Övergångställen
Övergångsställen fyller en viktig funktion i gatumiljön för fotgängare och ska följa typritningar och vara tillgänglighetsanpassat.
Krav
Följa typritningar
Övergångsställe ska tillgänglighetsanpassas enligt aktuella typritningar.
Övergångsställen som leder genom en refug
Vid övergångsställen som leder genom en refug ska öppningen i refugen vara 0.175 m bredare än markeringens bredd på ömse sidor, dvs öppningen är totalt 0,35 m bredare än målningen.
Refug vid övergångsställe med markerad cykelöverfart
Då cykelöverfart markeras intill övergångsställe ska öppningen i refug invid cykelbana vara 0.5 meter och invid gångbana 0,175 m bredare än övergångsställets och cykelöverfartens bredd, dvs öppningen är totalt 0,675 m bredare än målningen.
Upphöjda överfarter
Vid upphöjda överfarter ska gångbanans respektive cykelbanans beläggning vara genomgående.
Då ramper beläggs med smågatsten ska målning utföras i ett rutmönster, 0,5 x 0,5 m, på asfalt direkt framför rampen.
Om rampen utförs i asfalt ska målning utföras som ett schackmönster med rutstorlek 0,5 x 0,5 m, direkt på rampen.
Undantag kan förekomma vid in- och utfarter. Ramplutning ska vara 7 % +- 1 %.
Om ett övergångsställe tas bort
När ett övergångsställe tas bort ska även taktila plattor och smågatsten i ramp tas bort. Den sänkta kantstenen ska vara kvar om gångpassagen ska behållas.
Riktlinjer
För att fordonstrafiken ska ha väjningsplikt för fotgängare ska materialet på gångbanan vara genomgående i korsningen, men inte kantstenen.
Formspråk i gång- och cykelpassager
I Formspråk i gång- och cykelpassager utgiven av Sveriges kommuner och landsting finns mer information om riktlinjerna.
Sidan senast uppdaterad: