Om Holmaskolan
På Holmaskolan finns många elever med ett annat modersmål än svenska. Elevernas flerkulturella tillhörighet uppmuntras och ses som en tillgång. Vi arbetar mycket med språkutveckling, bland annat genom upplevelsebaserat lärande.
Språkutveckling och upplevelsebaserat lärande
Vår pedagogiska inriktning är språkutveckling i ett brett perspektiv. På området finns ett stort kunnande kring hur man arbetar med språkutveckling. Vi har bestämt att språket ska utvecklas i alla ämnen och i alla möten. Här finns många elever med annat modersmål än svenska och vi vet att det är viktigt att kunna sitt modersmål för att få en bra svenska. Vi arbetar även kontinuerligt med värdegrundsarbete.
Skolbiblioteket har en central funktion på skolan och ett stort utbud av böcker.
På Holmaskolan arbetar vi med upplevelsebaserat lärande. Det innebär att eleverna regelbundet får uppleva en aktivitet utanför Holmaområdet. Upplevelsen förarbetas och efterarbetas utifrån en särskild struktur som vi har byggt upp. Anledningen till att vi gör detta är att eleverna ska få en djupare språkförståelse då upplevelserna skapar inre bilder. Vi samarbetar bland annat med Malmö Museum och Malmö Högskola om detta.
Vårt uppdrag
Holmaområdets gemensamma uppdrag är att våra barn och elever ska nå målen i år 9. De ska lämna grundskolan med en positiv framtidstro och en stark identitet.
Vi vet att språket är en av nycklarna till detta. Därför arbetar vi språkutvecklande, som bland annat betonar läsningens viktiga roll från förskola och genom hela skoltiden. Vårt bibliotek, med anställd bibliotekarie, är centralt i detta arbete. Hit kommer alla, både från förskoleklass, fritidshem och skola, för att låna böcker, höra sagor, läsa och andra språkutvecklande aktiviteter
Språkutveckling sker i alla ämnen, i alla samtal och möten. Lärandet ska utgå från ett helhetstänkande, tematiskt arbetssätt där de ingående ämnena integreras. Det innebär att metoderna är baserade på att skapa förståelse och på att bilda begrepp. Vi uppmuntrar olika sätt att uttrycka sig, exempelvis genom skapande.
Det kontinuerliga arbetet med värdegrunden prioriteras i alla våra verksamheter. Alla arbetslag arbetar med normer och värden. För att förhindra olika former av kränkningar arbetar vi med att stärka elevernas positiva självbild och uppmuntra positivt kamratskap. Detta finns även beskrivet i vår likabehandlingsplan.
Elevernas delaktighet och ansvar i sitt eget lärande är viktigt och alla elever har en individuell utvecklingsplan.
Eleverna har inflytande i elevråd och klassråd.
Vårt förhållningssätt präglas av en respektfull och positiv syn på vårt arbete och alla våra möten med varandra, elever och föräldrar.
Holmaskolans regler
För att skapa en trivsam och lärorik miljö gäller följande regler på Holmaskolan.
- Jag tar ansvar.
- Jag kommer i tid.
- Jag är aktiv.
- Jag räcker upp handen.
- Jag lyssnar på andra
- Jag använder ett trevligt språk när jag pratar med andra, utan fula ord.
- Jag hjälper andra och är en bra kamrat.Jag går lugnt inomhus.
- Jag stannar på skolgården under skoltid.
- Jag ser till att min skola är ren och snygg och lämnar alla rum som jag vill finna dem. Särskilt tänker jag på att matsal och toaletter ser städade och trevliga ut.
- Jag följer de regler och överenskommelser som jag har med min lärare.
- Jag tänker på min hälsa och äter inte godis, snacks eller dricker läsk på skoltid, utom ibland när det är fest.
- Jag säger alltid till vuxna när jag inte kan lösa en konflikt själv.
- Jag berömmer och ger andra "uppåtpuffar".
- Vi har mobiltelefonförbud på skolan. Mobiltelefoner som tas med till skolan blir omhändertagna tills en vårdnadshavare kommer och hämtar ut telefonen.
Kontaktinformation
Holmaskolan
- Telefon:
- 040-34 65 21
- Postadress:
- Malmö stad Holmaskolan 205 80 Malmö
- Besöksadress:
- Hyacintgatan 49
Sidan senast uppdaterad: