$left
$middle

Beställ handlingar

På grund av semester kan vissa ärenden ta längre tid att handlägga under sommaren.

Vill du få en kopia på en handling som Malmö stadsarkiv förvarar så skickar du in en beställning till oss. Du kan också beställa fram handlingar till våra läsesalar.

Beställning av kopior på handlingar

Vi läser beställningarna varje vardag men det kan dröja lite innan ni får svar beroende på hur många frågor vi får in och hur komplicerade de är.

Nästan alla har fått svar inom 10 arbetsdagar, undantaget ärenden som behöver sekretessgranskas men där brukar vi återkomma till er medan vi arbetar med er fråga.

Rekommendation vid sekretessbelagda handlingar

Om det gäller känsliga uppgifter, exempelvis sekretessbelagda handlingar inom socialtjänst eller polis, rekommenderar vi att ni skriver ett vanligt brev. Glöm då inte att skriva er adress och telefonnummer där vi kan nå er för frågor.

  • Kontrollera din mapp för skräppost om du saknar en beställning från oss. Vissa mailtjänster sorterar våra utskick direkt i skräpposten.
  • Android OS fungerar inte med vissa beställningstjänster. Vi jobbar på en ny e-tjänst, men innan detta behöver du använda ett annat operativsystem.
  • Hittar du inte det du söker kan du kontakta oss på stadsarkiv@malmo.se

Beställ handlingar från Malmö stadsarkiv

  • Betyg
  • Skolhälsovårdsjournal eller vaccinationsintyg
  • Fotografi
  • Övrig frågor

Beställa statliga handlingar

För de statliga handlingarna som vi förvarar delar vi beställningsblanketter med Riksarkivet.

Hos Riksarkivet hittar du bland annat detta:

  • Bouppteckning
  • Domstolshandling
  • Fastighetshandling
  • Fastighetstaxeringsvärde
  • Inkomsttaxering
  • Släktforskning
  • Utdrag ur kyrkobok

Beställa fram handlingar till läsesal

För att ta del av arkivhandlingar i vår läsesal behöver du göra en beställning via Riksarkivets databas Nationell Arkivdatabas (NAD).

Du kan beställa önskat material antingen hemifrån eller på plats hos oss via våra datorer. Beställer du handlingar hos oss kan vi också hjälpa dig.

  • Du kan få fram ditt beställda arkivmaterial under våra öppettider, förutom under lunchtid klockan 12–13.

Beställningar som görs till söndagar eller röda dagar kommer ändras till ett annat besöksdatum.

  • Önskar du få fram de beställda arkivhandlingarna till nästkommande dag måste beställningen göras senast kl. 14:00.
  • Vid distansbeställning, invänta alltid ett mejl som bekräftar ditt besök innan du kommer till oss för att ta del av materialet.
  • Du kan inte beställa arkivhandlingar som är digitaliserade.
  • Det går inte att fjärrlåna fysiska arkivhandlingar från Riksarkivet till vår läsesal.

Det går bra att förbeställa arkivhandlingar på distans inför ditt besök hos oss. Det enda du behöver är ett kostnadsfritt användarkonto på Riksarkivets hemsida. Se instruktionerna nedan för hur du går tillväga.

  1. Gå in på Riksarkivets databas Nationell Arkivdatabas (NAD).
  2. Logga in. Du kan skapa ett nytt konto om du inte har ett.
  3. Sök fram det arkiv som du vill ta del av och klicka på det.
  4. På vänstra sidan finns en arkivförteckning för valt arkiv. Klicka i förteckningen fram de volymer du vill beställa.
  5. När du har hittat önskad volym trycker du på ”läsesal”-knappen bredvid volymen. Beställningen går då till kundvagnen uppe i högra hörnet. Du kan beställa högst 10 enheter.
  6. När du är klar med din beställning klickar du på kundkorgen. Du kan då se samtliga volymer som ligger i din beställning och redigera ordern.
  7. Sista steget är att välja besöksdatum och skicka in beställningen.

När din beställning är godkänd och redo skickas en bekräftelse till din mejl, du är då välkommen att besöka oss och titta på handlingarna i vår läsesal.

Önskar du beställa handlingar medan du är på besök hos oss gör du på samma sätt som om du beställer på distans.

Den enda skillnaden är att du inte använder dig av ett eget konto från Riksarkivet och har möjlighet att förbli anonym.

Du kan använda dig av vilken dator som helst i vår lokal. Har du några frågor eller behöver hjälp är du välkommen att fråga personalen i receptionen.

Säg gärna till i receptionen när du har gjort en beställning. När din beställning har handlagts tar vi fram arkivhandlingarna till dig.

Kontakta oss

Malmö stadsarkiv

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar klockan 08.00-17.00
sv