$left
$middle

Smartare kollektivtrafik

När vi blir en halvmiljonstad 2050 kommer fler resa kollektivt i, samt till och från Malmö. Nu satsar Malmö stad på att utveckla kollektivtrafiken, så att ännu fler kan resa tillsammans på ett smidigt och hållbart sätt.

Malmö stad arbetar med att främja kollektivtrafiken. Det behöver bli enklare, smidigare och punktligare att resa kollektivt. Och i ett växande Malmö kommer ännu fler göra det, både inom staden samt till och från. Dels för att det är ett hållbart sätt att resa och för att det snart kommer bli smidigare än någonsin.

Nu rustar vi upp gatorna för kollektivtrafiken

En viktig förutsättning för smidig kollektivtrafik är dess framkomlighet och prioritering i trafiken. I dagsläget har våra gator inte kapacitet att hantera de resebehov som kommer med att vi blir en halvmiljonstad 2050.

Malmös gator kommer därför byggas om så bussarna kan rulla ännu smidigare i staden. Det innebär exempelvis att vi bygger busskörfält eller flyttar eller uppgraderar några bussterminaler och hållplatser. Vi anpassar helt enkelt gatorna och trafikssystemet på ett sätt som ger bussen bättre framkomlighet. Samtidigt bygger vi nya cykelbanor och planterar mer grönska.

Vi bygger särskilt om för MalmöExpressen, Skånetrafikens eldrivna stadsbusskoncept. De trafikerar redan linje 5, 7 och 8. Framöver ska de trafikera linje 2, 4, 8 och 10. Vi utvecklar även linje 3, 6 och 9. Vi bygger även två nya broar för kollektivtrafik och cykel.

Så blir det när det är klart

I takt med att vi blir klara kommer det bli ännu enklare, smidigare, att resa hållbart. Och staden står bättre rustad för att kunna tillgängliggöra fler smartare resor åt fler Malmöbor, verksamma och övriga som reser till och inom Malmö. Samtidigt som vi utsläppen kan minska och vi får renare luft i vår stad.

Illustration över framtida Erikslustvägen, som kommer ha dubbelriktad cykelbana på västra sidan och separata busskörfält för MalmöExpressen linje 4. Nya, friska rosor planteras för att bevara gatans karaktär.

Visionsbild över Erikslustvägen, som byggs om för MalmöExpressen linje 4 2023-2025

MalmöExpressen linje 2 kommer att trafikera sträckan Kastanjegården–Lindängen–Söderkulla–Nyhamnen, med planerad trafikstart i december 2028.

MalmöExpressen linje 4 kommer trafikera sträckan Limhamn kalkbrottet–Segevångsbadet, med planerad trafikstart 2025.

MalmöExpressen linje 5 trafikerar sedan 2014 sträckningen Stenkällan–Rosengård–Västra Hamnen. Bussens sträckning kommer förändras, enligt plan i december 2024, och istället köra via den kommande Styrmansbron som över Södra Varvsbassängen.

MalmöExpressen linje 8 trafikerar sträckan Lindängen–Hermodsdal–Västra Hamnen, och sattes i trafik i juni 2022.

MalmöExpressen linje 10 kommer trafikera sträckan Malmö C–Lorensborg–Hyllie–IKEA Hubbhult–Svågertorp.

Planerad trafikstart är december 2029.

Tre ytterligare stadsbusslinjer i Malmö kommer att förbättras tack vare Ramavtal 8 Storstad Malmö.

  • Linje 3 (Ringlinjen): ny hållplats på Pildammsvägen tillkommer, samt att bussen kommer att trafikera Carlsgatan. Klart december 2025.
  • Linje 6 (Toftanäs–Bunkeflostrand–Klagshamn), klart december 2025.
  • Linje 9 (Ön–Limhamn–Lindängen–Rosengård–Värnhem). Tar över sträckning från linje 33, men kommer inte trafikera Svågertorp. Planerad trafikstart 2022. Här planeras det för en kollektivtrafik- gång och cykelbro mellan norra delen av Ön och Limhamns hamnområde/Glasbruket. Bron ska stå klar senast 2030.

Om MalmöExpressen

Skånetrafikens stadsbusskoncept MalmöExpressen har 24 meter långa busar, är helt elektriska och laddas på depå. De kan trafikera upp till 130 resenärer. De första helelektriska MalmöExpressbussarna kom i juni 2022 och trafikerar linje 8. Genom att införa helelektriska bussar bidrar vi till att göra staden mer hållbar tack vare mindre utsläpp av fossila bränslen. Fler kommer också kunna resa kollektivt. Och dessutom blir stadsmiljön tystare.

Bussen MalmöExpressen linje 5 körandes längs Djäknegatan, nära Caroli i Malmö. Den kör i riktningen mot centralen och är på väg att stanna vid busshållplatsen Djäknegatan.

Så finansieras satsningen

Den utbyggda kollektivtrafiken finansieras genom Ramavtal 8 Storstad Malmö, ett avtal som bland andra Malmö stad undertecknat. Inom avtalet ingår 50 % finansiering för en utbyggd kollektivtrafik och 25 % finansiering för cykel.

sv