$left
$middle

Att tänka på – Instagram

Kommunikation via bilder och rörligt innehåll har ökat kraftigt och det kanske inte är så konstigt, för det är vårt lättaste sätt att ta in information. Innan du börjar använda Instagram läs på kring vad som gäller avseende upphovsrätt, Creative commons, GDPR och när medborgare lägger upp bilder.

Du behöver inte vara en proffsfotograf för att använda Instagram. Instagram handlar om att berätta något fast med en bild. Tanken är att ha roligt och lägga upp bilder och klipp som ger ett mervärde till följarna. Använd gärna de olika funktionerna som finns i Instagram och kombinera olika typer av innehåll. Använd gärna hashtags.

Instagram är en exklusiv kanal och inte en spridningskanal

Tänk på att Instagram inte är en spridningskanal som exempelvis Twitter och Facebook. Inom Instagram delar man inte inlägg vidare till vänner och följare på samma sätt som man gör på Facebook och Twitter.

Tänk därför på att du måste använda andra kanaler för att locka följare till ditt Instagramkonto. De bilder/inlägg du lägger upp på ditt Instagramkonto når sannolikt inte längre än enbart de följare du har. Tänk på att anpassa materialet du lägger upp efter det faktum. Skapa gärna en känsla av att följarna får följa med bakom kulisserna, och komma lite närmre. Det är ett bra sätt att skapa engagemang och locka fler följare; man får något utöver det vanliga om man följer Instagramkontot.

Instagrams olika funktioner

Instagram består av dina inlägg i flödet, dina händelser, eller stories som det också kallas, och den senaste funktionen reels. Det kan verka förvirrande med alla olika funktioner, så här kommer lite tips på hur du kan tänka.

Bildinlägg eller videoinlägg är de inlägg som syns i flödet och de ligger kvar i profilen. De ska vara genomtänkta och hålla hög kvalité. Våra följare kan kommentera dem, dela dem vidare och gilla dem. Du kan inte lägga in länkar här.

Händelser, eller stories som de också kallas, ligger bara kvar i 24 timmar. De är bra för att ge en ”det här händer nu” känsla. Du kan posta mer frekvent och vara mer personlig än i ett vanligt inlägg. Händelser skapar dessutom stora möjligheter till interaktion med följarna, du kan ställa frågor, skapa omröstningar med mera. Du kan också länka till olika webbsidor.

Reels är Instagrams svar på Tiktok. Du kan lägga upp korta videoklipp på upp till 90 sekunder med musik, musiken väljer du i reels. Du kan antingen ladda upp en video från ditt bibliotek eller filma och redigera direkt i reels.

Det finns mängder med roliga effekter, du kan exempelvis filma i slow motion och använda olika filters. Sen väljer du om du vill publicera din video i reels och/eller flödet eller som en händelse. Publicerar du den i reels kan dina följare kommentera, gilla eller dela videon, precis som vid ett vanligt inlägg. En reel ska alltid ha en omslagsbild. Reels är en relativt ny funktion och du har därför stor chans att få spridning på dina videos.

Annonsering på Instagram

Det går att köpa annonser på Instagram till en rimlig kostnad. Det finns flera olika typer av annonser att välja mellan. Du kan också välja att sponsra ett inlägg du redan publicerat i flödet, för att nå ut till fler. För att kunna köpa annonser på Instagram behöver du ha ett kontokort.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00
sv