$left
$middle

Gatusektioner

Krav

Sektionsbredder

Nedan anges några vanligt förekommande sektionsmått. För mer utförlig beskrivning se programmet Gatusektioner.

  • Minsta totalbredd på en gata är 5,5 m.
  • Körfältsbredden ska vara minst 3,5 m mellan hinder för att underlätta för vinterväghållningen och för att inte öka slitaget på konstruktionen genom att fordonen kör i samma spår.
  • Körfälten ska vara minst 5,5 m i nära anslutning till busshållplatsen om en bil ska ges möjlighet att passera bussen i samma körfält.

  • Ur tillgänglighetssynpunkt ska en gångbana vara minst 2,0 m bred.
    • Om gångbanan görs smalare, dock minst 1,5 m till kantstenen, ska det finnas vändzoner med jämna intervall med en minsta bredd på 2,0 m.
  • En cykelbana ska vara minst 2,5 m bred.
  • En kombinerad gång- och cykelbana ska vara minst 3,0 m bred.

  • Friliggande gång- eller cykelväg ska vara minst 2,5 m bred för att bl a underlätta för renhållnings- och vinterväghållningsfordon.
  • Vid friliggande separerad gång- och cykelväg görs gångvägen minst 1,5 m bred och cykelvägen minst 2,5 m bred.
  • En kombinerad gång- och cykelväg ska vara minst 3,0 m bred.

  • Gångytans fria höjd ska ur tillgänglighetssynpunkt vara minst 2,5 m.
  • Utstickande byggnadsdelar, t.ex. trappor, balkonger och skyltar, lägre än 2,5 m ska varningsmarkeras, byggas in eller åtgärdas på annat sätt.

För övriga fria höjder se de olika avsnitten enligt nedan:

Övrigt

Sikten vid in- och utfarter ska vara fri minst 2,5 meter från gatan eller gångbanan. Vid hörntomt gäller 10 meter fri sikt från hörnet räknat, oavsett om tomten ligger vid en gata, gång- eller cykelväg, (Se bild, Sikttrianglar). Vid övergångsställen och cykelöverfarter ska sikten vara fri minst 10 meter. Vid hastigheter över 30km/h ska måttet ökas och anpassas efter befintlig hastighetsbegränsning.

Illustrationen visar kraven för sikt vid triangelkorsningar och in- och utfarter.

Mellan cykelbanor och körbanor ska skyddsremsor anläggas. Generellt ska skyddsremsan vara 1.0 meter. Dock kan det vid trånga sektioner minskas till 0.8 meter. Denna yta skall hårdgöras.

För användning av stenar eller plattor med fogar finns på avsnittet fogmaterial.

Om det är stoppförbud på sträckan så kan måttet i undantagsfall minskas till 0,5 m.

I de centrala delarna av staden med mycket gång- och cykeltrafik ska det vara olika material på en separerad gång- och cykelbana. Det ska även finnas någon typ av taktil skiljelinje mellan gångbana och cykelbana.

Riktlinjer

Sikt

I sikt trianglarna bör vegetationen inte vara högre än 0,8 meter.

Gångbanor

Gångbanor görs generellt 2,0 m breda. Dock bör gångbanor inne i stadsmiljö där husen är höga göras minst 2,5 m breda för att inte upplevas som för trånga.

Rekreativa stråk

Rekreativa stråk kan göras smalare, dock ska hänsyn tas till tillgänglighet och servicefordon. Bredden måste diskuteras med beställaren.

Stråk med hög förväntad andel "lådcyklar"

För stråk med förväntad hög andel ”lådcyklar” finns ritning framtaget med körspår.

Kontaktinformation

Sead Calakovic

Titel:
Trafikplanerare
sv