Malmö stad har utvecklat simulator för samhällskritiska situationer i sociala medier

Simulator gör att medarbetare i Malmö stad kommer, med hjälp av automatiserade botar, kunna öva kriskommunikation i sociala medier. Simulatorn bygger på fiktiva scenarier som iscensätts i form av inlägg som genereras av automatiserade botar som skickas ut till deltagarna i realtid.


- Behovet av kommunikation från offentlig sektor är stort, det har vi sett inte minst under pandemin. Särskilt i våra sociala medier, som är viktiga kanaler för att nå fram med information till medborgarna, säger Alma Tabak, ansvarig för kriskommunikation på Malmö stad.

I rapporten svenskarna och internet 2020 ökar användandet av sociala medier och det är nu 9 av 10 internetanvändare som använder någon social kanal. Samma undersökning visar att under pandemin har myndigheternas egna kanaler varit den viktigaste källan för var fjärde person.

Det är mot den bakgrunden som Malmö stad tagit fram en simulator som ska användas som ett övningsverktyg för stadens tjänstemän. Verktygen bygger på fiktiva scenarier som iscensätts i form av inlägg som genereras av automatiserade botar som skickas ut till deltagarna i realtid.

Simulatorn har öppen källkod och kan därmed användas och utvecklas av andra offentliga organisationer.

I sociala medier finns det utmaningar att nå fram med sakligt korrekta budskap. Det finns många exempel på ryktesspridning, manipulerade fakta, desinformation och smutskastning. Att tränga igenom med saklig och samhällsviktig information i en sådan miljö kräver övning och erfarenhet.

– Vi har den största kommunala Facebook-kanalen i Sverige. Behovet av kommunikation från oss är stort. Vi behöver bli bättre för att säkerställa att vi ger Malmöborna den information de behöver, när det behövs som mest, säger Alma.


Informationsfilm