Malmö stad
$left
$middle

Anna Jähnke (M), regionråd Region Skåne Foto: Therese Kjellsson

Bropengar och privat kapital kan förverkliga ny förbindelse

Överskott från Öresundsbron och privata investeringar öppnar för en Öresundsmetro. Det menar region Skånes ordförande i utvecklingsnämnden. Hon vill, som många, omgående se en mellanstatlig utredning om en ny Öresundsförbindelse.

– Det riktigt stora i infrastrukturpropositionen är att de framtida överskotten från Öresundsbron ska användas regionalt i Skåne. Historiskt sett har Skåne varit förfördelat.

Det säger Anna Jähnke, ordförande i utvecklingsnämnden i region Skåne. Bakgrunden är att regeringen nyligen lämnade in infrastrukturpropositionen till riksdagen med inriktning för perioden 2026-2039. Läs mer här.

– Men vi är såklart medvetna om det krävs mer pengar. Nu öppnar regeringen för flera varianter av privat finansiering, vilket jag är helt för, fortsätter Anna Jähnke.

Mellanstatlig utredning om ny förbindelse behövs

I somras slog Trafikverket fast att det kommer att behövas en ny Öresundsförbindelse för att klara ökad trafik i framtiden. För det krävs att båda länderna är med på det.

– Det viktigaste nu är att starta en mellanstatlig utredning om en ny förbindelse. Jag har inga indikationer på att samtal mellan regeringarna är i gång än. Men vårt arbete att få till det fortsätter och förhoppningsvis kommer det med i den nationella infrastrukturplanen, säger Anna Jähnke.

Anna Jähnke håller med Danskt Industri att om Sveriges huvudstad legat i Skåne hade det redan funnits en ny Öresundsförbindelse. Se artikel intill ”Hade Sveriges huvudstad legat i Skåne hade det redan funnits en Öresundsmetro”.

– Skåne har varit förfördelat jämfört med andra regioner i Sverige. Med förslagen i infrastrukturpropositionen blir det ändring på det och det är på tiden.

Öresundsbrons framtida intäkter tillhör regionen

Med tillgång till finansiering av framtida intäkter från Öresundsbron liksom pengar från privata investerare kan alltså beslut om stora investeringar fattas regionalt i Skåne. Men Anna Jähnke vill inte gå in på detaljer om framtida prioriteringar av ny infrastruktur.

– Går jag in på detaljer stör jag förhandlingarna.

Tidigare har Anna Jähnke förespråkat att en HH-förbindelse har högre prioritet än Öresundsmetron. Idag är hon inte låst i den hållningen.

– Vi får se vad som kommer i den nationella infrastrukturplanen, så gör vi en ny bedömning utifrån det.

Det är trångt att få plats i den nationella planen då både vägar och järnvägar har en underhållsskuld som vuxit i decennier.

Vägar får större tillskott än järnvägar i propositionen. Det saknas visioner för järnvägen, enligt den politiska oppositionen.

– Att prata om visioner nu känns inte trovärdigt. Vi måste klara underhållet och bygga bort flaskhalsarna för järnvägen och det bedömer Trafikverket som realistiskt. Det är en pragmatisk och realistisk hållning. Det är inte världens roligaste sak att ta tag i underhållsskulden, men det måste göras, säger Anna Jähnke.

I Danmark är det svårt att skapa bred folklig opinion för en ny Öresundsförbindelse. Det danska näringslivet ser dock stora långsiktiga vinster med just en Öresundsmetro.

sv