Generellt finns det ingen anledning att använda bilder med text. Det enda giltiga undantagen är logotyper.
Snabba och upprepade blinkningar kan orsaka epileptiska anfall. Innehåll i inlägg och i videor får därför aldrig blinka tre gånger per sekund eller oftare.
Emojier eller smileys är en naturlig del av sociala medier men använd dem med försiktighet. Emojier får aldrig beskrivas med tecken, till exempel :-). De kan vara svåra både för människor och skärmläsare att tolka och förstå.
Färg får aldrig vara det enda sättet som du förmedlar information. Ett exempel är diagram.
Så kallade hashtaggar (#) används framför ord för att kategorisera inlägg. Dessa används i de flesta sociala medier och hashtaggarna blir automatiskt till länkar till andra inlägg med samma hashtag.
Undvik innehåll som blinkar, rör sig och skrollar automatiskt. Om du publicerar rörligt innehåll ska det alltid finnas en möjlighet för användaren att pausa uppspelningen.
Som myndighet ska vi kommunicera på klarspråk, vi ska skriva enkelt och tydligt. Det betyder att meningar ska vara korta, du ska undvika svåra ord och skriva ut förkortningar.
All text ska ha tillräckliga kontraster mot bakgrunden. Du kan påverka kontrasten på Instagrams händelser, YouTube och i de videor som du beställer eller producerar själv.
Alla bilder som är meningsbärande, alltså har betydelse för innehållet, och andra grafiska element ska ha ett textalternativ (alt-text) som ger de som inte kan se bilder ett alternativ som gör att de kan ta till sig informationen på lika villkor som andra.
Malmö stads videofilmer ska alltid ha både undertexter och syntolkning. Ett alternativ till undertexten kan bli aktuellt om filmen är helt textbaserad, vilket ju inte är helt ovanligt i sociala medier.
Tydliga länkar underlättar för alla. Skriv länkar så att användaren förstår vart länken leder, alltså var man hamnar om man klickar på den. I sociala medier måste länkar beskrivas i texten före länken.
Dokument, till exempel word-, excel och ppt-filer, som laddas upp och publiceras på våra sociala medierplattformar ska vara tillgängliga.