$left
$middle

Stadigvarande serveringstillstånd

Om du har en verksamhet där du planerar att regelbundet servera alkohol behöver du ett stadigvarande serveringstillstånd, det vill säga ett tillstånd som gäller tills vidare. Exempel på verksamheter som behöver stadigvarande tillstånd är restauranger och cateringföretag som erbjuder alkoholdrycker.

Handläggningstid för tillstånd

Ett ärende om stadigvarande serveringstillstånd tar normalt sett två till tre månader att handlägga om ansökan är komplett. Det kan ta tid att få svar från våra remissinstanser, det vill säga de organisationer vi samarbetar med. Handläggningstiden beror till stor del på hur snabbt du som söker inkommer med begärda handlingar.

Handläggningsprocessen

Detta händer när du lämnat in din ansökan:

  1. Ansökan registreras och du får en handläggare som har hand om ditt ärende och som du ska kontakta i första hand.
  2. Handläggaren granskar dina ansökningshandlingar och påbörjar en utredning.
  3. Om din ansökan inte är komplett skickar handläggaren ett brev eller ett mejl till dig där du ombeds att skicka in de uppgifter som saknas. Handläggaren kan också kontakta dig om hen har frågor om din ansökan.
  4. Handläggaren hämtar uppgifter från andra myndigheter – som Polismyndigheten, miljöförvaltningen och Skatteverket – för att bedöma din och serveringslokalens lämplighet och förutsättningar.
  5. Beroende på vilka svar tillståndsenheten får från de andra myndigheterna kan du behöva skicka in kompletterande uppgifter.
  6. Handläggaren gör en bedömning av de insända handlingarna och svaren från myndigheterna och kontrollerar att de överensstämmer med vad lagen och riktlinjerna säger.
  7. Om din ansökan om stadigvarande tillstånd gäller en serveringstid efter klockan 03.00 skickas ansökan till arbetsmarknads- och socialnämndens arbetsutskott som fattar beslut i ditt ärende.
  8. Din ansökan bifalls eller får avslag. I vissa fall kan du få delvis bifall. Det innebär att du får ett serveringstillstånd, men till exempel med kortare serveringstid än vad du ansökt om.

Blir beslutet om serveringstillstånd ett avslag eller delvis bifall kan du överklaga till förvaltningsrätten. Din handläggare informerar dig om hur det går till. Tänk på att du måste överklaga beslutet inom tre veckor.

Tillståndet kan inte överlämnas eller flyttas

Ett stadigvarande serveringstillstånd gäller bara för det företag (organisationsnummer) som fått tillståndet och i den lokal som står angiven i tillståndsbeviset. Tillståndet kan inte överlämnas till någon annan person, annat bolag eller flyttas med till en annan lokal. Då måste du ansöka på nytt.

Om du redan har stadigvarande serveringstillstånd och vill förändra något i verksamheten ska du anmäla förändringarna till tillståndsenheten.

Krav på verksamheten

För att få stadigvarande serveringstillstånd måste lokalen och verksamheten uppfylla följande krav:

  • Lagad eller på annat sätt tillredd mat (både förrätter, huvudrätter och efterrätter) ska serveras under hela tiden som alkohol serveras.
  • Efter klockan 23.00 räcker det att några olika enklare maträtter serveras.
  • Lokalen ska vara brandsäker, ha ett lämpligt antal sittplatser för matservering och får inte medföra risk för människors hälsa.
  • Lokalen ska vara registrerad som livsmedelsanläggning hos miljöförvaltningen.
  • Eget kök som ska finnas i anslutning till serveringslokalen.

Malmö stads riktlinjer för alkoholserveringstillstånd

Kontakta oss

Tillståndsenheten

Telefon:
040-34 55 50
Telefontider:
Måndag–fredag 13.00–15.00
Postadress:
Tillståndsenheten Tillståndsenheten, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen 205 80 Malmö
Besöksadress:
Fänriksgatan 1
Besökstider:
Måndag–fredag 13.00–15.00. Vi tar endast emot bokade besök. Ring oss för att boka en tid.
sv