Malmö stad

Från parkeringshus till mobilitetshubbar

Malmö stad har tillsammans med Parkering Malmö, Trivector, Lunds universitet (K2) och Sveriges lantbruksuniversitet SLU fått medel från Energimyndigheten för projektet "Från parkeringshus till mobilitetshubbar".

Malmös befolkningsmängd ökar snabbt på begränsad yta, vilket skapar behov av fler resor men mindre yta att resa på. Vi behöver helt enkelt resa mer effektivt och smartare.

I projektet testar och utvecklar vi såväl samverkansformer som fysiska förutsättningar i befintliga parkeringshus och förnyade affärsmodeller i parkeringsbranschen. Projektet undersöker också hur hubbar i gaturummet kan bidra till att skapa bättre tillgänglighet och framkomlighet genom att göra det enklare att gå, cykla, resa kollektivtrafik, använda elsparkcyklar, samt öka attraktiviteten av delningstjänster för bil.

Energimyndigheten finansierar projektet inom området Transporteffektivt samhälle. 

Utmaning och syfte

Malmös befolkningsmängd ökar snabbt på begränsad yta, vilket skapar behov av fler resor men mindre yta att resa på. Vi behöver helt enkelt resa mer effektivt och smartare. Projektet ska skapa förutsättningar för att öka andelen energieffektiva transportslag såsom gång, cykel, kollektivtrafik och mikromobilitet, samt öka attraktiviteten av delningstjänster för bil och cykel.

Om projektet

Projektet ska undersöka såväl samverkansformer, fysiska förutsättningar i befintliga parkeringshus som förnyade affärsmodeller i parkeringsbranschen.

Parkering Malmö utforskar ny mark genom att testa integrerade mobilitetstjänster och genom relevant och kompetent följeforskning utvärdera möjligheter för parkeringsbolag att bli en aktiv aktör för hållbar mobilitet. Olika affärsmodeller ska tas fram och testas.

I projektet ingår även att undersöka hur mobilitetshusen tillsammans med övriga ytor i staden kan bilda ett ekosystem för mobilitet och hur ett sådan koncept kan se ut och fungera. Hur kan hubbar i gaturummet bidra till att skapa bättre tillgänglighet och göra det enklare att gå, cykla, resa kollektivt, och öka attraktiviteten av delningstjänster för bil?

Sidan senast uppdaterad:

sv