The Spell of New
I Kungsparken genomförs projektet The Spell of New, där konstnärer arbetar med att utforska platsens betydelser och de olika minnen, förväntningar, drömmar och relationer som är kopplade till den.

Matti Sumari (f. 1987), Relik / The Relic, 2025. Foto: Helene Toresdotter / Malmö Konstmuseum
Under året genomförs serien "The spell of New", där konstnärer och Malmöbor tillsammans utforskar platsens historia, minnen och framtida möjligheter. Här står parkens grönskande omgivningar, platsens mångbottnade histori och framtidens konstmueum i centrum för nyproducerade konstverk av lokala och internationella konstnärer.
Kapitel 1: The Spell of New - Apparatus 22
En kväll i september 2024 delade konstnärerna i Apparatus 22 tre kollektiva upplevelser i trolleri, tänkande, och föreställningar om Malmö Konstmuseums framtida hem med förbipasserande och inbjudna i Kungsparken. Publiken bjöds på en gemenskap full av brinnande frågor, ett generöst byteserbjudande, falafel och allsång. En del av Apparatus 22s intervention var en installation bestående av lysande frågor. Installationen är del av deras långvariga praktik där de arbetar med
just frågor som verktyg. Med poetiska, humoristiska och djupt kritiska frågeställningar syftar installation till att reflektera över de förändringar och möjligheter ett nytt hus kan ge Malmö Konstmuseum.
Apparatus 22 är ett multidisciplinärt konstkollektiv initierat av de nuvarande medlemmarna Erika Olea, Maria Farcas och Dragos Olea och den avlidne konstnären Ioana Nemes (1979, Bukarest – 2011, NYC) i januari 2011. Apparatus 22 är för närvarande baserade mellan Bukarest och Bryssel och utforskar relationer mellan mode och ekonomi, politik, genus, sociala rörelser och religion för att bättre förstå vår samtid.
Kapitel 2: Patiens (spel) / Patience (game) – Benedikte Bjerre, Jaakko Pallasvuo, Matti Sumari och Viktor Timofeev
"What is the probability of knowing the probability, of knowing it too well, of knowing it too early, of knowing what will happen, of knowing before others know, of knowing before it happens, of knowing and still waiting, of waiting and still knowing?"
Jaakko Pallasvuo, Fortune, 2025
Det finns en fysisk likhet mellan att träda in i ett ödehus och att besöka en utställning; sinnena skärps och uppmärksamheten förhöjs. Ambitionen med Patiens (spel) / Patience (game) är att presentera en totalinstallation av miljön och konsten, där verken samspelar med det före detta casinots interiör. Spöklika gestalter i de halvdunkla salarna. Rester av vad som varit, alla krossade drömmar och lager av historier som sitter i väggarna.
Patiens är ett kortspel för en person. Det är inte ett hetsigt hasardspel, utan snarare meditativt till sin natur. Går det att vinna när man spelar mot sig själv? Ordet kommer från franskans patiens, där det fram till början av 1800-talet enbart stod för tålamod, att lugnt och i tystnad uthärda och vänta på att något ska hända. Titeln refererar till husets historia och de många skeenden som krävt tålamod av platsen.
Merparten av verken av Benedikte Bjerre, Jaakko Pallasvuo, Matti Sumari och Viktor Timofeev är skapade för Patiens (spel) / Patience (game).
Matti Sumari visar nya skulpturer som går i dialog med byggnadens brokiga historia men också det franciskanerkloster med tillhörande örtagård som på 1400-talet låg på platsen. Viktor Timofeevs storskaliga installationer utgår från det godtyckliga i tid och språk och berör migration, modersmål och alienation. Jaakko Pallasvuo har undersökt spelandets mekanismer utifrån strävan efter att få det bättre, eller att göra en klassresa, samt den estetik som omgärdar idéer om tur och förmögenhet. I Benedikte Bjerres installation lyfts relationerna mellan individ och kollektiv, kontroll och förlust av densamma.
Här intar de nyproducerade verken de övergivna spelsalarna och blir kvar, till skillnad från
konstmuseets ordinarie utställningsprogram, där väggarna rivs, byggs och målas om inför varje ny installation. Tärningen är kastad.
Mer om verken och konstnärerna
Benedikte Bjerre
Benedikte Bjerre
Lisa’s Chickens (Farm Life) består av femtio individuellt namngivna heliumballongshönor som rör sig över golven i de före detta spelhallarna. Hönornas namn är baserade på de femtio vanligaste namnen på nyfödda flickor i Sverige under 2022, året som verket förvärvades av konstmuseet. Titeln Lisa’s Chickens (Farm Life)
refererar till mobilspelet Farm Life som går ut på att styra en bonde med namnet Lisa och vägleda hennes sysslor på en bondgård. Verket lyfter den sexistiska aspekten av att referera till kvinnor som
“hönsmammor”, “kacklande” eller “chicks” och väcker på ett humoristiskt sätt frågor om kön, marknadsekonomi och vår relation till andra individer. Samtidigt berör verket vårt förhållande till det rurala och naturen, och den distanserade blick vi ofta har på densamma.
Benedikte Bjerre är född 1987 i Köpenhamn där hon bor och verkar. Hon är utbildad vid HFBK Städelschule, Frankfurt am Main och Det Kongelige Danske Konstakademi.

Benedikte Bjerre, Lisa’s Chickens (Farm Life), 2016/2022 Foto: Adèle Tornberg

Benedikte Bjerre, Lisa’s Chickens (Farm Life), 2016/2022 Foto: Adèle Tornberg
Jaakko Pallasvuo
Jaakko Pallasvuo
“Jag blev intresserad av ett diagram som jag hittade i en bok om slump, det föreställer en forntida tärning som är tillplattad till två dimensioner, vilket formar ett kors. På något sätt verkar den här bilden innehålla hela resan från franciskanerkloster till casino”. Så skriver Jaakko Pallasvuo om bakgrunden till verket Matthew 27:35 för Patiens (spel) /Patience (game).
I Matteusevangeliets vers som titeln refererar till drar de som korsfäst Jesus lott om hans kläder.
Fortune är en specialskriven associativ monolog som bland annat berör föreställningar om öde, slump och framgång, skriven utifrån platsens historia och framförd av musikern och performancekonstnären Colin Self. Ömsom sjungande, ömsom talande ljuder Selfs röst ut i spelhallen från scenen, inramad av verket Vogue Revelations bestående av tapetserade affischer med motiv som tecknade änglar, supermodellen Linda Evangelista och Thierry Muglers parfym Angel.
Jaakko Pallasvuo är född 1987 i Helsingfors där han bor och verkar. Han är bildkonstnär och författare, utbildad vid Konstuniversitetet och
Teaterhögskolan i Helsingfors.

Jaakko Pallasvuo, Annabelle Bronstein, 2025 Foto: Helene Toresdotter
Matti Sumari
Matti Sumari
Första mötet med Matti Sumaris platsspecifika skulpturala installationer sker på uppfarten utanför byggnaden. En gestalt som påminner om en munk interagerar med den roulette i sten som Casino Cosmopol fick i present av staden när de öppnade i verket Relik. Från kroppen växer stiliserade avgjutningar av växter som tros ha funnits i franciskanerklostrets odlingar som fanns på platsen under 1400-talet, som kål, vitlök och äpple. I Solitude har en gatlykta från Kungsparken fått fötter och krupit in och slagit sig ner i entrén. Själva lyktan blir ett huvud och på ena knäet sitter en fjärilsliknande figur med vingar formade som öron.
Kanske reflekterar verket spännvidden mellan vald och ofrivillig ensamhet.
Den fundersamma figuren i återvunnen plast reflekterar över sin sönderfallande tillvaro. Verket har titeln Konstnären och karaktärens rygg är täckt av taggiga utväxter, dessa former är hämtade ur plastätande bakterier.Konstverken Dräng och Skuggan har bearbetats genom den traditionella hantverksmetoden kallhamring, ett plåtslageri i dess enklaste form där konstnären töjer ut metallen till utbuktningar och bulor med hjälp av tusentals små hammarslag. Samtidigt som verken formas till mänskliga gestalter utsätts konstnärens egen kropp för påfrestningar under enformiga slitsamma arbetsmoment.
Matti Sumari är född 1987 i Helsingfors, bor och arbetar i Malmö. Han är utbildad på Umeå Konsthögskola och Nordiska konstskolan, Karleby, Finland.

Matti Sumari, Solitude, 2025 Foto: Helene Toresdotter
Viktor Timofeev
Viktor Timofeev
”Jag växte upp i Riga och talade både lettiska och ryska, men lettiskan upphörde när jag och min familj emigrerade till USA. När min farfar som alltid uppmuntrat min lettiska identitet gick bort försvann också min närmaste länk till språket. När jag som vuxen återvände till Riga ville jag smälta in. Först på senare tid har jag accepterat att detta aldrig kommer att ske, att jag delar min splittrade identitet med många och att det är något jag kan omfamna. Blandningen av språk har inspirerat mig till mitt pågående arbete som är ett alfabet i förändring.” Så skriver Viktor
Timofeev om sitt arbete med verken Circular Alphabet: Kids Edition’ och Abecedary Clock, som är gjorda i nya versioner anpassade till husets interiör. I de klockliknande verken tickar systematiskt och oändligt muterade bokstavsformer fram.
Videoverket Alice, Bob, Carol, and David utspelar sig i en algoritmisk mise-en-scène där fyra karaktärer, utför en koreografi som är beroende av varandra, Varje karaktärs beteendemässiga tidslinje utforskas individuellt, vilket gradvis avslöjar deras subjektiva verkligheter och hur dessa påverkar deras kollektiva dynamik. I grunden berör verket människans längtan efter samhörighet trots alla hinder.
Viktor Timofeev är född 1984 i Riga och bor och verkar i New York. Han är utbildad vid Piet Zwart Institute i Rotterdam och Hunter College i New York.

Viktor Timofeev, Abecedary Clock, 2020-2025 Foto: Helene Toresdotter
Kontakta oss
Malmö Konstmuseum
- E-post:
- malmokonstmuseum@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Postadress:
- Malmö stad Malmö Konstmuseum 205 80 Malmö
Sidan senast uppdaterad: