Ramavtal 8 Storstad Malmö
Med Ramavtal 8 Storstad Malmö blir det möjligt att på kortare tid förverkliga en vision om ett helt och hållbart Malmö, där den utbyggda kollektivtrafiken skapar förutsättningar för att kunna hålla en hög takt på bostadsbyggandet.
Malmö stad, Region Skåne och staten har genom Sverigeförhandlingen ingått Ramavtal 8 Storstad Malmö.
I detta avtal ingår:
- 26 750 nya bostäder
- Fyra nya busstråk anpassade för MalmöExpresser (helelektrifierade stadsbusslinjer) samt tre elbusslinjer
- Tre mil nya cykelbanor (totalt 14 projekt)
- Utbyggd Pågatågstrafik till Lomma/Kävlinge
Kollektivtrafikprojekten finansieras genom ett 50 procentigt bidrag från staten (25 procent för cykelbanorna), under förutsättning av Malmö stad ser till att det byggs bostäder.
Bostäderna ska stå klara 2035, infrastrukturprojekten ska vara genomförda 2031.
Så arbetar vi med Ramavtal 8 Storstad Malmö
Tillsammans med Region Skåne/Skånetrafiken planerar vi för hur kollektivtrafiken ska byggas ut. Uppdrag och ansvar fördelas i Malmö stad på tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden.
Tekniska nämndens ansvar
Genom fastighets- och gatukontoret ansvarar tekniska nämnden för att kollektivtrafikprojekten i avtalet genomförs. Förvaltningens projektledare leder arbetet i de olika stråken, och med hjälp av upphandlade konsulter och entreprenörer ser de till att projekten planeras och genomförs.
Stadsbyggnadsnämndens ansvar
Genom stadsbyggnadskontoret är stadsbyggnadsnämndens ansvar för att bostadsåtagandet uppfylls.
Trafikverkets information
Sidan senast uppdaterad: