Fordonstvätt
Det finns några riktlinjer för dig som ska starta eller redan driver en fordonstvätt så att du följer lagstiftningen i miljöbalken. Miljöförvaltningen bedriver tillsyn på fordonstvättar, vilket innebär att vi kommer och tittar på hur det ser ut i just er verksamhet.
Smutsigt vatten från fordonstvättar innehåller bland annat tungmetaller och olja. Det är viktigt att sådana föroreningar tas omhand eftersom dessa ämnen kan störa de kommunala reningsverkens biologiska processer och förhindra att slammet används eller passerar reningsverk och hamnar i miljön. För att rena vattnet i tillräcklig utsträckning måste varje fordonstvätt vara ansluten till någon form av reningsanläggning som klarar av att rena vattnet från de föroreningar som uppkommer.
Om verksamheten inte följer lagstiftningens krav kan miljöförvaltningen besluta om åtgärdsföreläggande eller förbud mot att fortsätta att driva verksamheten. Här har vi sammanställt de lagar och regler som finns inom området, samt en mer ingående beskrivning kring vilka krav miljöförvaltningen kommer att ställa på din verksamhet. Vi har gjort en uppdelning efter olika ämnesområden för att du enkelt ska hitta svar på de frågor du har.
I de fall miljöförvaltningen anser att lagstiftningen lämnar utrymme för tolkning av hur kraven uppfylls, anger vi under rubriken ”Miljöförvaltningens råd” hur du kan göra för att undvika att miljöförvaltningen bedömer att din verksamhet måste ändras. Det vi beskriver här ska därför ses som en hjälp för att du ska kunna bedriva din verksamhet på ett miljöriktigt sätt som följer lagstiftningens krav.
Det finns några saker att tänka på när du startar en fordonstvätt, bland annat att det finns lagstiftning som du ska känna till samt att lokalen där verksamheten drivs ska vara anpassad för att driva en miljöfarlig verksamhet. Att bedriva fordonstvätt är anmälningspliktigt om du tvättar fler än 5000 personbilar eller 1000 andra motordrivna fordon per år. Läs mer om miljöfarlig verksamhet
För de verksamheter som omfattas av anmälningsplikten finns mer ingående krav på egenkontroll utöver de grundläggande krav på kontroll av verksamheten som regleras i miljöbalken. Mer om dessa krav.
Verksamheter som tvättar fler än
- 5000 personbilar
- 100 tåg eller flygplan
- 500 tågvagnar eller lok
- 1000 andra motordrivna fordon per kalenderår är anmälningspliktiga enligt 23 kapitlet, 1 § miljöprövningsförordningen (2013:251).
Du måste göra en skriftlig anmälan till miljöförvaltningen minst sex veckor innan verksamheten startar. Ändringar av betydelse (det vill säga viktiga) i anmälningspliktiga verksamheter ska också anmälas till miljöförvaltningen minst sex veckor innan förändringen genomförs. Det kan till exempel röra sig om man ändrar reningsutrustning inom verksamheten. Att inte anmäla en anmälningspliktig verksamhet innebär att man då bedriver en otillåten miljöverksamhet, vilket är straffbart.
En anmälan om miljöfarlig verksamhet eller en ändring av miljöfarlig verksamhet kan göras genom att fylla i och skicka in blanketten Anmälan miljöfarlig verksamhet.
Miljöprövningsförordningen 23 kapitlet, 1 §.
Avloppsvatten ska antingen avledas och renas eller tas om hand på något annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer. Därför ska lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar göras och inrättas.
Åtgärder
Alla som bedriver, eller avser att bedriva en verksamhet, eller vidta en åtgärd, ska också:
- göra de skyddsåtgärder
- iaktta de begränsningar och
- vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte ska, vid yrkesmässig verksamhet, bästa möjliga teknik användas.
Miljöbalken 2 kapitlet 3 §, 9 kapitlet 7 §, Tilläggsbestämmelser till ABVA (Allmänna bestämmelser VA) - Regler för utsläpp till spillvattennätet
Miljöförvaltningens råd
Föroreningar som normalt uppstår vid fordonstvätt är olja, tungmetaller, tensider och komplexbildare. Ur miljösynpunkt är det viktigast att begränsa utsläppen av olja och tungmetaller. Reningstekniken som ska finnas hos verksamheterna ska därför i huvudsak rena avloppsvattnet från dessa föroreningar. Som verksamhetsutövare ska du kunna visa att reningsmetoden fungerar för avloppsvatten från fordonstvätt samt att den är korrekt dimensionerad.
Avloppsvatten från fordonstvättar ska alltid avledas till spillvattennätet.
När det gäller krav på reningsteknik ställer miljöförvaltningen krav som baseras på verksamhetens omfattning. För anmälningspliktiga verksamheter (tvätt av fler än: 5000 personbilar, 100 tåg eller flygplan, 500 tågvagnar eller lok, 1000 andra motordrivna fordon per år) gäller dessa krav:
Miljöförvaltningen gör bedömningen att bästa möjliga teknik för reningssystem för fordonstvätt är att ha ett slutet reningssystem. Ett slutet system innebär att det inte sker något utsläpp av avloppsvatten till spillvattennätet. Miljöförvaltningen kan acceptera annan reningsteknik om du som verksamhetsutövare kan visa att det i din verksamhet inte är rimligt att installera ett slutet reningssystem. Du behöver då kunna visa att kostnaden för installation och drift inte är rimlig i förhållande till den miljönytta som man får.
I andra hand kan ett icke slutet system accepteras om det installeras korrekt dimensionerad slam- och oljeavskiljare med ett utsläpp på maximalt 5 milligram olja per liter vatten (mer information under rubriken Krav på slam- och oljeavskiljare) i kombination med korrekt dimensionerad metallavskiljning så att varningsvärdena i VA Syds – Tilläggsbestämmelser till ABVA (Allmänna bestämmelser VA) avseende metaller (tabell 2) inte överskrids. Utrustningen för metallavskiljning ska vara dimensionerad för det maximala, faktiska, sammanlagda vattenflöde som befintlig tvättutrustning i form av högtrycksaggregat, avtappningspunkter och automattvättar kan ge upphov till.
Exempel:
Om en verksamhet har fyra stycken likadana högtryckstvättar där varje högtryckstvätt har en maximal vattenförbrukning på 0,25 liter/sekund (900 liter/timme) ska metallavskiljningen vara dimensionerad för ett flöde på en liter/sekund.
Även andra typer av reningsmetoder, som till exempel ett biologiskt reningsverk kan accepteras om det har en dokumenterad reningseffekt som uppfyller kraven på oljeavskiljning (utsläpp av maximalt 5 milligram olja per liter vatten) samt klarar varningsvärdena för metaller i tabell 2 i VA Syds Tilläggsbestämmelser till ABVA (Allmänna bestämmelser VA).
Det ska finnas skriftliga rutiner för skötsel och underhåll. Kontrollerna av reningsutrustningen ska journalföras. Det ska även finnas en automatisk avstängningsventil som ska förhindra drift om reningseffekten blir nedsatt på grund av haverier eller störningar.
För icke anmälningspliktiga verksamheter (tvätt av högst: 5000 personbilar, 100 tåg eller flygplan, 500 tågvagnar eller lok, 1000 andra motordrivna fordon per år) gäller dessa krav:
Det ska finnas en korrekt dimensionerad slam- och oljeavskiljare med ett utsläpp på maximalt 5 mg olja per liter vatten (mer information under rubriken Krav på slam- och oljeavskiljare). Det ska finnas rutiner för skötsel och underhåll. Ni ska journalföra kontrollerna.
Avloppsvatten ska avledas och renas eller tas om hand på något annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer. För detta ändamål ska lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras. (Miljöbalken (1998:808) 9 kapitlet 7 §.
Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd ska också utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte ska vid yrkesmässig verksamhet bästa möjliga teknik användas.
(Miljöbalken (1998:808) 2 kapitlet 2 §, 3 §.
Miljöförvaltningens råd:
Oljeavskiljare krävs på de verksamheter där oljehaltigt avloppsvatten uppstår. För att oljeavskiljaren ska klara av att rena avloppsvattnet i tillräcklig omfattning är det viktigt att kapaciteten och reningsförmågan anpassas till verksamheten. Detta ska kunna presenteras genom en dimensioneringsberäkning enligt följande formel: NS = (fx multiplicerat med Qs) fd
där
NS = Nominell storlek på avskiljaren
fx = Hinderfaktor. För avloppsvatten från fordonstvättar är faktorn 2.
Qs = Maximal flödeshastigheten för avloppsvatten i l/s baserat på bidragande flöden från avtappningspunkter, fordonstvättar samt högtrycksaggregat. För ett högtrycksaggregat ska ett avloppsvattenflöde på 2 l/s användas. Finns det mer än ett aggregat ska 1 l/s läggas till för varje tillkommande enhet.
fd = Densitetsfaktor. Vid fordonstvätt ska densitetsfaktorn i normalfallet vara 1,5.
Ni ska göra en dimensioneringsberäkning utifrån denna formel för att visa att anläggningen är rätt dimensionerad för det vattenflöde som uppkommer inom verksamheten.
Observera att nominell storlek (NS) är ett beräknat maximalt flöde, inte den volym som oljeavskiljaren ska ha. Nominell storlek är den uppgift som används när man ska avgöra vilken kapacitet som oljeavskiljaren behöver ha. Vilket flöde en specifik högtryckstvätt har spelar därför ingen roll för denna beräkning.
Storleken ska baseras på det dimensionerade flödet och inte det faktiska flödet - vilket kan vara lägre. Det dimensionerade flödet är ett framräknat värde, och utgår från en maximal belastning från de olika källor som kan belasta avskiljaren.
Dimensioneringsberäkning görs utifrån den maximala flödeshastigheten från alla avtappningspunkter i tvättanläggningen multiplicerat med hinderfaktorn (2 för avloppsvatten från fordonstvättar) och densitetsfaktorn (1,5 vid fordonstvätt).
Slamavskiljarens volym beror på vilken typ av fordon som tvättas. Vid tvätt av lastbilar, jordbruksmaskiner eller anläggningsfordon samt vid automatiska fordonstvättar ska slamavskiljarens volym minst vara 300 gånger nominell storlek (NS) dividerat med densitetsfaktorn.
Vid tvätt av personbilar eller bussar gäller minst 200 gånger nominell storlek (NS) dividerat med densitetsfaktorn. Slamavskiljarens volym ska dock vara minst 5000 liter för automatiska fordonstvättar och minst 600 liter i övriga fall.
Verksamheter med oljeavskiljare som installerades före år 2003 har troligen en anläggning som inte klarar dagens utsläppskrav. För att uppfylla kraven ska äldre avskiljare bytas ut till en som uppfyller dagens krav. Det krävs att oljeavskiljaren har ett utsläpp av olja på maximalt 5 milligram per liter vatten.
För att en oljeavskiljare ska uppfylla kraven ska det finnas larm som varnar för hög oljenivå samt för dämning. Larmet ska varna både optiskt och akustiskt. Avskiljaren ska även vara försedd med en automatisk avstängningsventil, avluftning samt provtagningsbrunn.
Oljeavskiljaren måste skötas på rätt sätt för att den ska fungera. För att uppfylla gällande lagstiftning anser miljöförvaltningen att avskiljaren behöver underhållas och kontrolleras löpande.
Oljeavskiljaren ska tömmas så ofta som det behövs, men minst en gång per år. Dokument från tömningen ska journalföras och sparas i minst två år. I samband med varje tömning ska sakkunnig person genomföra kontroll och underhåll av oljeavskiljaren. Vid kontrollen ska minst följande underhåll utföras:
- Kontroll av larm, den automatiska avstängningen och vattennivåskillnader mellan slam och oljeavskiljare.
- Rengöring av koalesator och provtagningsbrunn.
Minst vart femte år ska sakkunnig person genomföra en besiktning av oljeavskiljaren. Den som utför besiktningen ska vara ackrediterad av SWEDAC eller ha genomgått motsvarande utbildning och kunna visa upp utbildningsintyg. Femårskontrollen ska omfatta undersökning av:
- Systemets täthet, täthet på rör, anslutningar, slam- och oljeavskiljare. Om en avskiljare är nedgrävd krävs mer än enbart en okulär besiktning (oklulär = att se, titta) av systemets täthet.
- Hållfasthetsmässigt skick, har materialet i avskiljaren vittrat eller uppvisar det ålderssvagheter?
- Inre beläggningar: finns avlagringar på ingående delar?
- Skick på inbyggda delar: sitter rör och andra delar fast?
- Skick på elektriska enheter och installationer
- Kontroll av inställning för automatisk avstängningsenhet.
Alla kontroller/underhållsåtgärder ska dokumenteras och dokumenten ska finnas tillgängliga så att ni kan visa dem för miljöförvaltningen när vi begär det.
Det förekommer att oljeavskiljare läcker. Vanliga orsaker till läckagen är marksättningar eller att packningar i och runt avskiljaren vittrat sönder. Det innebär att förorenat vatten riskerar att infiltreras i marken runt oljeavskiljaren. Eventuellt läckage är svårt att upptäcka och uppdagas först när en täthetskontroll genomförs. Därför ställer miljöförvaltningen alltid krav på en täthetskontroll när en avskiljare ska ersättas eller en verksamhet ska upphöra. I de fall en förorening identifieras kan det bli aktuellt med en sanering av marken på platsen.
Av miljöbalkens hänsynsregler framgår att alla som bedriver, avser att bedriva en verksamhet, eller vidta en åtgärd, ska
- skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens - eller åtgärdens - art och omfattning, för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet
- ska utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte ska vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
- ska undvika att använda eller sälja sådana kemiska produkter eller biotekniska organismer som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön, om de kan ersättas med sådana produkter eller organismer som kan antas vara mindre farliga.
Miljöbalken (1998:808) 2 kapitlet.
Kemikalier som förvaras inom verksamheten ska alltid förvaras med ett sekundärt skydd (invallning). En invallning kan vara ett särskilt förråd, container eller uppsamlingstråg av plåt eller plast. Grundkravet är att invallningen ska rymma den största behållarens volym plus 10 procent av övriga behållares volym.
Saknas golvavlopp i förrådet och golvet är tätt, kan den delen av verksamheten betraktas som en invallning, förutsatt att kemikalier förvaras så att eventuella läckage inte kan nå utanför lokalen. I de fall kemikalier förvaras utomhus ska det, förutom invallning, även finnas nederbördsskydd och vid behov påkörningsskydd.
Absorbermedel ska finnas lättillgängligt i händelse av spill av kemikalier. Spill och läckage som sker i verksamheten ska omhändertas, till exempel genom att samla upp det med absorbermedel.
Använt absorbermedel får inte slängas i soptunnan tillsammans med brännbart avfall eftersom det är ett farligt avfall. Därför ska separata behållare finnas för detta. I de fall det finns risk för att spill och läckage når dagvattenbrunnar, ska det finnas utrustning för att täta brunnar (exempelvis tätting, tätningsmattor eller avspärrningsbarriär). Utrustningen ska förvaras lättillgängligt i verksamheten.
Du ska ha kunskap och kontroll över de kemikalier som ni hanterar i verksamheten. Ett sätt att uppfylla kunskapskravet i miljöbalkens andra kapitel - om hur kemikalier ska hanteras och förvaras - är att aktuella säkerhetsdatablad ska finnas för de kemikalier som används i verksamheten. Dessa ska vara lättillgängliga för de som hanterar produkterna. I säkerhetsdatabladen finns bland annat information om vilka åtgärder som ska göras för att minimera skador på hälsa och/eller miljö i händelse av spill eller annan olycka. Säkerhetsdatabladen ska uppdateras minst vart tredje år eller vid behov, till exempel om produkten förändras.
Det ska finnas en kemikalieförteckning över samtliga kemikalier som ni använder. Mall för kemikalieförteckning för icke anmälningspliktiga verksamheter. Word, 13.5 kB. (Word, 13.5 kB)
Förteckningen ska innehålla information om:
- vilka produkter som används
- vad de används till
- när och hur de är farliga
- i vilken omfattning de används samt
- när säkerhetsdatabladet senast uppdaterades.
En kemikalieförteckning är, när den hålls uppdaterad, ett dokument som ger en överblick över vilka kemikalier ni har. Den är till hjälp för att sortera ut kemikalier som inte längre används, eller som kan ersättas med andra, mer miljövänliga produkter. Kemikalieförteckningen är en förutsättning för att kunna arbeta med produktval på ett mer systematiskt sätt.
Du ska kontinuerligt göra en översyn av kemikalier som inte används för att förhindra onödig lagring. Det finns även en risk att äldre förvaringskärl och förpackningar börjar läcka. Det kan också förekomma kemikalier som innehåller ämnen som är förbjudna eller som inte anses vara lämpliga att använda i verksamheten.
I händelse av spill/olycka ska ni direkt kunna ta reda på vad som spillts ut. Kemikalier ska därför förvaras i originalförpackningar eller i korrekt uppmärkta behållare så att det tydligt framgår vilka kemikalier som finns i respektive dunk eller kärl. Kemikalier ska förvaras i behållare som är beständiga mot de kemikalier som lagras och förvaringskärlen ska vara i gott skick.
Miljöförvaltningens råd:
Vid val av kemikalier ska ni välja de produkter som är mest skonsamma för människor och miljö. Verksamheten ska ha ett aktivt arbete och översyn över de kemikalier som används. Genom att identifiera de kemikalier som kan ersättas av sådana produkter som kan antas vara mindre farliga ska de farligaste kemikalierna fasas ut.
Endast rengöringsmedel som bildar temporärt stabila emulsioner med lätta vätskor och sedan bryts ner efter rengöringsprocessen får användas. Tillverkaren har information om ett rengöringsmedels egenskaper.
Du ska kunna redogöra för vilka kemikalier som används i verksamheten och förklara hur valet av kemikalier gått till.
Vid val av kemikalier ska du ta reda på om de tvättkemikalier som ni ska använda får, eller kan, blandas med övriga tvättkemikalier. Det finns kemikalier som i blandning med varandra kan reagera aggressivt eller göra så att de inte fungerar som det är tänkt.
Du ska se till att de kemikalier som du använder inte leder till att reningen försämras. Leverantören av tvättkemikalier kan vara hjälpa till om du är osäker på val av kemikalier.
Avfall är varje föremål, ämne eller substans som ingår i en avfallskategori och som innehavaren vill, avser eller är skyldig att göra sig av med.
Allt avfall klassas med en särskild avfallskod som finns i avfallsförordningens, bilaga fyra. Avfallskoden anger om avfallet är farligt avfall eller icke farligt avfall. Några exempel på icke farligt avfall som vanligtvis uppkommer vid fordonstvätt kan vara förpackningsavfall (papp, papper, wellpapp, glas, plast, plåt, trä med mera) och hushållsavfall (för mer information se under rubriken Hushållsavfall nedan).
Du är skyldig att kontrollera att den som tar emot ditt avfall - transporter det eller gör en annan hantering - har gjort den anmälan eller har det tillstånd som krävs för hanteringen. Spara de kvitton du får i samband med att du lämnar ditt avfall till någon annan eller se till att det finns annan dokumentation som styrker till vem du lämnar ditt avfall samt att denna har gjort den anmälan eller innehar det tillstånd som krävs.
Det finns så kallat producentansvar för bland annat förpackningsavfall. Det innebär att alla som tillverkar, importerar eller säljer dessa produkter ska ansvara och betala för återvinningen och hanteringen av en förbrukad vara. För att uppfylla sitt ansvar har producenterna bildat branschbolag som administrerar insamling och återvinning. Avfall som omfattas av producentansvar ska sorteras ut från annat avfall och lämnas till respektive insamlingssystem.
Miljöbalken (1998:808) 2 kapitlet, 15 kapitlet i avfallsförordningen (2011:927), Förordning (2014:1073) om producentansvar för förpackningar.
Här är några exempel på farligt avfall som vanligtvis uppkommer vid fordonstvätt:
- Slam från slam- och oljeavskiljare
- Förpackningar som innehåller rester av eller är förorenade av farliga ämnen, till exempel de flesta sprayburkar
- Absorbermedel, filtermaterial, torkdukar
- Glödlampor/lysrör.
I bilaga fyra i avfallsförordningen finns en förteckning över icke farligt avfall och farligt avfall, det avfall som räknas som farligt avfall anges med en asterisk (*) efter den sexsiffriga koden.
Du är skyldig att skaffa dig kunskap om vilka slag av farligt avfall som uppkommer i din verksamhet. Farligt avfall får inte blandas med andra slag av farligt avfall, annat avfall, andra ämnen eller material. Olika slag av farligt avfall ska förvaras i uppmärkta separata behållare.
För att kunna visa att du hanterat ditt farliga avfall på rätt sätt ska du föra anteckningar över allt farligt avfall som uppkommer i verksamheten. Anteckningarna ska sparas i tre år. De ska, för varje slag av farligt avfall, innehålla uppgift om vilka mängder som uppkommer årligen, samt till vem avfallet lämnas för vidare hantering. Anteckningarna ska vara en sammanställning av allt farligt avfall som har uppkommit i din verksamhet. Anteckningarna kan utgöras av kvitto eller motsvarande.
Du är skyldig att kontrollera att den som tar emot det farliga avfallet för transport eller annan hantering har gjort den anmälan eller har det tillstånd som krävs för hanteringen. Det enklaste sättet att göra detta är att spara de kvitton du får i samband med att du lämnar ditt avfall till någon annan. Får du inga kvitton ska du visa annan dokumentation som styrker till vem du lämnar ditt avfall och att denna har gjort den anmälan eller har det tillstånd som krävs för hanteringen.
När du skickar iväg farligt avfall ska den som lämnar avfallet (din verksamhet) och den som tar emot avfallet (mottagaren) skriva ett transportdokument. Detta ska göras för varje transport när det lämnas till en ny innehavare för transport inom Sverige.
Transportdokumentet ska innehålla uppgifter om avfallsslag och avfallsmängd samt vem som är lämnare (ditt organisationsnummer), vem som är mottagare (organisationsnummer), vem som är transportör och datum när avfallet lämnats till någon annan.
Transporterar du ditt farliga avfall själv krävs tillstånd från länsstyrelsen om mängden farligt avfall som transporteras under ett verksamhetsår överstiger 100 kilogram eller 100 liter. Är mängden mindre krävs en anmälan till länsstyrelsen. Någon nedre gräns finns inte. Anteckningar ska föras för varje slag av avfall som transporteras. Anteckningarna ska innehålla uppgifter om var avfallet kommer ifrån, vilken mängd som transporteras, på vilket sätt transporten sker samt vart avfallet transporteras.
Utan anmälan/tillstånd får du transportera upp till 10 ton eller 50 kubikmeter icke-farligt avfall om avfallet uppkommit i egen yrkesmässig verksamhet. Gränserna gäller per kalenderår.
Alla som bedriver eller ska starta att bedriva en verksamhet, eller vidta en åtgärd, ska skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet. Detta anges i miljöbalkens hänsynsregler.
Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd ska också utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte ska vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
Miljöbalken (1998:808) 2 kapitlet.
Miljöförvaltningens råd:
Vatten från däcktvätt innehåller vanligtvis höga halter av både tungmetaller och olja och betraktas då som ett farligt avfall och ska därför inte ledas till spillvattennätet eller oljeavskiljare.
I de fall du vill släppa däcktvättvattnet till spillvattennätet efter separat rening ska du inkomma med dokumentation som visar att VA Syd, baserat på provtagning, godkänner att avloppsvattnet avleds till spillvattennätet.
Alla som bedriver eller ska starta att bedriva en verksamhet, eller vidta en åtgärd, ska skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet. Detta anges i miljöbalkens hänsynsregler.
Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd ska också utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte ska vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
Miljöbalken (1998:808) 2 kap.
Miljöförvaltningens råd:
Vatten från däcktvätt innehåller vanligtvis höga halter av både tungmetaller och olja och betraktas då som ett farligt avfall och ska därför inte ledas till spillvattennätet eller oljeavskiljare.
I de fall du vill släppa däcktvättvattnet till spillvattennätet efter separat rening ska du inkomma med dokumentation som visar att VA Syd, baserat på provtagning, godkänner att avloppsvattnet avleds till spillvattennätet.
Hushållsavfall ska lämnas till den kommunala renhållaren. Hushållsavfall i verksamheten (till exempel avfall från personalmatsal, fikarum, toaletter och kontor), måste oavsett om det är mycket eller lite som uppkommer, tas omhand av VA Syd. Verksamheten behöver därför upprätta avtal med VA Syd för hämtning av avfall.
Miljöbalken (1998:808) 15 kapitlet, avfallsförordningen (2020:614).
Kontakt: VA Syd
Kontakta oss
-
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd
- E-post: miljo@malmo.se
- Telefon: 040-34 35 15
-
Telefontider:
Vardagar klockan 08.30-12.00 och 13.00-15.30
-
Postadress:
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd, Miljöförvaltningen205 80Malmö
- Besöksadress: Bergsgatan 17
-
Besökstider:
Vardagar klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30