Malmö stad
$left
$middle

Symposium: (In)visible Archives

Vad händer när ett arkiv blir stumt? Om det tystnar eller tystas? Välkommen på en halvdags symposium på temat arkiv och klassificering av röster och föremål som inte så lätt låter sig inordnas i ett arkivsystem.

Grafisk bild på en chanukiah. 

Illustration av Julia Stenberg.

  • 15 november klockan 13-16
  • Föranmälan krävs
  • Arrangemanget är på engelska.
  • Slottet

Symposiet fokuserar på metodutveckling och kunskapsdelning för att lyfta fram olika sätt att synliggöra och bevara berättelser som kan vara sammanlänkade med ett kontroversiellt eller ett problematiskt innehåll.

Deltagare

Deltagare är Alice Minter, överintendent för Rosalinde & Arthur Gilbert Collection på Victoria and Albert Museum i London, konstnären Yvette Brackman som i sin praktik bearbetar sitt rysk-judiska arv, konstnären Marija Petrovic som nyligen publicerade Silver (2023), konstnären Runo Lagomarsino och forskaren Rebecka Katz Thor som curerat utställningen Lenke Rothman - Liv som tyg på Malmö Konsthall, Stine Hebert och Johanne Løgstrup – båda konsthistoriker, curatorer och forskare som grundat och driver Heirloom – center for art and archives i Köpenhamn samt Malin Forssell, intendent på Malmö Konstmuseum, som fördjupat sig i museets representation av judiskt kulturarv och den komplexitet som synliggörs när den ställs i relation till en samling som bygger på en majoritets kulturarv.

Yvette Brackman

Yvette Brackman är född i New York och verksam som konstnär och forskare sedan 1999 i Köpenhamn. Brackman har en masterexamen i bildkonst från Art Institute of Chicago samt en masterexamen i konsthistoria från University of Illinois i Chicago.

I sin praktik utforskar Yvette Brackman kroppens förhållande till rum och minne. I installationen Moe Mir (Min värld på ryska) som visades på HEIRLOOM – center for art and archives i Köpenhamn hösten 2023 undersökte Brackman sin relation till sin rysk-judiska familjs historia genom video, textilier och artefakter med familjefoton och arvegods.

Brackmans konstnärliga praktik har uppmärksammats både i Danmark och internationellt. Hennes verk har ställts ut på platser som O—Overgaden, Institute for Contemporary Art, Nikolaj Kunsthal och Liverpool Biennial. Mellan 2000 och 2007 var Brackman professor och chef för School for Walls and Space vid Det Kongelige Danske Kunstakademi, samt gästprofessor vid Oslo National Academy of the Arts.

Mellan 2020–2024 var Yvette Brackman knuten till Statens museum for Kunst (SMK) genom ett Mads Øvlisen postdoktoralt stipendium i praktiknära forskning. Hennes senaste utställning Salon des Refusés visades på SMK under våren och hösten 2024.

Malin Forssell

Malin Forssell är sedan 2010 verksam som intendent på Malmö Konstmuseum. Hon ansvarar för den ryska konstsamlingen och samlingen för konsthantverk och design. Hon arbetar främst med utställningar samt bedriver researchprojekt kopplade till museets samlingar. Med en akademisk bakgrund inom konsthistoria och konstteori ligger hennes intresse och kompetensområde i mötet mellan konst och kulturhistoriskt material kopplade till varierade interdisciplinära praktiker och betydelser över tid.

Malin Forssell har även verkat som skribent och frilanscurator, bland annat på Skånes Konstförening och Galleri Format i Malmö.

Clara Hainault

Clara Hainault är sedan 2023 projektkoordinator på Malmö Konstmuseum. Hon har en masterexamen i konstvetenskap från Uppsala universitet sedan 2023, och arbetar bland annat med utställningar och fundraising på Malmö Konstmuseum. För närvarande arbetar hon tillsammans med Jacob Fabricius med utställningen Anslagets Konst som öppnar på konstmuseet i december 2024. Hon har tidigare varit verksam i London och arbetat på bland annat Sotheby’s och Amanda Wilkinson Gallery.

Stine Hebert

Stine Hebert är curator, forskare och konsthistoriker baserad i Köpenhamn. Hon har tidigare varit dekan för Kunstakademiet i Oslo, rektor för Fyns konstakademi och tillförordnad chef för BAC – Baltic Art Center. Hon har även varit verksam som intendent på Kunsthal Charlottenborg och Malmö Konstmuseum och under ett antal år arbetat som frilansande curator med fokus på undersökningar av den konstnärliga produktionens villkor. Stine Hebert är idag associate professor på forskningscentret PASS – Center for Practice-based Art Studies på Københavns Universitet.

Tillsammans med Johanne Løgstrup driver Stine Hebert HEIRLOOM - center för art and archives i Köpenhamn, ett konstcenter med fokus på att lyfta konstnärliga praktiker från 1960-talet och framåt som de återaktiverar och sätter i dialog med samtiden. Värdet av ett arvegods (heirloom) är aldrig entydigt, och just övervägandet om vad som tilldelas värde speglar deras tillvägagångssätt för att öppna arkivet.

Rebecka Katz Thor

Rebecka Katz Thor är verksam som forskare, redaktör och curator i Stockholm. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet och med utvecklingen av Sveriges museum om Förintelsen. Hon har en doktorsexamen sedan 2018 i estetik från Södertörns högskola.

Katz Thor forskar om monument och minnesarbeten i Sverige och internationellt och frågor om sårbarhet, sörjbarhet och reparationer. I forskningsprojektet Ihågkom oss till liv – Sårbara minnen i ett blivande monument, minnesmärke och museum följer hon utvecklingen av ett svenskt Förintelsemuseum, ett monument över den svenska kolonialismen och ett antirasistiskt monument i Malmö.

Rebecka Katz Thor har tillsammans med Runo Lagomarsino och Mats Stjernstedt curerat utställningen Lenke Rothman – Liv som tyg på Malmö Konsthall.

Rebecka Katz Thor medverkar ej på plats under symposiet.

Runo Lagomarsino

Runo Lagomarsino är konstnär, baserad i Malmö. Han tog sin masterexamen från Malmö Konsthögskola 2003 och studerade på Whitney Independent Study Program i New York mellan 2007–2008. Lagomarsino arbetar med många olika uttrycksmedel, inte minst med installationer där han kombinerar upphittade föremål, skulptur, fotografi och film. Genom precisa och poetiska förskjutningar skapar Lagomarsino friktioner mellan språk, materialitet och historieskrivning. Med sina installationer, skulpturer, teckningar och filmer framställer han andra sätt att se på historiska, politiska och kulturella maktförhållanden. Han lyfter fram spår och brott från det förflutna och de invecklade banden mellan historien och vår samtid.

Lagomarsino har bland annat ställt ut på Moderna Museet i Stockholm, Malmö Konstmuseum, LACMA i Los Angeles, Solomon R. Guggenheim Museum i New York, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i Madrid, M HKA i Antwerpen och Dallas Museum of Art i Texas och på biennaler som i Venedig och i São Paulo.

Runo Lagomarsino har tillsammans med Rebecka Katz Thor och Mats Stjernstedt curerat utställningen Lenke Rothman – Liv som tyg på Malmö Konsthall.

Runo Lagomarsino medverkar på plats under symposiet.

Johanne Løgstrup

Johanne Løgstrup är baserad i Köpenhamn som curator, forskare och skribent. Hon har sedan 2021 en doktorsexamen vid Institutionen för estetik och kultur vid Aarhus universitet. Här var hon en del av forskningsprojektet The Contemporary Condition. Tidigare har hon varit med och grundat organisationen Publik, drivit projektet Space Bureau Public och varit verksam som curator på Nikolaj Kunsthal i Köpenhamn.

Tillsammans med Stine Hebert driver Johanne Løgstrup HEIRLOOM - center for art and archives i Köpenhamn, ett konstcenter med fokus på att lyfta konstnärliga praktiker från 1960-talet och framåt som de återaktiverar och sätter i dialog med samtiden. Värdet av ett arvegods (heirloom) är aldrig entydigt, och just övervägandet om vad som tilldelas värde speglar deras tillvägagångssätt för att öppna arkivet.

Alice Minter

Alice Minter är verksam sedan 2018 som överintendent för Rosalinde & Arthur Gilbert Collection vid Victoria and Albert Museum i London. Dessförinnan arbetade hon i tio år på Sotheby's i London som specialist på keramik-, silver- och guldlådor. Alice Minter var med och curerade den banbrytande utställningen Hidden Histories: Uncovering the story of Nazi Looting Art, 2021 på V&A. Hon leder nu en fullständig renovering och utbyggnad av Gilbert Galleries, som ska öppna i slutet av 2025. Det judiska arvet – som manifesteras genom föremål, samlare och konstnärer – har spelat en viktig roll i utvecklingen av Victoria and Albert Museums samlingar.

För närvarande organiserar Alice Minter ett symposium som kommer hållas på V&A den 27e november 2024 - The V&A and its Jewish Heritage: Objects and Stories.

Alice Minter medverkar på symposiet digitalt.

Marija Petrovic

Marija Petrovic föddes i Ukraina och är verksam i Berlin som konstnär, forskare och curator. I sitt arbete intresserar sig Marija Petrovic för hur sköra kontakter och interaktion är, liksom för den mångbottnade komplexiteten i skärningspunkterna mellan historiska berättelser och personliga erfarenheter. Med forskningsprojektet och publikationen Silver (2023), som hon genomförde tillsammans med konstnären och forskaren Ofri Lapid, undersökte hon en samling av silverbestick av judiskt ursprung som idag ägs av Arts and Crafts Museum i Hamburg. Silversamlingen består av rester från tjugo ton silverföremål som plundrades från judiska familjer av nazistpartiet i början av andra världskriget. Av okänd anledning behölls cirka 2000 kilo av stadens tjänstemän, som inte smältes ner som avsett. Efter kriget spreds föremålen över flera institutioner i staden, inklusive stadshuset, där de troligtvis användes för officiella tillställningar. Så småningom övergick samlingen till Arts and Crafts Museum i Hamburg där ett fåtal delar ställs ut i museets permanenta utställning. Museet tvekar att lyfta fram dess historik och nämner en "Berührungsangst" – en rädsla för beröring. Marija Petrovics konstnärliga forskning syftar till att hitta sätt att återaktivera silverföremålen och återinföra beröring som en viktig faktor i betraktandet av historia, gemenskap och hågkomst.

För närvarande bedriver Marija Petrovic doktorandstudier vid HFBK Hamburg, och hennes doktorsavhandling Vulnerability stöds av Ernst Ludwig Ehrlich Scholarship Foundation.

13.00 Museichef Kirse Junge-Stevnsborg hälsar välkommen

13.10 Clara Hainault introducerar eftermiddagens program

13.20 Malin Forssell, Unknown Chanukiah – Researching Blind Spots in the Collection

13.30 Marija Petrovic, Rethinking Material Agency

13.50 Stine Hebert och Johanne Løgstrup, An archive only has a value if you open it

14.00 Yvette Brackman i samtal med Stine Hebert och Johanne Løgstrup om deras samarbete kring utställningen I´m an Archive – Moi Mir

14.20 Runo Lagomarsino, Livet som arkiv

14.40 Alice Minter, Concealed Histories

15.00 Paus med kaffe på Stureplan

Modererat samtal i två delar kring metodutveckling och kunskapsdelning

15.15 Yvette Brackman, Malin Forssell, Stine Hebert, Runo Lagomarsino, Johanne Løgstrup och Marija Petrovic

Moderator: Clara Hainault

15.40 Tillsammans med publiken

16.00 Tack!

Symposiet är en del av projektet Unknown Chanukiah – Researching Blind Spots in the Collection som pågår på Malmö Konstmuseum fram till januari 2025.

Symposiet arrangeras i samarbete med HEIRLOOM - center for art and archives i Köpenhamn. Symposiet stöds av Öppna Malmö.

Researchprojektet är curerat av Malin Forssell och initierades i samarbete med Judiska museet i Stockholm, februari 2023.

Anmälan

Kontakta oss

Malmö Konstmuseum

Telefon:
040-34 10 00
Postadress:
Malmö Konstmuseum Malmö stad 205 80 Malmö
sv