$left
$middle

Smartare kollektivtrafik

När vi blir en halvmiljonstad 2050 kommer fler resa kollektivt i och till och från Malmö. Därför satsar Malmö stad på att utveckla kollektivtrafiken, så att ännu fler kan resa tillsammans på ett smidigt och hållbart sätt.

Malmö stad arbetar med att främja kollektivtrafiken. Det behöver bli enklare, smidigare och punktligare att resa kollektivt. Och i ett växande Malmö kommer ännu fler göra det, både inom staden samt till och från. Dels för att det är ett hållbart sätt att resa och för att det snart kommer bli smidigare än någonsin.

Nu gör vi plats för smartare kollektivtrafik

En viktig förutsättning för smidig kollektivtrafik är dess framkomlighet och prioritering i trafiken. I dagsläget har våra gator inte kapacitet att hantera de resebehov som kommer med att vi blir en halvmiljonstad 2050.

De kommande åren bygger vi därför om många av stadens gator så att bussarna kan rulla ännu smidigare i Malmö. Vi bygger särskilt om för MalmöExpressen, Skånetrafikens elbussar som idag trafikerar linje 5 och 7 och framöver även linje 2, 4, 8 och 10. Vi utvecklar även linje 3, 6 och 9.

Anpssningarna innebär exempelvis att vi flyttar eller uppgraderar några bussterminaler och hållplatser. Det planeras också för två nya broar för kollektivtrafik och cykel.

Många av de sträckor och gator linjerna kör på i dag kommer alltså byggas om fram till preliminärt 2031. I takt med att vi blir klara blir det ännu enklare, smidigare, att resa kollektivt. Och staden står bättre rustad för att kunna tillgängliggöra fler kollektivresor åt fler Malmöbor, verksamma och övriga som reser till och inom Malmö. Samtidigt som vi kan minska utsläppen och får renare luft.

Fler cykelbanor och mer grönska

Upprustningen av kollektivtrafiken finansieras genom Ramavtal 8 Storstad Malmö, ett avtal som Malmö stad ingått med andra skånska kommuner, Region Skåne, staten. Inom avtalet ingår 50 % finansiering för en utbyggd kollektivtrafik och 25 % finansiering för enklare cykelresor.

Samtidigt som vi bygger om gatorna för bussen bygger vi därför om även för cykeln. Vi anpassar gatorna och trafikssystemet därför på ett sätt som ger båda dessa färdmedel bättre framkomlighet. Hur trafiken planeras varierar utifrån platsens förutsättningar, men det kan till exempel innebära fler separata busskörfält, bredare eller fler enkelriktade cykelbanor.

När vi omvandlar stadsmiljön på det här sättet får vi också plats åt fler viktiga och trivsamma inslag i staden: tryggare gångbanor, mer träd och grönska eller mötesplatser. På så sätt blir det mer av allt som är bra med Malmö, åt alla.

Bussen MalmöExpressen linje 5 körandes längs Djäknegatan, nära Caroli i Malmö. Den kör i riktningen mot centralen och är på väg att stanna vid busshållplatsen Djäknegatan.

Vad är MalmöExpressen?

Skånetrafikens stadsbusskoncept MalmöExpressen ska trafikera linjerna. Dessa bussar är 24 meter långa, är helt elektriska och laddas på depå. De kan trafikera upp till 130 resenärer. De första helelektriska MalmöExpressbussarna kom i juni 2022 och trafikerar linje 8. Genom att införa helelektriska bussar bidrar vi till att göra staden mer hållbar tack vare mindre utsläpp av fossila bränslen. Fler kommer också kunna resa kollektivt. Och dessutom blir stadsmiljön tystare.

Följande kollektivtrafikstråk/stadsbusslinjer ingår i Ramavtal 8 Storstad Malmö

MalmöExpressen linje 2 kommer att trafikera sträckan Kastanjegården–Lindängen–Söderkulla–Nyhamnen, med planerad trafikstart i december 2028.

MalmöExpressen linje 4 kommer trafikera sträckan Limhamn kalkbrottet–Segevångsbadet, med planerad trafikstart 2025.

MalmöExpressen linje 5 trafikerar sedan 2014 sträckningen Stenkällan–Rosengård–Västra Hamnen. Bussens sträckning kommer förändras, enligt plan i december 2024, och istället köra via den kommande Styrmansbron som över Södra Varvsbassängen.

MalmöExpressen linje 8 trafikerar sträckan Lindängen–Hermodsdal–Västra Hamnen, och sattes i trafik i juni 2022.

MalmöExpressen linje 10 kommer trafikera sträckan Malmö C–Lorensborg–Hyllie–IKEA Hubbhult–Svågertorp.

Planerad trafikstart är december 2029.

Tre ytterligare stadsbusslinjer i Malmö kommer att förbättras tack vare Ramavtal 8 Storstad Malmö.

  • Linje 3 (Ringlinjen): ny hållplats på Pildammsvägen tillkommer, samt att bussen kommer att trafikera Carlsgatan. Klart december 2025.
  • Linje 6 (Toftanäs–Bunkeflostrand–Klagshamn), klart december 2025.
  • Linje 9 (Ön–Limhamn–Lindängen–Rosengård–Värnhem). Tar över sträckning från linje 33, men kommer inte trafikera Svågertorp. Planerad trafikstart 2022. Här planeras det för en kollektivtrafik- gång och cykelbro mellan norra delen av Ön och Limhamns hamnområde/Glasbruket. Bron ska stå klar senast 2030.

Så finansieras satsningen

Den utbyggda kollektivtrafiken finansieras genom Ramavtal 8 Storstad Malmö, ett avtal som bland andra Malmö stad undertecknat.

sv