När en myndighet har kontakt med utomstående via sociala medier blir det, precis som all annan kommunikation, allmänna handlingar.
Det finns ingen tradition av gallring inom sociala medier. Dock måste inlägg som är kränkande, misstänkt olagliga eller liknande tas bort direkt efter det att de har bevarats. Om du vill och tycker det är lämpligt så får du gallra information på sociala medier efter det att du utfört det periodiska uttaget.
Ett konto som inte längre ska användas eller är inaktivt ska avslutas och stängas ner. Är det så att ett konto inte följer Malmö stads riktlinjer kan det också komma att stängas ner.
Information från sociala medier får inte sparas långsiktigt på en extern plats (exempelvis på Metas och Twitters egna servrar) utan ska överföras i sin helhet eller i urval till en plats som förvaltas av Malmö stad. Bevarandet ska ske antingen elektroniskt eller på papper.
Ärendehandläggning mot enskild, i synnerhet sådant som innefattar myndighetsutövning, får inte förekomma i sociala medier. Hänvisa i tillämpliga fall vidare till de kanaler där Malmö stad vanligtvis hanterar enskilda ärende (kontaktcenter, kundservice, mejl eller brev).