Malmö stad
$left
$middle

Färdplan för mobilitet

Genom en färdplan för mobilitet samordnar vi våra insatser för att uppnå en hållbar mobilitet i ett växande Malmö. Det handlar till exempel om att göra plats för fler att åka kollektivt, förbättra tillgången till delade fordon och bygga ut laddinfrastrukturen.

Hit ska vi

I Malmö ska alla kunna ta sig fram på ett sätt som ger en låg klimatpåverkan. Marken ska användas effektivt och hållbara transportsätt ska prioriteras. Det ska vara självklart att gå, cykla och åka kollektivt.

Här är vi nu

  • Idag är vägtransporter den största utsläppskällan i Malmö (38 procent).
  • Utsläppen från vägtrafik har minskat, men utvecklingen behöver gå snabbare.
  • Personbilstrafiken står för 66 procent av utsläppen från vägtrafik.
  • Elektrifieringstakten för personbilar och lätta lastbilar har ökat markant de senaste åren. Den ökande trenden har dock avstannat och 2023 var 24 procent av alla nya bilar eldrivna. 7 procent av alla bilar registrerade i Malmö är eldrivna.
  • Trots att andelen bilresor minskar så minskar inte utsläppen lika mycket på grund av befolkningsökningen.
  • Tunga transporter i Malmö står för 8 procent av allt trafikarbete och 34 procent av utsläppen från vägtrafiken. Mängden tung trafik förväntas öka.

Detta behöver förändras

  • För att uppnå en hållbar mobilitet i ett växande Malmö behövs kapacitetsstarka, yteffektiva och hållbara transportslag.
  • Ytor i staden behöver omdisponeras för att göra plats för fler att cykla och åka kollektivt, men också för att skapa andra värden som ger en bättre livsmiljö för Malmöborna.
  • Hållbar mobilitet behöver öka och i större grad ersätta biltrafik. Den biltrafik som finns kvar ska i stor utsträckning drivas av el eller förnybara bränslen och alltmer bestå av delade fordon.
  • Förutsättningarna för gång, kollektivtrafik, cykel och delad mobilitet behöver ständigt utvecklas, förbättras och följas av ett förändrat resande.
  • Malmö stad, Malmöbor, arbetsplatser, företag och organisationer måste samverka för att genomföra dessa förändringar.

Detta gör vi

Malmö satsar stort på att fler ska kunna resa kollektivt och cykla. Laddinfrastruktur byggs ut och mobilitetshubbar testas för att göra delade fordon mer tillgängliga. Även godstransporter utvecklas, inte minst kring Malmö hamn. Hur reglering kan användas för att stärka klimatomställningen testas och utvecklas. För att nå våra mål pekar färdplanen för mobilitet ut följande centrala områden, tillsammans med exempel på viktiga åtgärder.

Smidigare och tryggare cykling

  • Bygga ut supercykelstråk och sammanhängande cykelstråk.
  • Förbättra befintligt cykelnät.
  • Förbättra cykelparkeringar.
  • Marknadsföra förbättrade cykelmöjligheter.

Reglering

  • Justera taxor för boendeparkering.
  • Test av fler områden med hastighetsreglering 30 km/h.
  • Claesgatan och Södra Förstadsgatan blir gågator.
  • Sallerupsvägen och Östra Förstadsgatan blir bussgator vid Värnhemstorget.

Smartare kollektivtrafik

  • Anpassa gator och trafiksystem för nya busslinjer.

Dela fordon

  • Göra en pilot för att testa mobilitetshubbar (en samlingsplats för delningsfordon).
  • Bygga 100 nya parkeringsytor för elsparkcyklar.

Bygg ut laddinfrastrukturen

  • Utredning som handlar om framtidens hållbara drivmedelsstationer och laddinfrastruktur.
  • Utbyggnad av laddinfrastruktur för Malmö stads egen fordonsflotta.
  • Utbyggnad av laddmöjligheter i Parkering Malmös anläggningar.

Samordna godstransporter

  • Flexibla ytor i hamnen för järnvägs- och containerterminal.
  • Nya järnvägsspår för effektivare godshantering i hamnen.
  • Nytt kajläge för containerfartyg.
  • Väg- och järnvägsbro för förbättrad hamnlogistik.
  • Utredning om samordnad varudistribution för Malmö stads leveranser.

Kontaktinformation och länkar

sv