Malmös fritidsgårdars uppdrag
I Malmö finns det 18 fritidsgårdar för stadens unga. Fritidsgårdsverksamhetens mål är att skapa en trygg och inkluderande miljö där barn och unga kan ha en meningsfull fritid.
Malmös fritidsgårdar vill ge alla unga en plats där de kan utvecklas, känna gemenskap, trygghet och ha möjlighet att påverka sin fritid. Fritidsgårdsverksamheten är en plats för både planerade och spontana aktiviteter som de unga själva, med stöd från fritidsledare, tar initiativ till. Fritidsledarna anpassar verksamheten efter målgruppens behov, så att de får en meningsfull fritid med lek, gemenskap och vila. Fritidsledare arbetar för att möta barn och ungas behov, både de behov som målgruppen själva berättar om och de behov fritidsledare ser.
Malmös fritidsgårdar skapar en plats där alla inom vår åldersmålgrupp (årskurs 4 – årskurs 3 gymnasiet/årskurs 4 gymnasiet anpassad skola), oavsett bakgrund eller identitet, känner sig välkomna. Viktiga delar i vår verksamhet är barns rättigheter, delaktighet, folkhälsa och normkritik. Fritidsgården och verksamheten är mer än bara en plats för aktiviteter – det är en plats där unga får stöd, blir sedda och hörda. Vi möter och engagerar unga på deras egna villkor genom att bygga långsiktiga relationer.
Främjande arbete och lokal närvaro
Malmös fritidsgårdar arbetar med social hållbarhet, hälsofrämjande arbete och fungerar som en del av samhällets skyddsnät för unga. Fritidsgårdsverksamheten är en viktig aktör i det lokala området. Fritidsledarna är bärare av kunskap om barn och unga och deras situation i ett område och samverkar och samarbetar med skolor, vårdnadshavare, polis, socialtjänst och andra lokala organisationer och aktörer.
Fritidsgårdsverksamheten arbetar både främjande, förebyggande och anpassat efter områdets och ungas behov, och är en trygg och förankrad plats. Tillsammans med aktörer i det lokala området skapar vi en trygg, positiv och stödjande miljö.
Långsiktiga relationer
En viktig och central del av arbetet är att fritidsledare bygger starka och långsiktiga relationer med barn och unga och andra aktörer i området. Fritidsledare är trygga och närvarande personer i ungas liv som tillsammans med målgruppen skapar meningsfulla aktiviteter. Fritidsledare är vuxna som tar sig tid att lyssna, prata och möta unga på deras villkor. Genom dessa relationer kan fritidsledare ge kontinuerligt stöd, skapa trygghet och vara en del av samhällets skyddsnät för barn och unga.
Delaktighet och inflytande
Fritidsledare skapar en plats där unga kan vara delaktiga, utvecklas och ha inflytande över sin fritid. Vi jobbar aktivt för att skapa utrymmen där alla känner sig välkomna och inkluderade. Fritidsledare lyssnar på ungas åsikter och anpassar verksamhetens utformning för att möta barn och ungas behov, både de behov som målgruppen själva berättar om och de behov vi ser. Fritidsledare arbetar för att utmana begränsande normer så att barn och unga har möjlighet att vara sig själva. Med Malmös fritidsgårdar kan unga växa och känna att deras röst spelar en viktig roll, både nu och i framtiden.
Tillsammans med unga skapar fritidsledare en lärande arena, där aktiviteterna inte är ett självändamål i sig utan snarare redskap för individuell utveckling, demokratiseringsprocesser, samhällsnytta, informellt och icke-formellt lärande. För att främja en meningsfull fritid fokuserar fritidsledare på och värdesätter vilja, lust och meningsskapande. Lust föder lärande och lärande föder lust.
Definitioner
Bakgrund eller identitet: Malmö fritidsgårdsverksamhet ska vara öppen och tillgänglig för alla oavsett kön och könsidentitet, sexuell läggning, etnicitet och hudfärg, kunskaper i det svenska språket, funktionsförmåga, trosuppfattning, migrationsstatus, bostadsområde samt socioekonomisk ställning, hälsa eller familjesituation.
Social hållbarhet: Ett socialt hållbart samhälle är ett jämställt och jämlikt samhälle där människor lever ett gott liv med god hälsa, utan orättfärdiga skillnader. Ett samhälle med hög tolerans där människors lika värde står i centrum, vilket kräver att människor känner tillit och förtroende till varandra och är delaktiga i samhällsutvecklingen.
Samverkan: Samverkan är något som sker inom och mellan olika verksamheter, myndigheter och samhällsaktörer. Det kan till exempel handla om aktivt utbyte av information eller att planera gemensamma aktiviteter. Tex Örat mot marken och SSPF.
Samarbete: Samarbete är ett gemensamt bedrivet arbete, såsom att tillsammans genomföra aktiviteter.
Informellt lärande: Lärande som sker naturligt, spontant och utan ett tydligt mål att lära sig något, i samband med olika aktiviteter. I dessa situationer sker lärandet naturligt genom upplevelser, interaktioner och aktiviteter utan att de unga själva tänker på det som "lärande".
Exempel:
- Unga som deltar i fritidsgårdsverksamhet lär sig, genom att umgås med varandra, att vara en del av en gemenskap och utveckla vänskaper. Vilket bidrar till lärande i sociala färdigheter, empati, konflikthantering och ansvar.
- Unga som diskuterar aktuella frågor, som klimatförändringar eller sociala medier, utan att det finns en formell struktur för samtalet tränar på kritiskt tänkande, utbyte av perspektiv och allmänbildning.
- Unga som deltar i olika aktiviteter som att pyssla, spela olika bräd- eller datorspel tränar på sociala färdigheter såsom kommunikation, lagarbete, konflikthantering, strategi och problemlösning, utan att de kanske inser att de lär sig något. Deltar de i aktiviteter med fysisk rörelse, som pingis, leka i en idrottshall, testa en idrott så tränar de även på lagarbete, strategi och fysiska färdigheter, antingen med eller utan en speciell instruktör som leder aktiviteten.
Icke-formellt lärande: Lärande som sker i organiserad form, men utanför det formella utbildningssystemet.
Exempel:
- Unga som deltar i workshops, tex i musikskapande eller konst, lär sig att använda musikprogramvara och skapa egna låtar eller lär sig att använda olika verktyg och tekniker. De lär sig praktiska färdigheter, kreativt uttryck och problemlösning utan att det är en del av en formell utbildning.
- Unga som själva eller tillsammans med fritidsledare organiserar aktiviteter, tex en turnering, en utflykt eller en konstutställning, lär sig exempelvis ledarskap, samarbete och organisatoriska färdigheter.
Kontaktinformation
Fritidsförvaltningen
- E-post:
- fritid@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Postadress:
- Malmö stad Fritidsförvaltningen Fritidsförvaltningen 205 80 Malmö
- Besöksadress:
- Amiralsgatan 20
Sidan senast uppdaterad: