Malmö stad
$left
$middle

Laddinfrastruktur

Malmö stads inriktning är att laddning av elfordon ska ske på kvartersmark – inte på allmän platsmark, som gator och torg. Detta enligt beslut i kommunfullmäktige. På så vis kan den allmänna platsmarken användas på ett sätt som är till nytta och glädje för alla Malmöbor.

Staden består av två sorters mark: allmän platsmark och kvartersmark. Allmän platsmark är framför allt gator, torg och parker. Den marken ska alla medborgare ha möjlighet att använda gemensamt. Huvudregeln är att allmän platsmark inte får stängas av eller användas exklusivt av en enskild verksamhet. Laddning av fordon anses vara en enskild verksamhet.

Parkering och laddning på kvartersmark

Större delen av all kvartersmark som finns i Malmö är privatägd. Den kvartersmark som staden har för parkering ägs främst av det kommunala bostadsföretaget MKB och parkeringsbolaget P-Malmö. På kvartersmark för kommunal service (skolor, förskolor, äldreboenden, LSS-boenden samt Malmö stads idrottsanläggningar) pågår utveckling av laddinfrastruktur som ska täcka kommunens egna behov.

Hur man bor påverkar möjligheten till parkering och fordonsladdning i anslutning till den egna bostaden. Boende i småhus (villa och radhus) har oftast tillgång till en egen parkering i direkt anslutning till bostaden, samt möjlighet till installation av egen laddpunkt för laddning på låg effekt. Boende i flerbostadshus (bostadsrätt eller hyresrätt) har inte samma möjligheter men behöver också kunna tillgodose sitt behov av fordonsladdning, fortfarande inom kvartersmark.

Kartbild som med färgmarkeringar visar områden i Malmö med överskott respektive underskott av parkeringsplatser på kvartersmark.

Områden i Malmö med överskott respektive underskott av parkeringsplatser på kvartersmark. Gröna fält visar var det finns överskott, röda och orange var det finns underskott.

Normalladdning

Enligt stadens inriktningsbeslut ska all laddning av fordon ska ske på kvartersmark, i första hand på låg effekt (”normalladdning” med 7, 11 eller 22 kW effekt) och vid tider då elnätet är som minst belastat. Privata fastighetsägare äger den största delen kvartersmark i Malmö med tillhörande parkering. Därför behöver de privata fastighetsägarna bidra till utbyggnaden av stadens laddinfrastruktur, på uppfarter, i parkeringshus, på parkeringsdäck och annan parkering på privat mark.

För de flesta bilägare i flerbostadshus finns ett överskott av tillgängliga parkeringsplatser på kvartersmark inom rimligt gångavstånd hemifrån. Detta gör det möjligt att utveckla en tillräcklig laddinfrastruktur på kvartersmark i nästan alla delar av staden. Bara ett fåtal områden i Malmö har idag underskott på parkeringsplatser inom kvartersmark. Delar av dessa områden ligger dock intill områden med överskott på parkeringsplatser.

Kartbild med markeringar som visar publika laddplatser i Malmö 2024.

Publika laddplatser i Malmö 2024. Orange markering = 0-49 kW (normalladdning), röd markering 50 kW eller mer (snabbladdning och ultrasnabbladdning).

Snabbladdning och ultrasnabbladdning

Snabbladdning (effekt över 50 kW) eller ultrasnabbladdning (effekt på minst 200 kW) är ett komplement till normalladdning. Laddning med hög effekt ska vara tillgänglig inom kvartersmark men, precis som med andra slags drivmedel, inte nödvändigtvis i det egna bostadsområdet. Att snabbladda kan jämföras med traditionell fyllning av bränsletank. Idag har i princip alla Malmöbor en snabbladdare max 2 kilometer från sitt hem.

Sidan senast uppdaterad:

sv