$left
$middle

Frågor och svar om planprogram 6050 för Bellevuegården och Lorensborg

Svar på vanliga frågor om planprogram 6050 för Bellevuegården och Lorensborg.

Innan kommunen påbörjar ett detaljplanearbete kan ett planprogram behöva tas fram för att översiktligt utreda förutsättningar och visioner. Planprogram görs ofta över ett större område och ger en struktur för bebyggelse, vägnät och grönytor. Planprogrammet är ett visionsdokument som visar en möjlig utveckling av området. Ett planprogram är inte juridiskt bindande.

Läs mer om stadsbyggnadsprocessen.

Främst handlar de förändringar som gjorts om förtydliganden av förslagets bärande idéer. Ingen enskild del av förslaget har pekats ut som så problematisk att det har varit nödvändigt att göra större ändringar av planprogrammet.

Bebyggelse

Det är många som vill bo i Malmö och för att klara efterfrågan på boende byggs det nya bostäder i hela Malmö - både i nya och äldre bostadsområden. I Bellevuegården och Lorensborg har det i stort sett inte byggts något nytt sedan 1970-talet och områdena behöver förnyas och rustas upp. De nya bostäderna som nu planeras kan bidra till att förändra och förbättra boende- och livsmiljöerna.

De nya bostadshusen placeras dels på ytor som idag är markparkering eller parallellgata, dels i kanten på gårdarna. Markparkeringar ersätts med bilplatser i mobilitetshus, dvs parkeringshus som också erbjuder andra mobilitetstjänster så som bilpool och lådcykelpool.

Planprogrammet föreslår cirka 1200 nya bostäder, varav ca 50 radhus. De nya husen placeras mestadels utmed de stora gatorna och i utkanterna av bostadskvarteren. Redan antagna detaljplaner inom Bellevuegården gör det möjligt att bygga 550 bostäder utöver de 1200 bostäderna i planprogrammet.

Boendemiljö

Buller utreds inte i planprogrammet utan i ett senare skede, i detaljplaneskedet och i förstudien av Lorensborgsgatan. Där gör den som planlägger detaljerade bullutredningar och väger in ljudmiljön i bedömningen för att säkerställa att gällande riktvärden för buller inte överskrids i enlighet med Plan och Byggnadslagen (PBL). Bullersituationen för befintlig bebyggelse utmed gatan kommer att utredas i arbetet med förstudien av Lorensborgsgatan.

Avståndet mellan de befintliga husen är idag mellan 30 och 60 meter. Genom förslaget kommer vissa lägenheter få ett avstånd på cirka 20 meter till de nya bostadshusen. 20 meters avstånd mellan hus med de aktuella höjderna är med god marginal tillräckligt för kraven på dagsljusinsläpp enligt lagstiftningen. Tillgång till dagsljus är något som studeras utifrån mer genomarbetade förslag i kommande detaljplanearbete.

Väldigt lite ny bebyggelse föreslås på befintliga bostadsgårdar. I några fall föreslås bebyggelse som behöver ingå i en befintlig bostadsrättsförening för att få tillgång till bostadsgård. Sådan bebyggelse kan bara uppföras om den befintliga bostadsrättsföreningen vill det.

Ny bebyggelse kommer att leda till mer skuggning generellt i området. Hur ny bebyggelse påverkar befintliga bostäder och bostadsgårdar utreds i detaljplaneskedet

Det går inte att styra i planprogram eller detaljplan. Frågor som rör förvaltningen av befintliga fastigheter, både när det gäller inne- och utemiljö, lyfts direkt med respektivehyresvärd/fastighetsbolag. Det beror på att det är de som ansvarar för underhållning om de väljer att bygga nya bostäder på sin fastighet.

Trafik och parkering

Lorensborgsgatan planeras bli smalare och ge plats för ny bebyggelse utmed gatan. Planprogrammet föreslår ett körfält för bil- och lastbilstrafik i respektive riktning samt ett körfält för busstrafik i respektive riktning och anlägga gång- och cykelbanor på Lorensborgsgatans båda sidor.

De nya cykelbanorna gör det lättare att röra sig till fots och med cykel längs med och över gatan. Förslaget innebär att ska byggas cykelbana längs Lorensborgsgatan, från Ärtholmsvägen till John Ericsson väg. Det innebär att cyklister, både de som bor i området och de som passerar igenom, kan cykla snabbt den närmsta vägen längs Lorensborgsgatan. Cykelbanan kommer utformas trafiksäkert och vara trygg att färdas på eftersom den går utmed gångbanor längs bostadshus.

Det blir också lättare för de som åker buss eftersom hållplatserna kopplas bättre till övergångställen och närmare torgen i både Lorensborg och Bellevue. Bussarna kommer även köra på en rakare körväg och bli mer pålitliga i rusningstrafik.

Förutom Lorensborgsgatan föreslås även att Hallingsgatan byggs om med cykelbana utmed norra sidan för att skapa en säkrare skolväg till Lorensborgsskolan. Övriga gator, till exempel Hålsjögatan studeras i samband med senare detaljplaner för ny bebyggelse varpå ombyggnad kan bli aktuell.

Lorensborgsgatan kommer att, precis som idag, upplevas som högt trafikerad under stora delar av dygnet. Den kommer att även fortsatt fungera som en viktig huvudgata med stora mängder trafik. Under vissa tider på morgonen och eftermiddagen kan mindre köer uppstå. Vid dessa tider kommer sannolikt fler att välja att köra lite tidigare eller senare, vilket jämnar trafikbelastningen.

Ombyggnationen ger biltrafik mindre kapacitet eftersom busstrafiken får ett eget körfält. Det planeras även signalreglerande i korsningar längs Lorensborgsgatan för att förbättra för busstrafiken samt underlätta för trafiken att köra ut från de mindre lokalgatorna i området.

Bussens framkomlighet och tillförlitlighet prioriteras och busstrafiken riskerar inte att hamna i köer.

Stadsbuss Linje 10 kommer få ett MalmöExpressen koncept år 2029. Bussarna är elektrifierade och körs i en gatumiljö som är utformad så att bussen får en ökad framkomlighet. Bussen kommer att trafikera och stanna på hållplatserna oftare och det blir lättare att stiga av och på bussen genom att det möjliggörs i alla dörrar. Komforten inne i bussen kommer även att vara högre än på en vanlig stadsbuss.

En utbyggd kollektivtrafik skapar förutsättningar för att hålla en hög takt på bostadsbyggandet och ökad hållbarhet. Att bygga om Lorensborgsgatan för MalmöExpressen, och fler bostäder på i Lorensborg och Bellevuegården, är ett sätt att förverkliga visionen om ett helt och hållbart Malmö.

Den ombyggnation som föreslås i planprogrammet gör det också lättare och säkrare att röra sig till fots och med cykel längs med och över Lorensborgsgatan. Exempelvis föreslås nya cykelvägar och gångbanor utmed bostadshus.

Många vill bo i Malmö och det behövs fler bostäder på fler platser i staden. För att det ska kunna göras på ett hållbart sätt krävs en långsiktigt effektiv och hållbar markanvändning. En stor del av marken längs Lorensborgsgatan används till parkering, vilket inte bedöms som rimligt i hänseendet. På de befintliga parkeringsplatserna planeras därför ny bebyggelse och grönska. På så sätt kan Malmös mark utnyttjas både effektivt och hållbart och erbjuda både bostäder, gröna gårdar och service för fler Malmöbor.

Parkeringssituationen inom planprogrammet har utretts och föreslår ett strategiskt placerat mobilitetshus som boendeparkering. Befintliga bilplatser för rörelsehindrades fordon kommer finnas kvar och nya kommer att anläggas vid nya bostäder. I samband med bygglov ställs det krav på bilplatser för rörelsehindrades bilar i nära anslutning till entréer.

Den viktigaste funktionen för ett mobilitetshus är parkering av bilar. Mobilitetshus ska också erbjuda en mångfald av resealternativ för Malmöbor och besökare så att fler resor kan göras med annat än den egna bilen.

I ett mobilitetshus kan det finnas bilar och olika typer av cyklar som delas av många, via olika typer av delningstjänster. Det ska vara enkelt och säkert att byta från ett färdmedel till ett annat och lättare att välja ett delat fordon exempelvis bilpoolsbil eller lådcykelpool.

Även service av olika slag kan placeras i bottenplan, vilket än mer gör mobilitetshus till lokala samlingspunkter för boende och verksamma i närheten. Mobilitetshus ska utformas flexibelt så att de kan anpassas efter den framtida mobilitets- och parkeringsefterfrågan i staden.

De nya mobilitetshusen planeras i nära anslutning till Lorensborgsgatan samt Stadiongatan.

När linje 10 får MalmöExpress-koncept 2029 innebär det att gatumiljön utformas så att bussen får en ökad framkomlighet. Bussen kommer att trafikera och stanna på hållplatserna oftare och det blir lättare att stiga av och på bussen genom alla dörrar. Komforten inne i bussen kommer även att vara högre än på en vanlig stadsbuss.

Verksamheter

Planprogrammet föreslår både bostäder och verksamheter. Vilken typ av verksamhet, vart de kan ligga och hur de ska utformas utreds i detaljplaneskedet. Exempelvis föreslås en ny förskola på en del av gården i kvarteret Nytorp. Den tillfälliga förskolan vid södra delen av Vendelsfridsparken föreslås ersättas med en permanent förskola och bostäder utmed Stadiongatan.

Lorensborgstorget föreslås få flyttas närmare Lorensborgsgatan, den nya hållplatsen och det nya mobilitetshuset. Det nya torget föreslås innehålla mer grönska än det befintliga och det bör utredas om det är möjligt att flytta fontänen med konstverket Laxtrappan till den nya torgytan och på så vis bevara den.

Vid Bellevuegårdens centrum föreslås ny bebyggelse med centrumfunktioner mot Lorensborgsgatan, så att Bellevuegårdens centrum får en framsida mot gatan. En kommersiell framsida mot Lorensborgsgatan ger möjlighet att göra det befintliga torget till ett mer intimt rum.

Klimat, grönska och grönytor

Planprogrammet föreslår ingen ny bebyggelse i parkerna. Andelen befintliga grönytor på allmän platsmark kommer alltså inte förändras, utan i stället planeras omvandlas och få bättre biologisk mångfald och fler ekosystemtjänster. I exempelvis Ärtholmsparken planeras förändringar för att regnvatten bättre ska kunna fördröjas på en yta söder om Bellevueallén. Nya boende i området förutsätts använda befintliga parker i anslutning till planområdet.

Den nya bebyggelsen planeras ligga på framför allt redan hårdgjorda ytor, exempelvis parkeringsplatser. En del bebyggelse föreslås på befintliga gårdar, på framför allt hårdytor, exempel där det idag ligger miljöhus eller tvättstuga som kan byggas in ny byggnad.

Den nya bebyggelsen innebär nya och mer gröna bostadsområden. Om planprogrammet genomförs i sin helhet kommer alltså grönytor på kvartersmark öka signifikant. Med dessa gröna bostadsgårdar nära befintlig bebyggelse kommer både nya och befintliga boende se minst tre träd från sitt fönster. En krontäckningsgrad som är större än idag eftersträvas och ska studeras i bland annat förstudien av Lorensborgsgatan. Både ny och befintlig bostadsbebyggelse ligger inom 300 m från en park.

Grönskan längs Lorensborgsgatan är en viktig kvalitet för området. Planprogrammet ger plats för nya träd och annan grönska i s.k. flexytor för att Lorensborgsgatan även i framtiden ska upplevas som grönskande.

En del av de befintliga träden längs Lorensborgsgatan kommer behöva tas bort och ersättas med ny växtlighet för att ge plats åt gatans nya sektion och bebyggelse. Det medför det en stor förlust av ekosystemtjänster och även en ekonomisk kostnad. Malmö stads mål är att ersätta alla träd som behöver tas ned, och siktar mot att uppnå en större krontäckningsgrad än vad de träd som tas ned har idag. En stor del av träden kan ersättas inom planområdet men vissa av träden kan komma att ersättas i närliggande områden. Bevarande eller flytt av befintliga träd ska också utredas.

Nyplantering av träd och annan grönska ger möjlighet att skapa ännu större värden på sikt. En mångfald av vegetation, en blandning av örtartade växter, buskar och träd, ger bättre förutsättningar för en högre biodiversitet. En större variation av trädarter bidrar också till en högre grad av robusthet då det finns sjukdomar som kan slå ut ett helt bestånd av en viss trädart.

Skyfallsproblematiken inom planområdet kräver åtgärder utanför planområdet där problematiken uppstår. Inom planområdet är problemen relativt isolerade till enstaka platser på grund topografin. En samlad dagvattenlösning för Lorensborgsgatan bör utföras i samband med förstudie och projektering av ombyggnad av gatan. Tät bebyggelse och många hårdgjorda ytor skapar en lokal värmeö, det vill säga en ökning av lufttemperaturen i dessa områden. Eftersom planprogrammet huvudsakligen föreslår ny bebyggelse på redan hårdgjorda ytor förväntas risken för lokala värmeöar vara liten.

Området får en ökad biologisk mångfald efter ombyggnaden av Lorensborgsgatan. De träd som tas ned i Lorensborgsgatan ska ersättas, i huvudsak inom planområdet eller i dess närhet, och de buskage och grönytor som försvinner ersätts av gröna gårdar.

sv