Hjälpmedel för privata vårdgivare
Här finns stödmaterial för privata vårdgivare kring hjälpmedel för individuell förskrivning.
Information till privata vårdgivare om basutrustning/grundutrustning
Privata vårdgivare ska köpa in egen grundutrustning av hjälpmedel som gör att miljön motsvarar allmänna behov hos den enskilde. Dessa hjälpmedel ska inte behöva individuell anpassning och ska utan risker eller svårigheter kunna användas av den enskilde. Exempel på hjälpmedel är:
- drag- och glidlakan
- duschvagn
- duschstol
- lyftar inklusive akutlyftselar
- transportrullstolar inklusive standarddyna
- vårdbälten
- vårdsängar inklusive standardmadrasser.
Information inför beställning av individuellt förskrivna hjälpmedel
Förskrivarguiden - stöd till förskrivare
Förskrivarguiden är ett stöd för dig som förskriver hjälpmedel. Innan beställning av individuellt förskrivna hjälpmedel behöver du läsa vilka kriterier som gäller.
Rutiner och anvisningar för hjälpmedel
Medicinskt ansvariga i Malmö stad har samlat information om rutiner för medicintekniska produkter, kvalitetssäkringsdokument, anvisningar för kontroll av hjälpmedel med mera som du som förskrivare förväntas ta del av.
Produktutbildningar
Utbildningarna riktar sig till dig som är förskrivare och ger dig den kunskap du förväntas ha när du förskriver hjälpmedel.
Produktguider för förskrivningsbara hjälpmedel
- Arbetsstolar Pdf, 366.4 kB.
- Bälten och selar Pdf, 889.1 kB.
- Gånghjälpmedel Pdf, 839.2 kB.
- Hygienhjälpmedel Pdf, 1.3 MB.
- Hälskydd, hälavlastare och kilkudde Pdf, 394.1 kB.
- Kognitionshjälpmedel Pdf, 456.9 kB.
- Lyftselar Pdf, 1013.2 kB.
- Positioneringskuddar Pdf, 1.5 MB.
- Rollatorer Pdf, 471.1 kB.
- Rullstolar Pdf, 960.1 kB.
- Sittdynor Pdf, 953.2 kB.
- Träningshjälpmedel Pdf, 394.8 kB.
- Tryckavlastande och tryckfördelande madrasser Pdf, 649.3 kB.
- Överflyttningshjälpmedel Pdf, 825.7 kB.
Beställa individuellt förskrivna hjälpmedel
Du som förskrivare hos privat vårdgivare vänder dig till respektive beställare inom hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen eller funktionsstödsförvaltningen i Malmö stad för att beställa individuellt förskrivna hjälpmedel.
Innehåll i beställning
Hjälpmedelsbeställningen ska innehålla:
- Hjälpmedlets benämning, artikelnummer och antal.
- Eventuella utprovningsprotokoll och bilagor.
- Kontaktuppgifter till den privata vårdgivarens förskrivare.
- Leveransadress till verksamheten.
Observera: ange aldrig personuppgifter om beställningen skickas via e-post.
I webSesams varukatalog finns artikelnummer för alla hjälpmedel i det förskrivningsbara sortimentet.
Utprovningsprotokoll rullstolar
Kontakta Malmö stads beställare med din beställning
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen
Särskilt boende och korttidsplacering: kontakt via e-post
HVOF Privata Säbo Beställningar
Funktionsstödsförvaltningen – LSS och socialpsykiatri
Kontakt via e-post rehab.fsf@malmo.se
Informationsfolder
I samband med förskrivning av hjälpmedel kan foldern ”Information till dig som lånar hjälpmedel” lämnas ut.
Akut beställning av individuellt förskrivet hjälpmedel
Beställning
Beställning görs via telefonkontakt med Hjälpmedelscentrums lager på telefon 040-34 75 08. Lagerpersonalen registrerar beställningen under samtalet. Förskrivaren behöver uppge:
- Personnummer på personen som ska ha hjälpmedel.
- Boendets namn och adress.
- Kundnummer: 6201 för särskilt boende eller
6500 för LSS-boende och socialpsykiatri. - Artikelnummer på det hjälpmedel som ska beställas.
Upphämtning
Akut beställda hjälpmedel hämtas alltid av förskrivaren på Hjälpmedelscentrum, Regnvattengatan 2. I samband med beställningen görs överenskommelse om tid för upphämtning.
Beställning av reservdel till individuellt förskrivet hjälpmedel
Reservdelar går att beställas till ett befintligt hjälpmedel. Reservdel kan till exempel vara skruvar, vingmuttrar eller delar som ingår i hjälpmedlets standardutförande. Beställningen görs via Malmö stads beställare och ska innehålla:
- Vilken reservdel som ska beställas.
- Till vilket hjälpmedel (inklusive individnummer) reservdelen ska beställas.
Hjälpmedel utanför sortiment men inom Malmö stads hjälpmedelsansvar
Malmö stads sortiment av hjälpmedel presenteras i webSesam. Sortimentet består av medicintekniska produkter inom Malmö stads hjälpmedelsansvar, som är upphandlade gemensamt med Skånes kommuner.
En del hjälpmedel utanför sortimentet kan förskrivas i samråd med och efter godkännande av hjälpmedelskonsulent i Malmö stad. I Förskrivarguiden finns information inom vilka produktgrupper det går att beställa utanför sortiment.
Beställa hjälpmedel utanför sortimentet
Du ska göra en så kallad BEST-beställning. Fyll i nedanstående blankett och bifoga beställningen till Malmö stad beställare.
Råd och utprovning med hjälpmedelskonsulent
På Hjälpmedelscentrum finns hjälpmedelskonsulenter med olika produktansvar som kan ge individuella råd om medicinstekniska hjälpmedel till förskrivare.
Hjälpmedelskonsulenten är rådgivande och har inget förskrivaransvar.
Förslag på vad du själv kan göra innan du tar kontakt med hjälpmedelskonsulent
Hjälpmedelskonsulenterna förväntar sig att du:
- tagit del av informationen på den här sidan, till exempel läst förskrivarguiden och produktguider
- diskuterat och tagit hjälp av kollegor
- sökt information i bruksanvisningar och på leverantörernas hemsidor.
Rådgivning med hjälpmedelskonsulent
Om du gjort ovanstående, men fortfarande har behov av rådgivning, ta kontakt med hjälpmedelskonsulent via e-post
Funktionsstödsförvaltningen Konsulent HMC
Utprovning med hjälpmedelskonsulent
Det är förskrivaren som tar beslut och ansvarar för förskrivningsprocessen under utprovningen.
För att boka en tid för utprovning måste du först fylla i konsultationsblankett. Mejla hjälpmedelskonsulent så skickar de konsultationsblanketten till dig.
Reparation av hjälpmedel
Vid behov av reparation av ett individuellt förskrivet hjälpmedel skickas ifylld blankett med e-post till:
Funktionsstödsförvaltningen Felanmälan HMC
Återlämning av hjälpmedel
När behov av ett hjälpmedel har upphört eller om personen har avlidit ska hjälpmedel alltid återlämnas till Hjälpmedelscentrum. Ring för att boka hämtning.
Telefon: 040–34 75 07
Telefontider: Helgfri måndag–fredag klockan 09.00–12.00
Byte av mottagare
Utgångspunkten är att hjälpmedel återlämnas då behov upphört. I vissa fall kan hjälpmedlet efter bedömning av legitimerad personal flyttas över och användas av ny mottagare som är skriven i Malmö stad. Utifrån spårbarhetskrav måste då ett byte av mottagare göras. Kontakt tas med Malmö stads beställare.
Kontakta oss
Hjälpmedelscentrum
- E-post:
- hjalpmedelscentrum@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 75 00
- Telefontider:
- Måndag–fredag klockan 09.00–12.00.
- Besöksadress:
- Regnvattengatan 2
Sidan senast uppdaterad: