$left
$middle

Smartare kollektivtrafik

När vi blir en halvmiljonstad 2050 kommer fler resa kollektivt i, samt till och från Malmö. Därför satsar Malmö på att utveckla stadsbussnätet, så att ännu fler kan resa tillsammans på ett smidigt sätt.

Malmö stad arbetar med att främja kollektivtrafiken. Det ska vara enkelt, smidigt och punktligt att resa kollektivt. Och i ett växande Malmö kommer ännu fler göra det, både inom staden samt till och från. Dels för att det är ett hållbart sätt att resa och för att det snart kommer bli smidigare än någonsin.

Nu gör vi plats för smartare kollektivtrafik

En viktig förutsättning för smidig kollektivtrafik är dess framkomlighet och prioritering i trafiken. I dagsläget har våra gator inte kapacitet att hantera de resebehov som kommer med att vi blir en halvmiljonstad 2050.

De kommande åren bygger vi därför om många av stadens gator så att bussarna kan rulla ännu smidigare i Malmö. Vi bygger särskilt om för MalmöExpressen, elbussen som idag trafikerar linje 5 och 7 och framöver även linje 2, 4, 8 och 10. Vi utvecklar även linje 3, 6 och 9.

Många av de sträckor och gator linjerna kör på i dag kommer alltså byggas om fram till preliminärt 2031. I takt med att vi blir klara blir det ännu enklare, smidigare, att resa kollektivt. Och staden står bättre rustad för att kunna tillgängliggöra fler kollektivresor åt fler Malmöbor, verksamma och övriga som reser till och inom Malmö.

Fler cykelbanor och mer grönska

Upprustningen av kollektivtrafiken finansieras genom Ramavtal 8 Storstad Malmö, ett avtal som Malmö stad ingått med andra skånska kommuner, Region Skåne, staten. Inom avtalet ingår 50 % finansiering för en utbyggd kollektivtrafik och 25 % finansiering för enklare cykelresor.

Samtidigt som vi bygger om gatorna för bussen bygger vi därför om även för cykeln. Vi anpassar gatorna och trafikssystemet därför på ett sätt som ger båda färmedel bättre framkomlighet. Det kan till exempel innebära separata busskörfält, bredare eller fler enkelriktade cykelbanor. När vi omvandlar stadsmiljön på det här sättet gör vi också plats åt fler träd, mer grönska, mötesplatser och ökad trivsel i staden.

Bussen MalmöExpressen linje 5 körandes längs Djäknegatan, nära Caroli i Malmö. Den kör i riktningen mot centralen och är på väg att stanna vid busshållplatsen Djäknegatan.

MalmöExpressen, vad är det?

Skånetrafikens stadsbusskoncept MalmöExpressen ska trafikera linjerna. Dessa bussar är 24 meter långa, är helt elektriska och laddas på depå. De kan trafikera upp till 130 resenärer. De första helelektriska MalmöExpressbussarna kom i juni 2022 och trafikerar linje 8. Genom att införa helelektriska bussar bidrar vi till att göra staden mer hållbar tack vare mindre utsläpp av fossila bränslen. Fler kommer också kunna resa kollektivt. Och dessutom blir stadsmiljön tystare.

Anpassning av befintliga gator

För att MalmöExpressen ska kunna rulla smidigt behöver vi bygga om en del av stadens större gator, det vill säga de stråk vilka busslinjerna ska trafikera, de kommande åren. Gatornas utseenden och funktioner kommer anpassas. När ombyggnationerna är klara kommer fler kunna resa med en hållbar kollektivtrafik. Stadsmiljön blir dessutom tystare.

Anpssningarna innebär exempelvis att bussterminaler och hållplatser flyttas eller uppgraderas. Samtidigt som vi bygger om anlägger vi även nya cykelbanor, planteringar, bänkar med mera. Det planeras också för två nya broar för kollektivtrafik och cykel.

Följande kollektivtrafikstråk/stadsbusslinjer ingår i Ramavtal 8 Storstad Malmö

Så finansieras satsningen

Den utbyggda kollektivtrafiken finansieras genom Ramavtal 8 Storstad Malmö, ett avtal som bland andra Malmö stad undertecknat.

sv