Förskolelärare Gulestan Koji och Dalia, 1,5 år, har känt varandra i ett par månader nu. Dalia föddes under pandemin och har därför missat både babysim och öppen förskola som har varit inställda. Foto: Miriam Preis, Vårt Malmö

Dags för små fötter att ta stora kliv

Kanske är det första riktigt stora steget i livet – dagen då det är dags att börja i förskolan. För barnen förstås, men också för föräldrarna. Ledsna avsked i början, många frågor om en ny verksamhet och kanske ett litet styng av oro.

Text: Camilla Westemar, Vårt Malmö

Inte minst efter ett första levnadsår i skuggan av en pandemi, med mindre sociala kontakter än vanligt även för de allra minsta.
Men snart är tiden där när barnet springer in på gården för att möta kompisar och pedagoger och kanske inte alls vill gå hem när dagen är slut. Följ med till Gladans förskola på Söderkulla och möt föräldrar, pedagoger och barn som redan har tagit det där stora steget:

Inställda mammagrupper

På avstånd hörs musik och glada röster från gården. Några barn och pedagoger njuter av solen med spontan dans. Några sitter i skuggan under ett träd och leker med djurfigurer.

Inne på en av avdelningarna sitter Lotta Schyllert som skolade in de snart treåriga tvillingarna Maia och Nicolae för ett knappt år sedan. Irma Ringlöv och dottern Dalia, 1,5 år, klev in på Gladans förskola för bara några månader sedan.
För Lotta Schyllert var det inte första gången, det var det däremot för Irma Ringlöv som fick sina första tid som förälder präglad av pandemin.

– Dalia föddes in i corona-pandemin så vi har inte kunnat vara så sociala som jag hade hoppats med mammagrupper, babysim och öppen förskola. Jag tror att det påverkade oss båda när vi skulle börja inskolningen, säger Irma Ringlöv.

Korta fina sekunder

Lotta Schyllert har skolat in ett äldre syskon tidigare. Men det var många år sedan och den lite nervösa känslan kom tillbaka.

– Jag har stort förtroende för personalen här och vet att barnen har det bra. Har de varit ledsna när jag lämnat dem så hinner jag knappt sätta mig på bussen innan det kommer ett sms: ”Nu är de glada och leker”. Det känns otroligt skönt, säger Lotta Schyllert.

Förskolläraren Gulestan Koji har öppnat famnen för många barn, för att bli just den trygga person som ska göra förskolan till den tid som det är tänkt: En tid för ny kunskap och nya färdigheter. Och det allra första mötet är så viktigt.

– Jag försöker hitta de där korta sekunderna av kontakt med ett nytt barn och bygga vidare på den, berättar Gulestan Koji.
– Jag vill få till skratten som ger känslan av att det är roligt att komma hit. Då får vi en bra start tillsammans.

Kommunikation

Kommunikationen mellan förskolan och föräldrarna är viktig, betonar Gulestan Koji och både Lotta Schyllert och Irma Ringlöv håller med. Alla har förväntningar på varandra.

– Vi bjuder alltid in till ett introduktionssamtal före inskolningen, berättar Gulestan Koji.

– Då kan vi prata om praktiska saker, vilka förväntningar vi har på varandra och svara på alla frågor. Ju öppnare vi är med varandra, desto enklare blir det.

Vilka råd har ni som föräldrar till dem som ska börja sin inskolning efter sommaren?
– Våga slappna av. Det är ett stort steg att lämna barnen på förskolan men en härlig känsla när man ser de där små framstegen, säger Lotta Schyllert.
– Prata med personalen om hur du upplever det och vilka förväntningar du har.
– När man lämnar ett ledset barn första gången är det skönt att höra en pedagog som lugnt säger att det inte alls är konstigt. Man behöver höra det, säger Irma Ringlöv och tittar på Dalia som sitter tryggt i Gulestan Kojis knä.