MalmöExpresslinjer i fem stråk

Stadsbusskonceptet MalmöExpressen gör det möjligt för ännu fler att resa kollektivt längs stadens mest trafikerade stråk. I Storstadspaketet ingår fyra MalmöExpresslinjer samt utveckling av en befintlig (linje 5).

Karta över Malmö med linjer som visar var de kommande MalmöExpresslinjerna är tänkt att gå.

Linjerna visar var de kommande MalmöExpresslinjerna är tänkt att gå.

I objekten ingår även ombyggnader av bussterminaler och viktiga bytespunkter, åtgärder för att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig samt ombyggnationer av gator i delar av stråken. En ny bro för kollektivtrafik byggs dessutom över Varvsbassängen längs linje 5.

Helelektriska bussar kommer att trafikera linjerna.

  • Linje 2 (Lindängen–Söderkulla-Nyhamnen), uppskattad investeringskostnad: 530 miljoner kronor.
  • Linje 4 (Bunkeflostrand/Limhamn–Segevång), uppskattad investeringskostnad: 560 miljoner kronor.
  • Linje 5 (Stenkällan–Rosengård–Västra hamnen), utveckling av dagens MalmöExpressen. Uppskattad investeringskostnad: 190 miljoner kronor.
  • Linje 8 (Lindängen–Hermodsdal–Västra Hamnen), uppskattad investeringskostnad: 560 miljoner kronor.
  • Linje 10 (Malmö C–Lorensborg–Hyllie–Ikea Hubbhult), uppskattad investeringskostnad: 560 miljoner kronor.

Total investeringskostnad: 2 400 miljoner kronor. Staten är medfinansiär genom Sverigeförhandlingen med 1 200 miljoner kronor (50 %) baserat på bostadsåtagandet. Investeringskostnaderna är enligt 2016 års prisnivå.

Senast ändrad: 2019-09-10 17:02