Malmö stad
$left
$middle

Övergångsställen och andra passager

Ett övergångsställe fyller en viktig funktion i gatumiljön för fotgängare och ska följa typritningar och vara tillgänglighetsanpassat.

Krav

Övergångsställen

Tillgänglighetsprogram för Malmö

Övergångsställen ska tillgänglighetsanpassas enligt Tillgänglighetsprogram för Malmö som innehåller krav och riktlinjer för god tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning vid ny- och ombyggnad av allmän plats.

Övergångsställen ska tillgänglighetsanpassas enligt aktuella typritningar.

Bland annat gäller följande:

  • Vid övergångsställen som leder genom en refug ska öppningen i refugen vara 0.175 meter bredare än markeringens bredd på ömse sidor, dvs öppningen är totalt 0,35 meter bredare än vägmarkeringen.
  • Då cykelöverfart markeras intill övergångsställe ska öppningen i refug invid cykelbana vara 0.5 meter och invid gångbana 0,175 meter bredare än övergångsställets och cykelöverfartens bredd, dvs öppningen är totalt 0,675 meter bredare än vägmarkeringen.
  • När hastighetsdämpande ramper i smågatsten sätts vid övergångsställe ska ingen vägmarkering av typ M17 användas. Om den hastighetsdämpande åtgärden istället utförs helt i asfalt i form av asfaltskudde eller busskudde (ej ramp) ska dock vägmarkering M17 användas direkt framför farthindret för att tydliggöra dess placering.

Fler detaljer gällande vägmarkeringar finns under trafikreglering i handboken.

Normalt ska ramplutning vara 7 % +- 1 %. Typritningar för ramper finns under Projektering - typritningar.

Hastighetsdämpande ramper placeras med olika avstånd från övergångsstället beroende på om det finns cykelöverfart eller ej. Vid övergångsställe utan cykelöverfart ska ramperna sättas 5 meter från övergångsstället. Vid övergångsställe med cykelöverfart ska ramperna sättas 2 meter från övergångsställe och markering för cykelöverfart. Angivna mått kan varieras med 1 meter i båda fallen. Måtten kan behöva justeras beroende på hur förutsättningarna ser ut på respektive plats.

Figurerna nedan visar princip för placering av hastighetsdämpande åtgärder.

Exempel på farthinder i form av smågatstensramp.

Farthinder i form av smågatstensramp exempel 1

Farthinder i form av smågatstensramp.

Farthinder i form av smågatstensramp exempel 2

Farthinder i form av asfaltskudde.

Farthinder i form av asfaltskudde exempel 1

Farthinder i form av asfaltskudde.

Farthinder i form av asfaltskudde exempel 2

Om ett övergångsställe tas bort

  • När ett övergångsställe tas bort ska även taktila ledstråksplattor och pollare tas bort.
  • Den sänkta kantstenen ska vara kvar om gångpassagen ska behållas.
  • Vägmarkering ska tas bort utan att skada beläggningen.

Rutin för detta finns på avsnittet om vägmarkeringar i Teknisk handbok.

För krav och riktlinjer för brunnar finns på delen om vatten och avlopp i Teknisk handbok.

Genomgående gångbana

För att fordonstrafiken ska ha väjningsplikt för fotgängare vid en upphöjd genomgående gångbana ska materialet på gångbanan vara genomgående i korsningen, men utan genomgående kantstensradie.

Policy för cykelöverfarter och cykelpassager

Gångpassage

Kantstenssänkningar vid gångpassage ska utformas enligt typritning A3-TYP 001.

Gångpassagen ska inte förses med taktila ledstråk och pollare.

Kontaktinformation

Jens Karlsson

Titel:
Trafikplanerare

Sidan senast uppdaterad:

sv