$left
$middle

Medborgarportalen tar sats för ökad tillgänglighet

Just nu är utbudet i medborgarportalen begränsat. Det beror på att det pågår ett arbete med att förbättra den för att så många som möjligt, enkelt ska kunna hitta information om politiska beslut.

En god service för fler

Medborgarportalen är ett verktyg för Malmöbor som vill ta del ärenden i kommunfullmäktige, Malmö stads nämnder och bolag. Det är en service, som inte är lagstadgad, men som Malmö stad har valt för att göra det enklare med insyn i dokumentation kring beslut.

– Malmö stad har valt medborgarportalen eftersom den erbjuder en god service, öppenhet och tillgänglighet. Nu uppgraderar vi portalen för att minska hinder och skapa lika möjligheter för alla Malmöbor, inklusive personer med funktionsnedsättning. Medborgarportalen ska bli tillgänglig för fler, helt enkelt säger Martin Fransson, kanslichef på stadskontoret och ansvarig för medborgarportalen.

Under hösten inleddes arbetet med att tillgänglighetsanpassa medborgarportalen för att öka tillgängligheten, men också för att följa aktuell lagstiftning. Medborgarportalen blev då granskad och fick anmärkningar av den statliga myndigheten DIGG. Detta ledde till att dokument i medborgarportalen, som inte uppfyllde lagkraven, togs bort. Dokumentation kopplade till nya ärenden kunde heller inte längre publiceras.

– Vi förstår att det kan vara besvärligt för den som inte hittar de handlingar och dokument som brukar finnas där, men vi jobbar så snabbt vi kan för att göra så mycket som möjligt av innehållet tillgängligt igen. Under tiden kan den som behöver handlingar begära ut dem genom att kontakta berörd förvaltnings registrator, säger Martin Fransson.

En stor organisation lär nytt för ökad tillgänglighet

Det finns flera orsaker till att arbetet tar mer tid än förväntat. En av dem är vi tittar på andra sätt att publicera information som idag finns i medborgarportalen.

– En annan orsak är att det är många som skriver de dokument som ska publiceras i medborgarportalen och de upplever tillgänglighetsanpassningen som svår. Nu har vi börjat få tillgänglighetsanpassade mallar och de är en förutsättning, men inte en hundraprocentig lösning. Så nu håller vi på med att bygga en struktur med stöd kring tillgänglighetsanpassning. Detta till en stor organisation med väldigt många medarbetare. Det är mycket arbete, men detta är prioriterat så snart kommer vi att se fler dokument i portalen, säger Martin Fransson.

Här kommer du till medborgarportalen

Medborgarportalens förändringar

- Alla nya dokument i portalen ska vara tillgänglighetanpassade.

- Ärenden från tiden före mandatperiodens början (17 oktober 2022) finns kvar, men utan tillhörande handlingar.

- Handlingar som inte är tillgänglighetsanpassade finns kvar i portalen för nuvarande mandatperiod.

- Handlingar som saknas i medborgarportalen kan begäras ut genom en kontakt med aktuell nämnds registratorsfunktion, se nedan.

sv