Matminnen från Malmö

Har du några speciella matminnen från Malmö? Vilka restauranger minns du och hur har vanorna att äta ute ändrats för dig? Minns du någon restaurang du alltid besökte eller har du något särskilt minne ifrån något restaurangbesök?

Restaurang Bodini som låg i gamla Arbetethuset i många år men som nu inte finns kvar.

Foto: Malmö stadsarkiv

Vad minns du? Skicka in din berättelse till oss. Alla frågor i formuläret är viktiga, men du väljer själv vilka frågor du vill svara på.

Du är framtidens historia!

“Mitt minne är att vi alltid på skolavslutningarna gick till Bodoni i början av 1980-talet. Det kan vara så att det bara hände två gånger, men känslan är att det alltid var så. Bodoni låg i Arbetet-huset (nuvarande Stadsarkivet på Bergsgatan). Arbetet-huset var en central plats för mig under uppväxten eftersom jag bodde nära Möllevången.

Det som var speciellt på Bodoni var att det knappt fanns någon personal. De hade en menytavla med plastbokstäver och så tryckte man på en knapp bredvid den maträtt man ville ha. Sedan ropade de ut maträtten när den var klar. Det var husmanskost, på menyn stod till exempel köttbullar, potatis, brunsås och lingon. Knappen var röd.

Som vuxen kan jag se att det egentligen var en vanlig lunchrestaurang, men som barn var det fantastiskt. Jag tryckte på en knapp och de visste vilken mat jag ville ha - det var magi! Hur maten smakade minns jag inte, utan det var miljön som var fantastisk för mig som barn. “