Bortom Ridån: Toni Rhodin föreläser om historien bakom Hipp

Upptäck historien bakom Malmös Hippodrom genom skådespelaren och cirkusartisten Toni Rhodin. Utforska varför varje stor europeisk stad under den här tiden ville ha en egen storslagen cirkusbyggnad och hur Malmö hakade på trenden.

Bild på Toni Rhodin med cirkusartister

Foto: Malmö museum

• 2 maj klockan 17.30
  • Domen på Teknikens och sjöfartens hus
  • Föranmälan krävs

Skådespelaren och cirkusartisten Toni Rhodin, med rötterna i den berömda cirkusfamiljen, tar med oss på en resa genom Malmö Hippodroms historia. Från dess blomstringstid mellan 1899 och 1920 får vi fördjupning i varför denna imponerande byggnad var så viktig för staden. Vid den tiden ville varje europeisk storstad markera sin status genom att uppföra en magnifik cirkusbyggnad, och Malmö var inget undantag. Under föredraget kommer vi också att få se unika fotografier som ger en djupare förståelse för Hippodroms betydelse. Välkommen att delta!

Tid och plats

• 2 maj klockan 17.30–18.30