$left
$middle

Volontärsroller och organisation

Här presenteras hur volontärorganisationen är uppbyggd, vilken hubb olika roller utgår från och vad de olika rollerna innebär.

Olika roller kommer ha sina utgångspunkter från de tre olika hubbarna – Hyllie, Folkets park och Malmö live. Det kommer finnas volontärsrum på varje hubb.

Organisationskarta över volontärer.

Bilden visar vilken hubb du kommer utgå ifrån baserad på din roll. Volontärservice och Cityvärdar kommer utgå från flera hubbar och Runners kommer placeras ut av volontärcentralen där behovet finns.

Teamledare

Alla volontärer har en eller flera teamledare som ansvarar för varje volontärsgrupp. Alla teamledare är personer från Malmö stad som kommer vara era kontaktpersoner gällande schemaläggning, pass, områdesspecifika utbildningar och frågor som ligger nära era uppdrag..

Teamledarens ansvar:

  • Planering av områdesspecifik utbildning.
  • Kontaktperson för volontärerna inom området.
  • Schemaläggning av volontärer – tas fram med delprojektledare.
  • Arbetsledning av volontärer under genomförande – skiljer sig mellan områden.
  • Bryggan mellan volontärsledning, volontärcentralen och delprojektledaren.
  • Se till att volontärerna har en bra arbetsmiljö.

Volontärcentralen

Volontärcentralen är en funktion som tillsammans med teamledare har ett övergripande ansvar för att du får den stöttning du behöver. Hit kommer du exempelvis kunna höra av dig om du behöver hjälp att svara på frågor från besökare eller om du blir sjuk.

Volontärcentralen beräknas vara igång från och med den 27 april men det kommer finnas en kontakt för volontärer som är igång tidigare.

Roller

Ditt uppdrag är att välkomna personer som ska ackrediteras, göra ID-koll och lämna ut den tilldelade ackrediteringen.

Ackreditering beräknas vara igång 1 april–13 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Fokus kommer vara på att hjälpa delegationer och TV-produktionen bakom kulisserna. Uppgifterna kommer skilja sig åt inom denna grupp och du kommer få tydligare riktlinjer av din teamledare och SVT.

Backstage beräknas vara igång 1 april–17 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig med din schemaläggning.

Du har kontakt med inbjudna gäster som du guidar i olika sammanhang för att alla ska hamna på rätt plats. Du kommer även att hjälpa till i produktionen, som att hålla uppe flödet på "Turkosa mattan" och se till att obehöriga inte beträder området, samt hjälpa till vid invignings- och avslutningsfesten.

City Events beräknas vara igång 4–12 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig med din schemaläggning.

Du är utplacerad ute i stan och tar hand om alla besökare som har frågor, uppmuntrar till deltagande och är ett ansikte utåt.

Cityvärdar beräknas vara igång 29 april–11 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Du har som uppdrag att ta hand om och hjälpa de olika ländernas tävlingsdelegationer före och under Eurovision. Du säkerställer att delegationen är på rätt ställe vid rätt tid, hjälper till att boka transporter och vägleder dem så de får en trevlig vistelse i Malmö.

Delegationsvärdar beräknas vara igång 25 april–12 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Som värd i Eurovision Village välkomnar du besökare och hjälper till vid olika programpunkter i Eurovision Village. Dina arbetsuppgifter kommer innefatta sysslor kopplade till evenemangsarbete såsom att färdigställa arrangemangsområden, stötta projektledare med enklare praktiska och administrativa insatser.

Eurovision Village beräknas vara igång 4–12 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Du är med och förbereder dekor som ska smycka Malmös gator under Eurovision. Du kommer också stå som värd för ett eller flera konstverk under evenemanget och berätta om dem för besökarna.

Gestaltning beräknas vara igång 8 april–12 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Din uppgift är att serva media på plats i mediacentret, hjälpa till vid presskonferenser och lösa många praktiska detaljer.

Mediavärdar beräknas vara igång 4–13 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Som runner är den ena dagen inte den andra lik och beror helt på vad som behövs för stunden. Ditt uppdrag styrs av volontärcentralen och du kan bli utplacerad på flera olika roller under din period som volontär.

Runners beräknas vara igång 22 april–17 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Ditt ansvar innebär många fysiska moment som att bära, packa in i bilar och bussar, hantera bagage och lämna/hämta saker.

Transportlogistik beräknas vara igång 25 april–13 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Du ger personalen från SVT service och ansvarar för fika och annat som kan behövas.

Trivselvärdar beräknas vara igång 1 april–17 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

Du upprätthåller en välfungerande arbetsplats för alla volontärer och ser till att volontärcentret fungerar rent praktiskt. Arbetet är varierande och kan bestå av att ge ut information till andra volontärer, ordna med maten och ansvara för att volontärsrummen är avslappnande och trygga platser.

Volontärservice beräknas vara igång 24 april–13 maj.

Din teamledare kommer höra av sig till dig när du kan boka dina pass.

sv