Universitetsholmen
Universitetsholmen strax väster om Malmö centralstation omges av kajer, kanaler och en hamnbassäng. Här samsas verksamheter som Malmö Universitet, Minc och Malmö Live med nya bostäder, handel och service.
Universitetsholmen strax väster om Malmö centralstation omges av kajer, kanaler och en hamnbassäng. Här samsas verksamheter som Malmö Universitet, Minc och Malmö Live med nya bostäder, handel och service.
Universitetsholmen fick sitt namn vid etableringen av den dåvarande högskolan, nu Malmö Universitet. I området finns landmärken som universitetsbyggnaderna Orkanen och Niagara, samt konsert- och konferensbyggnaden Malmö Live. Till den äldre bebyggelsen hör bland annat hamnmästarbostället, en saluhall, en tidigare tågstation samt aktiva spannmålssilor längs med Neptunigatan. Fler nya byggnader med bostäder och verksamhetslokaler växer fram i området.
Universitetsholmen är helt omgiven av vatten och avgränsas av Inre hamnen, Suellshamnen, Västra hamnkanalen, Citadellshamnen och Södra varvsbassängen. Industrins och fartygstrafikens dagar i området är förbi. Södra varvsbassängen har grundats upp för att minska djupet och gynna det marina djur- och växtlivet.
I området finns många broar från olika tidsepoker: Klaffbron och Universitetsbron i norr, Suellsbron och den mindre Bagers bro i öster, Älvsborgsbron och Hovrättsbron plus de mindre gångbroarna Hjälmarebron och Birgit Nilssons bro i södra delen av området, samt Citadellsbron och Neptunibron i väster. Nu tillkommer ytterligare två broar. Båda är röda och går över Södra varvsbassängen.
Beijers bro är en ny gång- och cykelbro som knyter ihop Beijerskajen på Universitetsholmen med den framväxande Varvsstaden på andra sidan vattnet. Den nya bron avlastar Klaffbron och invigdes sommaren 2024.
Styrmansbron för kollektivtrafik, gående och cyklister ingår i det stråk som knyter ihop Västra Hamnen med Malmös gamla stadskärna. Bron kommer att trafikeras av MalmöExpressen linje 5 och planeras vara färdigbyggd i slutet av 2024.
Vid kvarteret Abborren, som ligger i den sydvästra delen av Universitetsholmen, byggs två gator om. Västra Älvgatan färdigställs och blir gågata med kajstråk mot småbåtshamnen i Varvskanalen. Samtidigt får Citadellsvägen en tillfällig gestaltning med färg, sittplatser och planteringar. Arbetet beräknas vara klart i slutet av 2024.
Citadellsvägen får en tillfällig utformning med bänkar, planteringsurnor och målad asfalt, i väntan på att bebyggelsen öster om Varvskanalen blir klar. Gatan höjs upp för att ansluta till entréer och infarter. Gång- och cykeltrafik hänvisas till den del av gatan som ligger närmast husen. Körbanan närmast kanalen kommer att vara öppen för byggtrafik till och från kvarteret Löjan.
Västra Älvgatan höjs upp mot entréer och infarter, och asfalteras närmast byggnaderna. Mot Varvskanalen byggs ett trädäck med träd, bänkar, bord och soldäck som leder ner till kajplatser för småbåtar. Endast biltrafik till och från fastigheterna i kvarteret Abborren kommer vara tillåten på Västra Älvgatan, som inte ansluter för biltrafik mot Neptunigatan.
Våren 2024 påbörjades arbetet med att färdigställa västra delen av Bassängkajen. Kajstråket får ytor av natursten, bänkar, ett trädäck vid vattnet och många träd, som planteras i stora lådor. Arbetet beräknas vara klart i början av 2025.
Bassängkajen är avstängd medan arbetet pågår. Den kvartersmark som hör till fastigheterna Triton 8 och Triton 10 är fortfarande tillgänglig, med undantag av enstaka cykelplatser och parkering för rörelsehindrade med särskilt tillstånd.
Befintlig kaj inom kvarteret Trollhättan, mot Södra Varvsbassängen, behöver förstärkas och breddas. Samtidigt anläggs ett nytt soldäck mellan kaj och vatten i hörnet av hamnbassängen och gågatan längs kajen får ny markbeläggning, planteringar, sittplatser med mera.
Arbetet som planeras starta under första halvan av 2025 innebär spontning, pålning, grävning och schaktning, vilket kommer orsaka en del buller. Beijerskajen kommer under pågående entreprenad att vara avstängd men arbetet väntas inte påverka trafiken i området.
I samarbete med Malmö stad bjöd fastighetsägaren in till parallellt uppdrag för gestaltning av ny bebyggelse inom fastigheten Trollhättan 6, som är en av de sista pusselbitarna på Universitetsholmen. Nu ska den planläggas för bostäder, kontor och centrumverksamheter samt eventuellt även parkering under jord. Befintlig kontorsbyggnad mot Nordenskiöldsgatan är tänkt att bevaras och anpassas. Fyra team har blivit utvalda att arbeta vidare med gestaltningen.
En ny byggnad för universitetsverksamhet ska uppföras mellan Neptunigatan och Bassängkajen, intill Niagara, i den historiska miljön på Universitetsholmen. Fastighetsägaren utlyste i samarbete med Malmö universitet och Malmö stad ett parallellt uppdrag för utveckling av kvarteret.
Ett vinnande förslag har tagits fram av Team C.F. Møller Architects, Förstberg Ling och Softer. Bidraget kommer att bearbetas vidare parallellt med det fortsatta planarbetet och inför bygglov/genomförande.