Malmö stad
$left
$middle

Kategorier och klassning av vägnätet

Malmös vägar och gator är indelade i olika klassningar som påverkar vilka tider som det kan pågå arbete och vilka skyddsåtgärder som behöver vidtas.

Kategorier och klassning av vägnätet

Gatunätet indelas i:

  • Huvudgata/industriområdesgata (A-Gata)
  • Lokalgata (B-Gata)
  • Villagator (C-Gata)
  • Cykelvägar (H1).

Cykelvägar hastighetsbegränsats till 40 km/tim eller lägre, med undantag av några få vägar som tillåter högre hastigheter.

Utmärkning av skyddsanordingar för olika klassningar

Omfattningen av utmärkning och skyddsanordningar skiljer sig inte nämnvärt om den utförs på Huvudgata eller Lokalgata – om hastighetsbegränsningar och trafikintensiteten är normala – eftersom utföraren alltid ska försöka få ner hastigheten på passerande fordonstrafik förbi vägarbetet – så att den inte överstiger 30 km/tim.

Skydd och barriär vid fasta arbetsplatser

Vid alla fasta arbetsplatser, oavsett vägklass, fordras i regel alltid tungt tvärgående skydd och ibland även längsgående barriärer.

En C-Gata med busstrafik eller en gata i ett industriområde med tung trafik jämställs med huvudgata – och bör i regel märkas ut som långvarig fast arbetsplats – även om arbetet är kortvarigt (mindre än åtta timmar).

Undantag vid kortvarig fast arbetsplats på villagata eller cykelväg

Vid en kortvarig fast arbetsplats på en villagata eller cykelväg utan busstrafik och där inget djupt schaktningsarbete förekommer, krävs normalt inte några tunga skyddsbarriärer – om riskbedömningen inte så påkallar.

Rådgör med fastighets- och gatukontorets handläggare ifall osäkerhet föreligger.

Hänsyn till vägbredd och antal körfält

Naturligtvis måste även hänsyn tas till befintliga vägbredder och antal körfält, förekomst av vägkorsningar, antal in- och utfarter samt trafikintensitet vid etablering och utmärkning av en vägarbetsplats.

Planerade vägarbeten på trafikintensiva gator

På trafikintensiva gator ska inga planerade vägarbeten påbörjas under högtrafiktid utan särskilt tillstånd.

  • Med högtrafiktider avses vardagar (måndag – torsdag) kl. 06.30-09.00 och kl.15.00–18.00.
  • Under fredag och dag före helgdag är högtrafiktid kl.06:30-09:00 och kl.13:00-18:00).
  • Dessutom bör tillfälliga och kortvariga arbeten endast utföras mellan 09.00-15.00.

Tidsrestriktioner finns på följande platser/gator:

Inlämning av TA-plan minst 1 månad innan arbetets start och vissa arbeten kan med fördel göras mellan ca: 01:00-05:00 (nattarbete)

  • Rådmansgatan (kollektivtrafik)
  • Davidshallsgatan (kollektivtrafik)
  • Centralen (kollektivtrafik)
  • Amiralsgatan vid Nobeltorget (Kollektivtrafik)
  • Djäknegatan (Kollektivtrafik)
  • Mäster Nilsgatan (Kollektivtrafik)
  • Prostgatan (Kollektivtrafik)
  • Klaffbron (Kollektivtrafik samt infart till Västra Hamnen)
  • Södervärn (Kollektivtrafik)
  • Skeppsbyggaregatan (infart till Västra Hamnen)
  • Gustav Adolfs torg (Kollektivtrafik)
  • Mariedalsvägen/V. Varvsgatan mellan Citadellsvägen och Skeppsgatan (infart till Västra Hamnen)
  • Annetorpsvägen
  • Klagshamnsvägen

Vad som kännertecknar en A-Gata:

  • Över 5000 fordon per dygn
  • Eller/och Huvudled
  • Eller/och Industrigata
  • Eller/och Kollektivtrafik
  • Eller/och Tomkörning för kollektivtrafik
  • Eller/och Nodplatser för kollektivtrafik
  • Eller/och Gata/väg med hastighet 40 km/tim och högre
  • Endast godkända tunga skydd.

OBS: Plåtbarriär som kräver förankring i asfalt är ej godkänd i Malmö stad.

OBS! är hastigheten 40km/tim. eller högre ska dessutom energiupptagande skydd användas vid de fall där tvärgående tunga skydd har en brantare vinkel än 6 grader.

Gångbana och cykelbana får ej stängas av med hänvisning till andra sidan gatan om inte fastighets- och gatukontoret godkänt detta.

Denna hänvisning ska planering ha skett för kontinuerligt säkert och framkomligt stråk för gående respektive cyklister gällande hela omledningen.

Vad som kännertecknar en B-Gata:

Över 1000 fordon per dygn

Eller/och

Cykelstråk

Endast godkända tunga skydd.

OBS: Plåtbarriär som kräver förankring i asfalt är ej godkänd i Malmö stad.

OBS! är hastigheten 40km/tim. eller högre ska dessutom energiupptagande skydd användas vid de fall där tvärgående tunga skydd har en brantare vinkel än 6 grader.


Vad som kännertecknar en C-Gata:

Under 1000 fordon per dygn.

På C-gata/lågtrafikerad gata kan skyddsfordon och godkända barriärer utelämnas efter godkännande från fastighets- och gatukontoret. Vid ansökan om utelämnande av skydd ska riskbedömning redovisas. I särskilda fall kan barriär ersättas med skyddsräcke. Sådan ersättning ska godkännas av fastighets- och gatukontoret.

Observera arbetsmiljöverkets krav om passerande trafiks verkliga hastighet då personal befinner sig på vägen/gatan.

Personal i arbetsplattform/skylift samt arbete från fordon som inte har säker hytt klassas som personal på vägen/gatan.

Vad som kännertecknar en H1-väg:

Gångvägar och cykelvägar som är högtrafikerade och viktiga för framkomligheten samt cykelparkeringar tex vid resecentra och liknande platser.

Om Gång och/eller cykelväg ska anordnas utmed en gata förbi arbetsplatsen/zonen ska den säkras med tungt skydd mot passerande trafik och med eftergivligt byggstaket mot arbetsområdet. Om omledning måste ske ska tydlig omledningsvägvisning med symboler sättas upp.

Byggtrafik ska inte förekomma på gångbanor och cykelbanor men om detta inte går att undvika kan det göras i undantagsfall och då ska särskilt tillstånd ges av fastighets- och gatukontoret. Sådana enstaka transporter ska åtföljas av utbildad vakt för ändamålet.

Om transporter sker kontinuerligt ska dessa inte ske där oskyddade trafikanter finns. Då måste gång och/eller cykelbanan stängas för gång/cykeltrafik och ersättas med alternativ väg.

Vid väghållningsarbete på gångbana och cykelbana ska uppställning av arbetsfordon ske på gata om omständigheterna inte kräver annan uppställning och då ska särskilt tillstånd ges av fastighets- och gatukontoret.

Gångbana och cykelbana ska vara fria från upplag, löst grus och nivåskillnader. Utjämning av nivåskillnader sker med fast material och utspetsningen ska vara mer än 1:3 och täcka hela bredden på gång/cykelbanan.

Undantag kan ske på C-gator, gata med kollektivtrafik om tillfällig gångbana och cykelbana ej kan anordnas. Hänvisning ska då ske i anslutning till övergångsställe/cykelöverfart eller annan säkrad och tillgänglig passage (tex gatukorsning) efter att särskilt tillstånd ges av väghållaren.

Kontaktinformation

Mats Theander

Titel:
Trafikingenjör

Sidan senast uppdaterad:

sv