer bevaras och på de gator vi bygger om planterar vi oftast ännu fler träd. På vissa platser förnyar vi äldre träd med rotvitalisering, så att de kan fortsätta stå kvar och leva länge.

Om det finns friska, värdefulla träd som våra experter bedömer ska bevaras, så är vår ambition att kunna flytta träden och plantera dem på nya plats. Men det är komplicerad och kostsam process är tyvärr inte görbart på alla träd. Äldre träd har större rotsystem än yngre, vilket gör det svårt att flytta dem och plantera dem igen utan att de tar skada. På vissa platser kan vi behöva ta bort träd, men bara när det är nödvändigt.

Att Malmö ska bli en grönare stad är en prioriterad inriktning i stadens utveckling och enligt Malmös översiktsplan. Malmö ska bli grönare både vad gäller mängden grönska, kvaliteten på grönskan samt den upplevda grönskan. Gröna miljöer ska bevaras, utvecklas och nyskapas.

I Malmö ska gång, cykel och kollektivtrafik vara det självklara valet. Genom att främja detta, tillsammans med effektiva godstransporter och en miljöanpassad biltrafik, kan vi skapa ett hållbart transportsystem anpassat för människan och för staden.

Att resa kollektivt eller med cykel är med hållbart än att resa med bil, eftersom det släpper ut mindre växthusgaser. Och när Malmö växer, och vi blir fler som reser i, till och från Malmö blir det nödvändigt att minska andelen biltrafik. För mycket biltrafik leder bland annat till ökat markanspråk för infrastruktur, buller- och luftföroreningar, trängsel, sämre framkomlighet och tillgänglighet för Malmöbor och näringsliv vilket påverkar stadens attraktivitet på flera olika plan.

Genom att skapa fler möjligheter för alternativa färdmedel än bil utnyttjar vi stadens ytor mer effektivt. Gång, cykel och kollektivtrafik är alla mer yteffektiva färdslag än personbilstrafik – både när det gäller parkeringsytor och ytor för rörelse. Detta betyder att fler människor får plats att förflytta sig och vistas i en stad om fler väljer att gå, cykla eller resa med kollektivtrafiken. Fler kan då helt enkelt ta del av vad Malmö erbjuder.

Hur Malmös trafik ska planeras följer stadens Trafik och Mobilitetsplan, som antogs av kommunfullmäktige 2016.

Ja, det kommer alltid gå att köra bil i Malmö, oavsett drivmedel. För självklart behöver Malmöbor, företag eller godstransporter använda olika typer av motorfordon.

I den antagna Malmö stads trafik och mobilitetsplan anges att kollektivtrafik, cykel, och fotgängare behöver ges mer utrymme på bekostnad av bilen. Orsakerna till detta är flera. Några exempel är att det ger oss möjligheter att använda stadens ytor mer effektivt, minska buller- och luftföroreningar, trängsel, samtidigt som det ökar framkomligheten och tillgängligheten för Malmöbor och näringsliv. Samtidigt kan mer grönska, fler mötesplatser och trevligare vistesmiljöer då få mer plats.

Malmö är dessutom Sveriges snabbast växande storstad. 2030 kommer 30 % av Malmöbornas resor ske med bil, 30% med cykel, 25% med kollektivtrafik och 15% till fots. Gatorna kommer på sikt inte ha kapacitet att kunna hantera denna utveckling i resvanor. Detta eftersom bilen fortfarande har fokus i hur infrastrukturen och trafiksystemet är utformat i staden.

Så genom att bygga om många av Malmös gator nu möter vi framtidens behov. Med det sagt kommer det forfarande gå att köra bil i Malmö om du behöver det. Vi fördelar bara gatuutrymmet smartare och mer jämlikt mellan bil, cykel, kollektivtrafik och gång. Så att du och alla som bor här i framtiden ges möjligheten att resa hållbart, smidigt och tryggt. Fler möjligheter åt flera att resa i vardagen, till kompisen, havet eller parken är några av de många sätt vi skapar mer Malmö åt alla på.

De flesta infrastrukturarbeten vi genomför på gatorna de kommande åren delfinansieras av staten genom Ramavtal 8 Storstad Malmö. Den totala kostnaden beräknas till cirka 4 miljarder kronor enligt 2017 års penningvärde.

På vissa platser kommer vägbanorna bli smalare, men inte på alla. Det kan vara en lösning när vi till exempel behöver göra plats åt cykelbana eller fler träd) men inte på en annan. Det beror helt enkelt på vår utredning av gatans befintliga förutsättningar, hur gatan används eller kommer behöva användas framöver.

Minsta totalbredden på en körbana i Malmö behöver dock vara 5,5 m. I Malmö stads tekniska handbok hittar du regler gällande gatusektioner. Den innehåller till exempel riktlinjer för hur breda vägbanor, cykelbanor, gångbanor med mera behöver vara.

Ett exempel på en lösning där vi inte behöver göra gatan smalare är när vi nu bygger om Regementsgatan. På gatans mittersta sträcka (mellan Mariedalsvägen och Fersens väg) planerar vi att minska mittrefugens bredd för att göra plats åt en ny cykelbana längs med Slottsparken. När gatan är klar här kommer det precis som i dag finnas dubbla körfält i dubbla riktningar för både fordons- och kollektivtrafiken. Denna lösning planeras fungera väl här, men kanske inte fungerar på alla gator.

Samtliga projekt är politiskt beslutade av tekniska nämnden och i vissa fall kommunstyrelsen. Med projekt menar vi i detta sammanhang vanligen själva gatan, till exempel "Regementsgatan" eller delsträckor av en gata, till exempel "Regementsgatan västra".

Besluten för respektive projekt grundas i utredningar som täcker in bland annat respektive gatas förutsättningar, trafikanalyser och -prognoser, biologisk mångfald och Malmöbornas behov eller resvanemönster, gjorda av Malmö stads experter på bland annat fastighet- och gatukontoret.

Har du synpunkter på politiska beslut kan du höra av dig till någon av tekniska nämndens förtroendevalda.

Att staden de kommande åren ska skapa bättre förutsättningar för hållbart resande (genom kollektivtrafik och cykel) bygger även på ett avtal som Malmö stad ingått tillsammans med Region Skåne och staten. I det ingår också att staten delfinansierar genomförandet. Själva viljeinriktningen, att fler behöver cykla eller resa kollektivt när staden växer, står i styrdokumenten Trafik- och mobilitetsplan och Malmö stads översiktsplan som också är politiskt beslutade.

En cykelbana och en cykelgata är två olika typer av vägar som är avsedda för cyklister, men de skiljer sig åt i utformning och användning. Den främsta skillnaden är att en cykelbana är en separat väg för cyklister, medan en cykelgata är väg där cyklister har företräde. Båda syftar till att främja cykling som ett säkert och bekvämt transportalternativ, men är två olika lösningar för att göra det tryggare för cyklister i trafiken.

En cykelbana är en separat och markerad väg avsedd enbart för cyklister. Den är oftast fysiskt åtskild från motorfordonstrafiken genom exempelvis en kantsten eller en linje. Cykelbanor kan finnas längs med vanliga vägar eller vara helt separerade från övrig trafik. Dessa banor ger cyklister en dedikerad och trygg rutt, skyddad från bilar och andra fordon.

En cykelgata en typ av gata där cyklister har företräde framför andra fordon. Cykelgator har en tydlig markering som visar att cyklister är prioriterade. Fordon på en cykelgata förväntas anpassa sin hastighet efter cyklister och följa specifika regler för att skapa en säker miljö.

Malmö stad planerar att bygga en cykelgata på Södra Förstadsgatan 2025. Den skulle isåfall bli den första i staden.

Kommunikation under byggtid

När Malmö stad gör större arbeten nära dig blir du som boende informerad via post före och under byggtiden. Håll utkik efter vykort eller informationsblad från Malmö stad i din brevlåda. Vi sätter självklart även upp informationskyltar och trafikomledningsskyltar på plats när vi väl bygger.

Om vi gör arbeten tillsammans med VA Syd kan de vara avsändare. Det beror på att de är byggherrar och den upphandlande parten för vissa gator.

Verksamheter och näringsliv som kan påverkas av våra arbeten får information vid platsbesök av stadens projektledare samt återkommande information via mejl.

Löpande information om våra respektive arbeten hittar du här på malmo.se. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta Malmö stads kontaktcenter på 040 - 34 00 00 eller malmostad@malmo.se.

Det byggs mycket i Malmö varje dag, hela tiden - och det är inte alltid Malmö stad som bygger. Ibland kan det vara till exempel ledningsägare eller fastighetsexploatörer som utför arbeten i stadsmiljön.

Mer Malmö åt alla är stadens paroll för hur vi skapar vi en bättre stad för dagens och morgondagens Malmöbor. Med välrustade gator för framtidens eldrivna kollektivtrafik och gott om plats att cykla blir det ännu smidigare för dig att röra sig i staden. Avstånden mellan olika stadsdelar kapas, det blir närmare till kompisen, jobbet, butiken, parken, restaurangen, havet - samtidigt som Malmö kommer närmare dig. På så sätt blir det mer av allt som är bra med Malmö, åt alla.

För Malmö är alltid på väg. Mot en grönare, tryggare och mer klimatvänlig framtid. Och vägen dit kan bli lite stökig - vi vet. Då betyder din omväg allt. Så tack för att du förstår. Tillsammans skapar vi en hållbar stad med lika villkor för alla. Och vi är inte klara än.

Mer Malmö åt alla!

När vi genomför större ombyggnationer mitt i centrala Malmö så kan du som rör dig här behöva ta en omväg, särskilt om du kör bil. Eller så kan du välja att cykla eller gå istället, om den vägen blir snabbare för dig. Och det är vi tacksamma för att du gör. För vi vet att trots att vi planerar våra byggen så att de ska påverka din vardag så lite som möjligt, så kan det bli rätt så stökigt ändå. Vi gör allt vi kan och tillsammans bygger vi en hållbar stad - på lika villkor för alla!

sv