$left
$middle

Så gör du ett inlägg på Instagram

Du kan göra olika typer av inlägg i flödet på Instagram.

Bildinlägg på Instagram

Ett bildinlägg på Instagram hamnar i det vanliga flödet. En bra inläggstext, eller caption som det också kallas, ska vara personlig, läsvärd och uppmuntra till kommentarer. Du kan exempelvis förklara spännande fakta om det som finns på bilden eller berätta en historia med hjälp av bilden. Du kan också berätta en anekdot, eller vad som hände ögonblicket när bilden togs. Texten får vara max 2200 tecken. Trenden är att längre texter fungerar bättre, men det beror så klart på om de är intressanta för följarna eller inte.

Många Instagramanvändare följer hashtags inom områden de är intresserade av, så försök komma på relevanta hashtags för det innehåll du publicerar. Använd alltid #MalmöStad och #Malmö.

Så gör du ett bildinlägg på Instagram

Förbered en bild till inlägget. Bilden ska vara 1080 x 1350 px (4:5) eller 1080 x 1080 (1:1). För Malmö stads huvudkonton gäller 1080 x 1350. Om du ska köpa räckvidd på inlägget får bilden endast innehålla 20% text.

Gå till Meta business suite.

Välj ”Skapa inlägg”.

Startsidan på Meta business suite

Klicka på pilen och se till att Instagram är ibockad.

Nu kan du börja skapa ditt innehåll. Börja med att ladda upp ett foto i storlek 1080 x 1350 px (4:5) eller 1080 x 1080 (1:1). För Malmö stads huvudkonton gäller 1080 x 1350.

När du laddat upp ditt foto, klicka på symbolen som ser ut som en penna.

Klicka på ”Alternativ text”.

Där skriver du in alternativtext – en beskrivning av vad bilden visar. Välj sedan ”Tillämpa”.

Du kan välja att ladda upp flera bilder eller både bilder och filmer till ditt inlägg, ett så kallat karusellinlägg eller swipeinlägg. Du laddar helt enkelt upp flera bilder och markerar i vilken ordning du vill att de ska presenteras. Instagrams algoritm gillar de här inläggen eftersom den som ser inläggen spenderar mer tid på det för att se alla bilder eller videos. Du kan ladda upp max tio bilder och videos i samma inlägg.

Skriv in texten och använd relevanta hashtags och plats. Tänk på att använda ett enkelt språk och personligt tilltal. På Instagraminlägg går det inte att klicka på länkar, så undvik det.

De flesta brukar lägga länkar i sin profil och hänvisa dit genom att skriva "läs mer via länk i bio" eller "läs mer via länk i profil". Vill man ha mer än en länk kan man använda sig av ett länkträd-verktyg.

För att spara ditt inlägg går du till menyn längst ner och väljer spara som utkast. Här kan du också välja att schemalägga inlägget eller publicera på en gång.

Skriv in datum och tid då du vill att ditt inlägg ska publiceras. Avsluta med att klicka på Schemalägg. Du kan också kika på när dina följare är som mest aktiva under "Aktiva tider" och eventuellt välja att publicera då.

Videoinlägg på Instagram

Ett videoinlägg i flödet på Instagram publicerar du precis som ett bildinlägg. Du skriver en inläggstext och hashtaggar precis som vid ett bildinlägg. Du kan också ange platsinformation och tagga andra konton, exempelvis något av Malmö stads övriga Instagramkonton. Videon får vara max 60 sekunder lång och formatet kan vara kvadratiskt, liggande eller stående. Du kan publicera flera videos i samma inlägg och du kan också blanda video och bilder i ett karusellinlägg.

Tänk på att videon du publicerar ska uppfylla Malmö stads krav på tillgänglig video. På Instagram kan man inte lägga till en separat undertextfil, vilket vi vanligtvis rekommenderar, så undertext på Instagram behöver därför vara inbränd.

Videon ska också ha en omslagsbild, den syns på profilsidan. En bra och genomtänkt omslagsbild kan göra att fler ser filmen.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00
sv