Kapacitetsstark kollektivtrafik ovan mark med 60 meter långa fordon
För vissa gator och stråk i Malmö kan det i framtiden bli aktuellt med kapacitetsstärkt kollektivtrafik. Dessa platser framgår i Översiktsplan.
I utredningsskedet ska det ha klargjorts om så är fallet och då ska följande gälla.
Generella riktlinjer finns i de projekteringsanvisningar som är framtagna inom ramen för SPIS (Spårvagnar i Skåne) och som tillämpades av Lund, se dess bilaga ”Projekteringsanvisningar för spårväg i Skåne”.
Krav
- Spårradier på minst 40 meter ska vid ny bebyggelse kunna åstadkommas för kapacitetsstark kollektivtrafik och det går då att bortse från krav på övergångskurvor och kurvutvidgning i detta skede. I undantagsfall och efter beslut av styrgrupp för varje specifik plats kan spårradie 25 meter användas.
- Det ska undersökas så att hållplatslägen för 60 meter långa fordon eller fordonskombinationer är möjligt att skapa i närheten av valda busshållplatslägen även om det inte realiseras på kort sikt. Detta innebär att det ska finnas möjlighet till minst 90 meter rakspår (60 meter för fordonet och 15 meter extra framför och bakom för att säkra att fordonssvep hålls utanför hållplatskanten).
Riktlinjer
- Under en framtida mittförlagd kapacitetsstark kollektivtrafik placeras generellt inga nya längsgående ledningar om det är praktiskt och ekonomiskt försvarbart i nuläget. Befintliga ledningar får ligga kvar men det behöver tillses att det finns en annan plats att lägga dem om det blir aktuellt med kapacitetsstark kollektivtrafik.
Kontaktinformation
Sead Calakovic
- Titel:
- Trafikplanerare
- E-post:
- sead.calakovic@malmo.se
- Telefon:
- 040-341399
- Mobiltelefon:
- 0709-341399
Sidan senast uppdaterad: