Två områden som är byggda för sin tid
Lorensborg och Bellevuegården är två bostadsområden som anlades på 1950-talet respektive 1970-talet.
I Lorensborg speglar den storskaliga bebyggelsen den tidens moderna samhälle, där bilen till stora delar fick styra planeringen av området. Här fanns handel och service i bottenvåningarna och totalt tre bensinmackar i området.
Bellevuegården å sin sida är ett av de sista miljonprogramsområdena som byggdes i Malmö. Här finns en enhetlig och storskalig bebyggelse med stora gröna gårdar och ett centrum med lokal service.
I Lorensborg och Bellevuegården har det dock inte byggts något nytt under lång tid och båda områdena skulle må bra av en förnyelse och upprustning.
En tätare stad med nya stadsmiljöer
Malmö växer med runt 5 000 invånare om året och översiktsplanen
för Malmö ska kunna möta denna befolkningsutveckling på längre sikt. Med en fortsatt växande befolkning är inriktningen i översiktsplanen att utnyttja marken mer effektivt innanför den Yttre Ringvägen och bygga samman olika delar av staden.
Genom att omvandla breda huvudleder till smalare stadshuvudgator frigörs mark för ny bebyggelse. Stadshuvudgatorna ökar tillgängligheten i staden, minskar fysiska och mentala hinder mellan olika områden och bidrar till ett klimatsäkert och jämlikt resande.
En satsning på förnyelse av områdena
I en överenskommelse med svenska staten har Malmö stad fått pengar för att kunna satsa på infrastruktur som kan bidra till att öka bostadsbyggandet i staden. Lorensborg och Bellevuegården är med i denna satsning och Lorensborgsgatan är en av de huvudleder som skulle kunna omvandlas till en stadshuvudgata och kompletteras med ny bebyggelse.
Satsningen omfattar en utbyggnad av kollektivtrafiken med MalmöExpressen och elbussar samt nya cykelvägar. För att trafiken ska fungera på ett bra sätt, behöver Lorensborgsgatan och hållplatserna anpassas efter de nya bussarna och cykelövergångarna behöver bli trygga och säkra.