$left
$middle

Digital strategi 2020-2023

Malmö museums digitala strategi verkar för ökad tillgänglighet och mångfald för nuvarande och nya användare med olika bakgrund och förutsättningar, framför allt barn och unga. Det skapar förutsättningar för ökad delaktighet, medskapande och dialog.

Malmö museums första digitala strategi 2016–2019 togs fram på uppdrag av Region Skåne. Strategin är nu uppdaterad och utvecklad utifrån museets digitala utveckling, förändringar i omvärlden och användarnas önskemål.

Som en del i framtagandet har 10 interna och externa
brukardialoger enligt GLO-metoden (Generic Learning Outcomes)
genomförts.

Strategin kommer att revideras vart fjärde år i förhållande till omvärldens utveckling och användarnas förändrade önskemål. Både strategin och aktivitetsplanen integreras i Malmö Museers verksamhetsplan och åtaganden.

Användandet av digitala hjälpmedel som till exempel mobil eller läsplatta kan förstärka upplevelsen i utställlningarna på Malmö museum.

Innehåll

Under tre målområden, indelade i åtta delmål, presenteras först effektmål och sedan åtgärder för att uppnå dem. Därefter följer en fördjupning av önskat läge samt en aktivitetsplan, som revideras löpande.

Vision och mål

Malmö museum ska vara bäst på att väcka nyfikenhet och skapa sammanhang. Det gör vi genom att skapa möjlighet till insikt om och empati för natur- och kulturarv. Så att det bevaras, används, utvecklas och angår alla.

Malmö museum är en angelägen, relevant och inspirerande plats där de digitala verktygen förstärker upplevelsen. Det digitala är därmed ett verktyg för att uppnå museets vision och mission.

Den digitala strategin verkar för ökad tillgänglighet och mångfald för nuvarande och nya användare med olika bakgrund och förutsättningar, framför allt barn och unga. Det skapar förutsättningar för ökad delaktighet, medskapande och dialog.

Malmö museum integrerar det digitala perspektivet i all verksamhet och stärker den digitala kompetensen internt, för att genom digitala innovationer skapa sammanhang samt öka användarens förståelse för det vi berättar. Användaren sätts i fokus och majoritetens önskemål ska vara det som får störst betydelse.

Museet använder olika former av digitala lösningar i utställningar.

Målområde 1: Kompetens och digitalisering

1. Kompetens och arbetsmiljö

Medarbetarna på Malmö museum ska:

  • tycka att digital utveckling är roligt och viktigt.
  • känna trygghet i att museet har aktuell digital kompetens i spets och bredd.
  • uppleva att det är lätt att utveckla sin digitala kompetens.
  • veta vilka digitala verktyg som finns att tillgå.

Genom att:

  • det digitala perspektivet integreras i museets alla funktioner och verksamheter.
  • främja kompetensförhöjande insatser och nyrekrytera digital kompetens.
  • vara flexibel och öppen för förändringar och ha beredskap för dem, samt ha en digital mognad.

Digitaliseringen är en del i allt vi gör på Malmö museum. Digitala processer sker hela tiden och kräver resurser och kompetens för att vi ska kunna arbeta innovativt inom området.

Malmö museum använder sig av den digitala kompetens som redan finns, men erbjuder också medarbetare digital kompetensutveckling. Museet skapar en hållbar digital infrastruktur med fungerande arbetsflöden, tydliga ramar och rätt kompetens, som bildar en stabil grund i verksamheten. Utrymme skapas för att väcka nyfikenhet och engagemang för de digitala verktygens möjligheter. På så vis höjs kunskapsnivån generellt. Medarbetarna känner sig så trygga i sitt digitala användande att det är en självklarhet att de väljer digitalt först utan att reflektera över det.

Alla medarbetare lär sig mer, men några får möjlighet att utveckla spetskompetens inom olika digitala områden. Tid avsätts för det och ett tydligt formaliserat ansvar finns. En förutsättning för ökad digital mognad är att ledningen tar ett samlat grepp om museets digitala utveckling, höjer den egna gruppens kompetens och på så vis får med sig samtliga medarbetare.

Digitalisering av samlingarna är ett viktigt område på Malmö museum.

2. Digitalisering och hållbara flöden

Malmö museum vill att nuvarande och framtida användare samt medarbetare ska:

  • tycka att museets digitala lösningar och verktyg är lätta och intuitiva.
  • ha tillgång till rätt digitala verktyg och uppleva att de är lätta att arbeta med och förvalta.
  • välja att använda museets digitala lösningar i sin verksamhet inom akademi och näringsliv.

Genom att:

  • använda i Malmö stad vedertagna program och rutiner för effektivare arbetsflöden.
  • omvandla analoga processer till digitala hållbara flöden där det är relevant.
  • underhålla existerande digitala verktyg så att de fungerar och uppdateras.
  • erbjuda digitala verktyg och lösningar.

Ett digitalt arbetssätt är självklart på Malmö museum. Analoga arbetssätt digitaliseras i de fall det är relevant för att underlätta och effektivisera verksamheten. Digitala verktyg integreras i arbetsflödena och museet möter upp och skapar förutsättningar för digitaliseringens möjligheter.

De digitala arbetsflödena möjliggör sömlösa processer mellan såväl medarbetare som enheter. Ramarna för det digitala arbetssättet tydliggörs och vissa medarbetare ges möjlighet att vara kreativa, experimentera och utforska möjliga digitala verktyg och lösningar.

Malmö museum arbetar smart kring gemensamma digitala verktyg inom Kulturförvaltningen, i Malmö stad och med aktörer regionalt, nationellt och internationellt. Fortsatt digital utveckling sker genom ett tvärsektoriellt arbetssätt kring digitala verktyg och innovationer.

Vi har en kontinuitet i de digitala lösningarna i alla våra publika miljöer. De är enhetliga, samt lätta att förstå och använda. Systemen underhålls och uppdateras gällande både innehåll och teknik. Det interna och publika trådlösa nätverket fungerar så att medarbetare och besökare kan vara uppkopplade överallt på museet för att kunna arbeta och ta del av de nätverksbaserade inslagen.

Museet använder olika digitala lösningar för att levandegöra havsmiljöer, till exempel visa uppförstorat plankton från ett mikroskop på en stor skärm. .

Målområde 2: Utveckling med användaren i fokus

3. Användarperspektiv och delaktighet

Malmö museum vill att nuvarande och framtida användare genom digitala insatser ska:

  • känna att deras behov, engagemang, förmågor och kunskaper efterfrågas och värdesätts, oavsett förutsättningar.
  • dela med sig av berättelser och kunskap, och vara delaktiga i utvecklingen av museets verksamhet.

Genom att:

  • arbeta målinriktat med dialog och ge människor möjlighet att bidra till verksamheten.
  • ta reda på var våra användare befinner sig mentalt, fysiskt och kunskapsmässigt för att kunna skapa och erbjuda sömlösa digitala lösningar.
  • utveckla samarbetsformer med användare och intressenter gällande innehåll och innovation.
  • uppmuntra till högre grad av interaktion och användargenererat innehåll.

Malmö museum är relevant och angeläget genom att vi arbetar med användardialog i utvecklingen av vår verksamhet. I digital utveckling är användardialog centralt för att fånga upp användarnas behov och prioritera de största. Dialogerna hålls såväl internt som externt för att säkerställa att våra digitala lösningar sammanfaller med användarnas och museets behov och förutsättningar.

Vi uppmuntrar användarna att vara med och påverka innehållet i olika delar av museets verksamhet. Vi har digitala verktyg för dialog, såväl intern som extern. Med hjälp av digitala verktyg på webben, i utställningar och på andra platser, på och utanför museet, fångar vi upp användares och besökares åsikter och tankar.

Användaren ges möjlighet att interagera och skapa innehåll med utgångspunkt i museets samlingar och verksamhet både på webben och genom digitala verktyg på plats på museet. Vi är aktiva i insamlingsprocessen, där vi uppmuntrar användarna att dela sina berättelser i bild, text, ljud och film med oss både i digitala kanaler och genom digitala verktyg

I programverksamheten för barn och unga ingår olika digitala och tekniska moment, till exempel kan ungdomarna bygga egna robotar.

4. Digitalt värdskap

Malmö museum vill att nuvarande och framtida användare ska:

  • uppleva att Malmö museum har en hög nivå av service,
    tillgänglighet och närvaro i de digitala kanalerna.
  • uppleva att Malmö museum har en öppen och trygg digital dialog.
  • uppleva att det alltid finns något nytt att upptäcka i museets digitala kanaler.

Genom att:

  • tydliggöra skillnaden på service/kundtjänst, marknadsföring och dialog i de digitala kanalerna.
  • möta de ökade användarbehoven på sociala medier och i andra digitala kanaler.
  • visa vår verksamhet i ett bredare perspektiv utifrån användarnas önskemål och behov.
  • vara flexibla och uppmärksamma på förändringar i användandet av sociala medier och andra digitala kanaler.

Malmö museum kommunicerar sin breda verksamhet i ett flertal digitala kanaler. Vi gör skillnad på service/kundtjänst, marknadsföring och dialog. Med ökad bemanning skapar vi högre närvaro och tillförlitlighet, och blir mer aktiva i dialogen med användaren. Användaren känner sig trygg med den information som kommer från museet, men också i att dela med sig till oss.

För att användaren ska kunna navigera i museets digitala utbud är vi tydliga med vad som kommuniceras i vilka kanaler. Användarna ges möjlighet att ta del av det som händer på museet, även bakom kulisserna, genom ett brett utbud från museets alla olika verksamheter.

För att väcka större nyfikenhet är vi relevanta, informativa och inspirerande i digitala kanaler. Museets digitala värdskap utvecklas till att bli mer personligt och flexibelt i tonen. Vi uppmuntrar museets besökare att dela sina upplevelser i digitala kanaler.

Museet erbjuder olika programpunkter för alla åldrar, till exempel har ungdomar fått testa VR-utrustning.

5. Lika villkor och digital tillgänglighet

Malmö museum vill att nuvarande och framtida användare genom digitala insatser ska:

  • uppleva att de har rätt förutsättningar och verktyg för att engagera sig, inspireras och delta på lika villkor i museets verksamhet, både på och utanför museet.
  • få ökad kännedom och tillgång till museets verksamhet via digitala kanaler

Genom att:

  • digitala lösningar är användarvänliga för de som växer upp med tekniken, men även för de som är teknikovana.
  • med digitala lösningar erbjuda innehåll på olika kunskapsnivåer och flera språk.
  • utveckla arbetet med digitala hjälpmedel som förbättrar
    upplevelsen för museets besökare.
  • använda digitala lösningar för att nå och engagera flera.
  • öka tillgängligheten genom digital närvaro, framför allt för de som inte kan ta sig till museet.

Malmö museums användare är människor med olika bakgrund och förutsättningar. Med digitala lösningar och hjälpmedel har vi bättre möjligheter att skapa något för alla som tar del eller vill kunna ta del av vår verksamhet. De digitala lösningar som behövs för att göra museet mer tillgängligt finns och ett urval ska implementeras i dialog med användarna. Genom att delar av museets verksamhet distribueras digitalt kan användare ta del av vår verksamhet utan att vara på plats.

Bra digitala lösningar är extra viktigt för de människor som är beroende av en fungerande tillgänglighet. Förberedelser inför ett besök görs oftast via digitala kanaler, istället för att undersökas direkt på plats. Information om tillgänglighet har en självklar plats på vår webbsida, även filmer på en del av museets utrymmen, så att de som behöver kan förbereda sitt besök.

Digitala verktyg används för att skapa upplevelser för barn, seniorer och alla däremellan. För att bli mer tillgängliga för användare som talar andra språk än svenska finns information på fler språk presenterat via digitala lösningar. Genom att arbeta med visualisering och generösa gränssnitt utökar vi möjligheten för användare att ta till sig information och utforska museets samlingar.

Malmö museer har en populär digital klättervägg på Teknikens och sjöfartens hus.

Målområde 3: Öppen och inspirerande verksamhet

6. Tillgängliggörande och inspiration

Malmö museum vill att nuvarande och framtida användare genom digitala insatser ska:

  • använda museets samlingar och verksamheter i sitt lärande och kreativa skapande.
  • känna sig delaktiga i stadens kulturmiljöarbete.

Genom att:

  • ge tillgång till samlingarna och verksamheten utifrån användarnas önskemål och behov.
  • öka sökbarheten i samlingar och arkiv så att tillräcklig och relevant information finns.

För att uppnå visionen att museets samlingar och kulturmiljöarbete är digitalt tillgängligt för allmänheten sker en löpande digitisering. Den sker kvalitativt genom tillämpning av rutiner och standarder vid överföringen från analogt till digitalt. Bilder, texter och föremål tillgängliggörs för användarna och vi arbetar på nya sätt med sökbegrepp, kontexter och olika gränssnitt för att fler ska använda museets material.

Genom lustfylld metodik aktiverar vi samlingarna och får användarna att lära sig mer om, och använda, kulturarvet.

Museets material synliggörs på fler sätt och tillgängliggörs med hög kvalitet, öppet och fritt att använda, utifrån rådande lagstiftning. Genom att tillgängliggöra museets material på bästa sätt och även möta användarna på de digitala platser där de redan är, så blir vi en katalysator för kreativt återanvändande och skapande.

I vissa utställnigar har besökare erbjudits en utökad upplevelse i form av augmented reality.

7. Immersiva upplevelser och interaktivitet

Malmö museum vill att nuvarande och framtida användare genom digitala insatser ska:

  • få en upplevelse där de inte reflekterar över att museet har digitala verktyg i utställningarna.

Genom att:

  • skapa dynamiska helhetsupplevelser som väcker nyfikenhet och engagemang.
  • erbjuda fördjupad förståelse genom att använda multi-sensoriska lösningar i utställningar.

Malmö museum tar till vara på användarnas digitala vanor och använder de verktyg som redan finns, för att på museet inspirera och engagera besökaren. Immersiva upplevelser stimuleras med hjälp av digitala lösningar på ett sömlöst sätt, som gör att besökarna inte reflekterar över de digitala lösningar som används.

För att skapa en helhetsupplevelse arbetar vi med multi-sensoriska lösningar, till exempel ljud, temperatur och haptisk återkoppling. Vi arbetar också med visualisering för att skapa sammanhang och synliggöra mönster. Genom digitala insatser binder vi samman utställningar och berättelser både på museet och i det offentliga rummet. Vi uppmuntrar även besökaren att använda sin egen mobil som ett verktyg på museet.

Malmö museum skapar genom digitala lösningar utrymme för högre grad av interaktion och medskapande för besökaren i våra publika miljöer.

Genom att erbjuda besökaren att interagera med innehållet i utställningarna, och själv bidra, ges förutsättningar för fördjupad förståelse och engagemang.

Digitala verktyg är en naturlig del i många av programpunkterna och de pedagogiska aktiviterna för barn och unga.

8. Digitala lärmiljöer och kunskap

Malmö museum vill att nuvarande och framtida användare genom digitala insatser ska:

  • tycka att Malmö museums fysiska och digitala lärmiljöer är
    angelägna, relevanta och inspirerande, samt se dem som en del av det utvidgade klassrummet och det livslånga lärandet.
  • uppleva att Malmö museums digitala lösningar gör svårbegripliga fakta och sammanhang lättare att förstå.
  • inspireras till eget digitalt skapande på museet.

Genom att:

  • erbjuda inspirerande och relevant pedagogiskt material på webben.
  • använda sig av visualisering för att presentera innehåll och sammanhang på nya sätt.
  • erbjuda möjligheter för kreativt digitalt skapande på museet.

Malmö museum fungerar som ett komplement till skolans undervisning genom att erbjuda pedagogiskt material på webben kopplat till de aktuella utställningar som visas. Materialet är lättåtkomligt och kan användas direkt vid behov. Då är vi en viktig resurs för pedagoger och elever, och erbjuder skolor och förskolor en möjlighet till fördjupat lärande även utanför museet.

För att vara en viktig läranderesurs för alla användare tillgängliggör vi museets material i de digitala kanaler där användaren redan befinner sig. Vi vidareutvecklar arbetet med öppna data, för att länka samman vår information med andras. På så sätt uppnås största möjliga nytta för
användarna.

Malmö museum är en mötesplats för utbyte av kunskap och kompetens inom visualisering och andra digitala möjligheter. Vi bygger en fysisk lärmiljö som skapar utrymme för samverkan kring digital innovation och utveckling. Barn och unga kommer till museet för att skapa digitalt och på så sätt använda oss som en extern kreativ lärmiljö.

Kontakta oss

Malmö museum

Telefon:
040-34 44 00
Postadress:
Malmö museum Malmö stad 205 80 Malmö
sv