Crash course – relationer i sociala medier
Våga testa!
Varje plats har en unik jargong och stil, så även på sociala medier. Det enda sättet att lära sig den är att ge sig ut och testa. Då kan du se hur andra gör.
Var generös.
Dela med dig av det du kan. Lyft andra. Bjud på dig själv. Gilla eller retweeta frikostigt. Det blir roligare och andra blir generösare mot dig.
Uppmuntra det goda.
För inte vidare negativitet utan fokusera på det positiva. Men våga på ett sakligt och ödmjukt sätt bemöta det negativa om det behövs.
Var källkritisk.
Exempel på historier som varit felaktiga men spridits vidare på webben är många. Var extra noggrann när det liknar mobbing.
Ha roligt och använd sunt förnuft.
Diskutera och interagera med användarna, våga vara personlig.
Kontakta oss
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
Sidan senast uppdaterad: