Det finns en rad lagar och intyerna riktlinjer som styr användandet av sociala medier.
Upphovsrätten gäller alltid. Men ibland kan det vara krångligt att få tag på den personen som har upphovsrätten för verket. Därför skapades CC (creative commons). Genom CC har du redan fått rättigheten att använda verket. Till en sådan här licens går det sedan att koppla fyra stycken villkor.
Det krävs tid, resurser och engagemang för att driva ett konto i sociala medier. De här gäller om du vill ha ett sociala medie-konto i Malmö stads regi.
Nedan riktlinjer är politiskt antagna motsvarande det som idag är demokratiberedningen. Dessa riktlinjer har kompletterats med praktiska riktlinjer som ska följas.
Allt fler myndigheter och organisationer använder sig av sociala medier. Denna användning kan innebära att personuppgifter behandlas, vilket i sin tur innebär att organisationerna måste se till att följa dataskyddsförordningen, GDPR.
Precis som när du publicerar material på webben så gäller upphovsrätten på bilder och filmer även i sociala medier. Kontrollera äktheten i material och se till att du har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att återpublicera.
Enligt Malmö stads riktlinjer så ska fackförvaltningars profilbild alltid vara Malmö stads logotyp mot en vit bakgrund.
När du väl skapat ett konto i sociala medier vill du kanske annonsera om att du finns där. Lysande! Men läs först på vad som gäller angående användning av de olika logotyperna: