Generellt finns det ingen anledning att använda bilder med text. Det enda giltiga undantagen är logotyper.
Snabba och upprepade blinkningar kan orsaka epileptiska anfall. Innehåll i inlägg och i videor får därför aldrig blinka tre gånger per sekund eller oftare.
Emojier eller smileys är en naturlig del av sociala medier men använd dem med försiktighet. Emojier får aldrig beskrivas med tecken, till exempel :-). De kan vara svåra både för människor och skärmläsare att tolka och förstå.
Färg får aldrig vara det enda sättet som du förmedlar information. Ett exempel är diagram.
Undvik innehåll som blinkar, rör sig och skrollar automatiskt. Om du publicerar rörligt innehåll ska det alltid finnas en möjlighet för användaren att pausa uppspelningen.
Som myndighet ska vi kommunicera på klarspråk, vi ska skriva enkelt och tydligt. Det betyder att meningar ska vara korta, du ska undvika svåra ord och skriva ut förkortningar.
All text ska ha tillräckliga kontraster mot bakgrunden. Du kan påverka kontrasten på Instagrams händelser, YouTube och i de videor som du beställer eller producerar själv.
Malmö stads videofilmer ska alltid ha både undertexter och syntolkning. Ett alternativ till undertexten kan bli aktuellt om filmen är helt textbaserad, vilket ju inte är helt ovanligt i sociala medier.
Tydliga länkar underlättar för alla. Skriv länkar så att användaren förstår vart länken leder, alltså var man hamnar om man klickar på den. I sociala medier måste länkar beskrivas i texten före länken.
Instagrams händelser, eller stories, som de brukar kallas är tyvärr inte speciellt tillgängliga. Det finns ingen funktion för att skriva in bildbeskriving och händelser innehåller ganska ofta element som gör dem svåra för personer med vissa funktionsnedsättningar.
En film som visar hur man tillgänglighetsanpassar ett inlägg på LinkedIn.
Dokument, till exempel word-, excel och ppt-filer, som laddas upp och publiceras på våra sociala medierplattformar ska vara tillgängliga.
Sociala medier i Malmö stad är en handbok för hur Malmö stad ska arbeta med sociala medier. Vi vill att alla ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur Malin uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.